melassvatten

L

linnizen

Är det någon som ger sina hästar melass i vattnet?
Har nämligen en i vårt stall som bara ger sina hästar melassvatten för att dom ska dricka mer.
För mig känns det väldigt konstigt att aldrig ge sina hästar rent vatten.
Visst, hästarna dricker mer men det är väl inte så konstigt när det är sött och gott?!
Sedan känns det som att man inte dricker sig otörstig på sockervatten..

Någon som har koll på det här med att ge melass i vattnet?
Är det verkligen bra?

Sv: melassvatten

Verkar jättetokigt tycker jag. Däremot kan det ju vara ett sätt att få en häst som verkligen dricker för lite att dricka mer, men då ska det ju ges som komplement och inte som enda vätska! Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara vettigt att ta med melass och blanda i vattnet och ge t ex hästar som dricker dåligt när de är i väg på tävling e d, men det är ju en helt annan sak. Om hästen dricker dåligt kan man ju prova att ge den vatten ur hink i stället för ut vattenkopp, många hästar dricker bättre då.

Däremot tror jag att känslan att man inte dricker sig otörstig på sockervatten är mindre relevant. Man får ju trots allt i hästen vätska (jämfört med om den t ex knappt dricker alls i okänd miljö e d).

Vore intressant att höra var stallkompisen fått iden från från början?

Senast ändrad:

Det verkar lite konstigt tycker jag med, åtminstone om den alltid får melassvatten.

Jag brukar blanda äppeljuice i vattnet till min häst ibland när hon har kolik-känningar för att hon ska dricka mer vatten just då. Men som sagt, det är ju bara i korta perioder, kanske någon vecka då och då på vintern och bara i "nattvattnet".

Varför inte se över saltbalansen, där har man ju en enkel sak som är nog så viktig?

jo på tävling kan det vara bra om hästen inte dricker när den är iväg, men inte varje dag.
rent vatten känns som en självklarhet.

alla hästar i vårt stall får vatten i hink men den här hästägaren var inte nöjd med hur mycket hans hästar drack. då låg dom på mellan 15-25l från det att dom kom in vid fem på em. till morgonfodringen vid7-8 på morgonen.
han fick iden med melassvatten från nån i finland. vet inte så mycket mer än så.

*kl*

Fick rådet av en vet inom distansen att ge hästen lite melass i vattnet så drack den bättre när den åkte bort. Vissa hästar reagerar på smaken av vanligt vatten eftersom den kan skilja sig rätt mycket åt beroende på var man bor.

Men genom att blanda lite melass eller betfodervatten i vattnet så smakade allt vatten samma.

Allt beror ju på hur mycket man blandar i vattnet ;)

En till två msk i en spann vatten är ju inte så mycket men ger lite smak på vattnet.

Jodå, jag hade en period som jag fick ge just melass i vattnet. Våra islänningar var minst sagt usla på att dricka trots uppvärmd vattenkopp, de drack sig precis otörstiga och inget mer. Självklar var inte det bra, därför fick de melass i sitt dricksvatten under vintern på inrådan av veterinär.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 110
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII