mellangångarter

Elin_B

Trådstartare
någon som vet hur man lär hästen att ta ut steget i mellangångarterna, eller ökade gångarter?

Min häst har inget supersteg överhvudtaget, och så fort man försöker göra mellan alt. ökad trav springer han som en symaskin. Alltså ökar han bara takten istället för steglängden.

Tränaren jag ridit för har sagt att det kommer förbättras när han får mer muskler och orkar med (han är ganska tanig i nuläget). och i skogen kan han göra ganska fina lägningar då han går bredvid kompisens välutbildade halvblod. Han är trots allt bara 6 år gammal, så jag har alltid tänkt att han utvecklas sen..

Nu har dock en annan tränare sagt att han inte har det steget och grundtakten som krävs och att det inte finns något att göra åt.. :cry:

HUr är det egentligen, och hur lär man honom att ta ut steget istället för att tappa takten och springa iväg?

Sv: mellangångarter

Hmm.. det tips jag kan ge dig är halvhalter..
Hjälp hästen genom hörnan innan diagonalen genom att balansera upp den med halvhalter.
Att bara "släppa ut den" på diagonalen och trycka på med skänklarna resluterar i att den tappar balans och ärlig bjudning.
Få påskutet bakifrån med hjälp av förberedande halvhalter, det är det tips jag kan ge dig.

För att bibehålla takten är lättridning det bästa att rida i en lägning.
Tänk då gärna på att rida en "långsam" lättridning, så att det snarare är du som bestämmer takten.

Tänk också på att diagonalerna inte alltid är det bästa linjerna att öva lägningar på innan hästen är balanserad och säker på sin sak.. jag rekomenderar hörnlinjerna starkt. Kortare linjer som du kan effektivisera längningen på.

/Lycka till ;)

Sv: mellangångarter

Man kan ALLTID förbättra takten och steget (till en viss gräns).

Min häst ökade gärna takten istället för steget när jag köpte henne. Nu har hon jättefina ökningar med bra häng i frambenen. En övning som var jättebra gick till som följer:

1. Lägg dig på 20 m volt vid ena kortsidan.
2. Ha hästen enbart på yttertygeln och ha hästen rak. Börja öka (på volten fortfarande med rak häst). Tagga hästen genom att peta lite med spöt (OBS, jag sa peta inte slå till alla som kommer att reagera)
3. När hästen bjuder bra fram, ta hörnet på yttertygeln in på diagonalen och släpp fram hästen. Var noga med att släppa fram huvudet så att du får en framåt nedåt bjudning. Gå bara en bit på diagonalen innan du börjar plocka upp. De orkar inte hålla takten så länge i början.

Rid också mycket variationer på spåret. Öka en liten bit, ta förhållning, halvhalt, hitta balansen, takten, öka lite igen osv. Viktigt är att du inte gör för långa sträckor i början. Nöj dig med att takten känns bra och minska igen och gör heller flera istället. Var också noga med takten i arbetstrav i alla övningar. Då lär sig hästen att hitta den själv sedan.

I början blir dom ganska långa och skjuter mest på bak. När takten och hänget sitter börjar man plocka upp dem till mer bärkraft och följaktligen ökad trav.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 695
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama