Mellan klasserna

E

Ellpo

Hur gör ni mellan klasserna på tävling?

När det är lång tid emellan brukar jag skritta på långa tyglar en stund och sedan rida fram lite snabbt igen. Men nu ska jag vara med i en träningstävling där det inte ens är 10 starter emellan mina två starter. Hur ska jag göra då?

Trava han och ta ett skutt innan jag går in?

Skritta?

Något annat förslag?

Sv: Mellan klasserna

Om det är lång tid (vilket jag kan tycka är rätt skönt) så får hästen gå in i låne-boxen eller transporten, äta och dricka och koppla av lite medan jag själv tar en fika och planerar inför nästa klass. (självklart sker detta efter att hästen varvats ner efter första klassen)

Är det kort tid, som det ofta är på pay and jump och dyl. så ser jag bara till att hålla igång hästen. Skrittar en stund direkt när jag kommer ut, sedan travar jag lite och tar eventuellt ett hopp på framhoppningen, beroende på hur det gick inne på banan, om allt kändes bra så hoppar jag inget.

Jag brukar mest skritta på lång tygel om det är kort mellan starterna.
Travar och galopperar nåt varv och tar ett eller två språng precis innan jag ska in igen.

Då hinner han vila lite och ändå fatta att nu ska vi hoppa.
Skritta gärna med täcke på om det är kallt.

Jag skrittar runt på min häst. Det är så mycket lättare att kontrollera henne, och hon går lite för fort för att mina ben ska hinna med :angel:

Om det är mindre än tio starter mellan, hade jag absolut inte gått in på framhoppningen igen. Istället hade jag gjort några lydnadsövningar, och 10 starter går ganska fort (beror ju dock på hur pass ordnande funktionärerna är, såklart).

Sen är det ju alltid olika från häst till häst, och person till person. Vissa föredrar att rida fram som om det var första klassen de skulle hoppa, andra inte. Jag tor att du vet bäst vad du och hästen klarar av, och går på magkänslan :)

beror på hur stor tävling, men i princip så gör jag så här: mamma tar ponnyn och leder i skritt när jag ridit första klassen, jag går direkt o lär mej banan då jag lätt kan glömma den (är numera väldigt noga med att kunna den ;)) sen om det är långt till min tur kanske jag kollar på de som rider före mej.

okej, tack för svaren :)

Tror jag skrittar han lite först och tar det lilla hindret på framhoppningen om han gick bra klassen innan. Låter det som en bra plan?

Om det är bara 10 starter mellan din klasser på samma häst, hade jag ridit fram ordentligt inför första klassen, gått in och hoppat, sedan skrittat.

10 starter kan gå fort och även långsamt, antar att det är höjning emellan.
När det är 3 starter kvar, travat igång och även galopperat, hoppat lilla och sedan gå in på banan. Det är ju som en hoppträning, är man mångha får man oftast vänta och speciellt om det är någon häst som krånglar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka