Jag tog melatonin för första gången i kväll. Och har sån ångest nu. Så här är det jämt när jag ska ta ny medicin.

Igår började jag för övrigt med två andra mediciner, men de går väl mer under kategorin kosttillskott, så inte lika läskigt.

Men nu är jag rädd och har ångest. Och jag ligger i sängen för säkerhets skull.

Melatonin är också mer som ett kosttillskott än medicin. Du behöver absolut inte vara orolig. Det enda är att du kan känna dig lite trött, det är inga andra biverkningar och det finns inget som kan gå fel. Värsta tänkbara utfallet är att det inte har någon effekt alls.

Melatonin är också mer som ett kosttillskott än medicin. Du behöver absolut inte vara orolig. Det enda är att du kan känna dig lite trött, det är inga andra biverkningar och det finns inget som kan gå fel. Värsta tänkbara utfallet är att det inte har någon effekt alls.
Tack!

Tyvärr släpper inte ångesten riktigt ändå.

Tack!

Tyvärr släpper inte ångesten riktigt ändå.
Nej det förstår jag. När den väl är igång så tenderar den ju att underhålla sig själv.

Men försök ha det i bakhuvudet att alla "biverkningar" du kanske känner nu som hjärtklappning, yrsel, illamående, overklighetskänslor, svårt att andas osv.. inget av det beror på melatoninet, 100% garanterat utan det är bara ångesten som visar sitt fula tryne.

Och som vi vet om den, det är obehagligt - men helt ofarligt! Bara att stå ut tills det lugnar sig.

Vad är det du har ångest för, hur det ska kännas? Antagligen bara sömnig, om du känner något alls. Jag håller tummarna den hjälper för dig.
Jag är rädd för att bli yr och tappa kontroll. Typ svimma.
Nej det förstår jag. När den väl är igång så tenderar den ju att underhålla sig själv.

Men försök ha det i bakhuvudet att alla "biverkningar" du kanske känner nu som hjärtklappning, yrsel, illamående, overklighetskänslor, svårt att andas osv.. inget av det beror på melatoninet, 100% garanterat utan det är bara ångesten som visar sitt fula tryne.

Och som vi vet om den, det är obehagligt - men helt ofarligt! Bara att stå ut tills det lugnar sig.
Ja, det är nog ångest. Men jobbigt ändå och det känns ändå som om jag inte vet säkert. Sprang på toa nyss. Garanterat triggat av ångest. Det brukar bli så då.

Ringde akutpsyk nyss. Hon som svarade tyckte jag kunde ta en till alimemazin mot ångesten. Jag har ju bara tagit en kapsel fast jag får ta två.

Jag brukar bli trött och sömnig fysiskt i typ... fötterna och armarna först (efter ca 30 minuter). Sådär lite tung som man kan känna sig när man är riktigt trött efter en lång dag. Då brukar jag blunda i sängen och bara åka med, och tycker det känns rätt skönt faktiskt. Sen poff har jag somnat.

Försök att bara andas o koppla av. Jag brukar lyssna på podd när jag ska sova oc melatoninet och även allimemazinen får mig att lättare slappna av och bli sömnig.

Melatonin fungerar inte så. Det är ett naturligt hormon som talar om för hjärnan att nu är det natt och du behöver sova. Jag tar melatonin rätt ofta (5 mg) och blir aldrig sömnig av det - men när jag väl lägger mig ner och blundar och slappnar av, kan jag somna ganska lätt. Inget mer än så. Sitter jag uppe märker jag inte av det alls, inte alls som sömnpiller som man blir dåsig av.

Det du känner nu orsakas av oro, inte av melatoninet. :heart

(Vilken styrka är ditt melatonin?)

Senast ändrad:
Försök att inte spä på ångesten; ju mer du ger den uppmärksamhet desto starkare blir den- vet att det är lätt att säga men det är sant!!
Jag tror det är lite individuellt hur man enklast hanterar det.

Jag tycker det hjälper att sätta sig och slappna av, andas djupt och liksom känna in kroppen. På det sättet kan jag väl känna av de jobbigaste symptomen som bröstsmärta, hjärtklappning och den där "out of body"-känslan, så kan jag liksom koppla ihop dem med ångesten.

Det beror ju också lite på VAD det är som är den största triggern, för Wille verkar det ju vara risken att svimma. Jag har väldigt lätt för att oroa mig för att det är något fel på hjärtat så det är viktigt där att jag inte låter tankarna sticka iväg i stil med "ja troligtvis är det ångest, men det KAN var något annat". Så ja, viktigt för mig att vara väl medveten, tycker det släpper snabbare då också än om jag bara försöker ignorera det.

Jag tror det är lite individuellt hur man enklast hanterar det.

Jag tycker det hjälper att sätta sig och slappna av, andas djupt och liksom känna in kroppen. På det sättet kan jag väl känna av de jobbigaste symptomen som bröstsmärta, hjärtklappning och den där "out of body"-känslan, så kan jag liksom koppla ihop dem med ångesten.

Det beror ju också lite på VAD det är som är den största triggern, för Wille verkar det ju vara risken att svimma. Jag har väldigt lätt för att oroa mig för att det är något fel på hjärtat så det är viktigt där att jag inte låter tankarna sticka iväg i stil med "ja troligtvis är det ångest, men det KAN var något annat". Så ja, viktigt för mig att vara väl medveten, tycker det släpper snabbare då också än om jag bara försöker ignorera det.

Jo absolut, mena bara att det man fokuserar på växer- så även med ångeseländet.

Jag blir inte ett dugg sömning av melatonin eller somnar lättare, kunde lika gärna ta en tictac. Fick ut en stor burk när jag varit inlagd. Dyrt var det också.

Jag blir inte ett dugg sömning av melatonin eller somnar lättare, kunde lika gärna ta en tictac. Fick ut en stor burk när jag varit inlagd. Dyrt var det också.
Jag blir sömnig av hög dos, men i övrigt ingen skillnad här heller tyvärr. Förutom vid jetlag, då ger det lite skillnad. Men var ju enkelt och riskfritt att prova.

Melatonin fungerar inte så. Det är ett naturligt hormon som talar om för hjärnan att nu är det natt och du behöver sova. Jag tar melatonin rätt ofta (5 mg) och blir aldrig sömnig av det - men när jag väl lägger mig ner och blundar och slappnar av, kan jag somna ganska lätt. Inget mer än så. Sitter jag uppe märker jag inte av det alls, inte alls som sömnpiller som man blir dåsig av.

Det du känner nu orsakas av oro, inte av melatoninet. :heart

(Vilken styrka är ditt melatonin?)
3 mg är det jag har.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 956
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 437
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama