Mellanmål till bebis

sthu

Trådstartare
Jag har slut på idéer.
Grötpinnar och plättar i all ära, men det börjar kännas tjatigt. Mixad frukt med smörgåsrån likaså.
Tips på andra mellanmål till ca 9 månaders bebis? Helst sånt som går att göra iordning i större mängd och ta fram vid behov utan vidare tillagning. Enkelt att ta med är stort plus.

Grötklämmis! Min unge gillar inte att äta "vanlig gröt" men uppblandat med massa frukt och lite lösare i konsistensen så går det hem. Och det har varit otroligt smidigt ha i frysen 🙂 Lätt att äta i vagnen/i bilen också.

Jag har alltså gjort själv i återanvändbara klämmispåsar. Lite pilligt när man gör dem men gör man ett gäng så är det värt det, tycker jag. Tricket är spritspåse 😁

Jag har också gjort muffins i olika smaksättningar. Funkar både som mellis och som del i måltid.

Tipsar om appen KiddoKitchen för massa bra recept!

Grötklämmis! Min unge gillar inte att äta "vanlig gröt" men uppblandat med massa frukt och lite lösare i konsistensen så går det hem. Och det har varit otroligt smidigt ha i frysen 🙂 Lätt att äta i vagnen/i bilen också.

Jag har alltså gjort själv i återanvändbara klämmispåsar. Lite pilligt när man gör dem men gör man ett gäng så är det värt det, tycker jag. Tricket är spritspåse 😁

Jag har också gjort muffins i olika smaksättningar. Funkar både som mellis och som del i måltid.

Tipsar om appen KiddoKitchen för massa bra recept!
Klämmis känns som att det blir samma sak som att ge gröt, och det faller under samma gamla tråk. Han älskar mat så det är inte svårt att få honom att äta.

Muffins kanske vore nåt. Jag tänker bara på söta bakverk, men det går ju göra matigt med.

Ska kolla in den appen!

Går det verkligen förvara utan att det blir dåligt? Har inte ätit ägg på flera år så jag har lite dålig koll på hur såna livsmedel ska hanteras..
Ja absolut några dagar utan problem, som vanlig mat liksom :)
Smaksatte med lite blandade örter minns jag. Potatis i små bitar kan man också ha i.

Muffins kanske vore nåt. Jag tänker bara på söta bakverk, men det går ju göra matigt med.
Finns mängder av varianter som är anpassade till barn. Såklart med bär och så men även med grönsaker som tex spenat (när barnet är över 1 år). Finns ett recept i appen jag nämnde som heter Yoghurtmuffins - en stor favorit hos dottern även i perioder när hon ätit sämre. Jag har gjort med olika smaksättningar tex blåbär, med hallon och med mango. Jag brukar även göra muffins med jordnötssmör för att ha ett smidigt sätt att ge jordnötter regelbundet 🙂

Även plättar går ju att variera med en massa olika smaksättningar.

Min får ofta ett mellanmål bestående av i huvudsak frukt. Banan och/eller klementin, lätt att ta med som de är, kräver ingen förberedels. Bryt av lagom lång bit banan, tryck ner ett finger i mitten så det blir 3 stavar, klart. För den äventyrlige kan man strössla över mixade pumpakärnor eller paltbröd för extra järn.

Kan kompletteras med smörgås, yoghurt, ägg eller vad som.

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 355
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21