Mellan skänkel och hand??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mellan skänkel och hand??

Att hästen är uppmärksam på dina hjälper och att du har framdelen "mellan händerna" och bakdelen "mellan skänklarna". Du kan alltså lätt korrigera hästens fram- eller bakdel när du vill och dit du vill.

När jag gick på ridskola betydde det att man höll ihop hästen framtill och drev som sjutton med skänklarna...;)

Eler som ridläraren uttryckte det "krama på yttertygeln och driv på innerskänkeln :crazy:

Eller att man har lyssnat på någon som ridit/lyssnat för mycket på Traudi Björling. De brukar repetera det mantrat...

T

pinky skrev:
Att hästen är uppmärksam på dina hjälper och att du har framdelen "mellan händerna" och bakdelen "mellan skänklarna". Du kan alltså lätt korrigera hästens fram- eller bakdel när du vill och dit du vill.

När jag gick på ridskola betydde det att man höll ihop hästen framtill och drev som sjutton med skänklarna...;)

exakt.och när de menar väl mellan hand och skänkel vad anser du att de är då?

Noir3 skrev:
Eller att man har lyssnat på någon som ridit/lyssnat för mycket på Traudi Björling. De brukar repetera det mantrat...

T

??? Lyssnat för mkt på TB. Vad har det mad saken att göra? Vad menar du?

För mig är det "att ha hästen mellan skänkel och hand" är att hästen trycker i mer med bakbenen (framåt) när jag lägger till skänkeln (försiktigt) och sedan fångar handen upp (mjukt) och då kommer kraften uppåt.

För mig är det även ett mjukt stöd i handen och god framåtbjudning.

Det är en KÄNSLA som är svår att beskriva för ngn som inte upplevt det, och man behöver inte fundera på om man verkligen kännt det, för har man gjort det så är man säkert på det!

Jenny

Flertalet av TBs studenter säger samma sak. Ofta hasplat precis lika som Markne säger att "Hästen skall vara på sina egna ben" 10 ggr på en dag. Det är något populärt att säga och upprepa, och låter bra. Men det är vanligt att det inte har förståtts. Ett mantra.

T

Att du har hästen med dig hela tiden, den lyssnar på dina skänklar och är mjuk i handen, du får gensvar hela tiden och hästen arbetar under dig istället för bakom eller framför dig..

Hästen springer varken iväg med fram och tappar bak eller segar efter så du åker före. Hästen är lösgjord och framåt samtidigt som den är med på notera.

Eller enklare formulerat: Du är 1 med hästen

En väl riden häst ska du kunna rida utan träns i rätt form. Om den är rätt tagen vill säga:-).

Fattar inte varför svenskarna ska rida så mycket med händerna.:angel:

okey! Det får stå för dig, alla har rätt till sin åsikt. Tycker personligen att den är fler av T´s elever som faktiskt förstår vad de gör än andra tränares elever (som jag känner till!!! INTE alla)
Visst jag är partisk :angel: :D men för mig (hästutbildare och tävlingsryttare på MSV nivå i hopp och dress) var det som en ny värld öppnade sig när T kom in i mitt liv ;) men det är ju en annan disk..... Tack för att du tog dig tid att svara!
Jenny

lektra skrev:
Hästen springer varken iväg med fram och tappar bak eller segar efter så du åker före. Hästen är lösgjord och framåt samtidigt som den är med på notera.

Eller enklare formulerat: Du är 1 med hästen

Ungefär så. Att du har kontroll utan motstånd. Jag tror du känner när du har hästen där. Det är lika viktigt i hoppning, när du känner att hästen är framme i handen, svarar framåt, bjuder, lyssnar. Då känner du att du har kontroll och kan rida framåt i balans mot hindret.

Ja, det är faktiskt sant...vi har pratat mkt om det på träningarna...:smirk: skulle vi inte ha dem och hålla i, så skulle många tappa balansen...tro jag...

Gilette skrev:
Vad menas med att hästen går mellan skänkel och hand?

När hästen är mellan skänkel och hand så upplever man den där *känslan* man blir ett med hästen. Ryttaren tänker en tanke- hästen reagerar och tvärtom:)
Man påverkar lätt hästens rörelser och känner varje steg...

så känns det iaf när hästen är mellan hjälperna..

var nog ingen riktigt bra förklaring kanske

Ja, det är en helt underbar känsla;)

Grållens vän skrev:
En väl riden häst ska du kunna rida utan träns i rätt form. Om den är rätt tagen vill säga:-).

Fattar inte varför svenskarna ska rida så mycket med händerna.:angel:

rätt tagen??
okej va bra, min pålle går i form på hängande tygel=)

T
Du och så många andra kanske skulle ta och lyssna lita mer på TB, så att alla kan få lära sig vad ryttar känsla verkligen är och sluta slita hästarna i munnen för att få de att "kröka" på nacken utan bakben.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: tott
·
Kläder & Bli fin Jag vill tatuera mig, jag ska bara få ekonomin att gå med på det också. Men hur tar man bäst hand om tatueringen sedan? Vad ska man...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Eurydome
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur