Melassfri B-vitamin

sissu

Trådstartare
Behöver ha tag i, helst komplett, flytande GARANTERAT MELASSFRI
B-vitamin. Nån som vet nåt märke.

Hippos fodderjäst går inte, Emins har bas av melass, Kraffts innehåller knappt några B likaså Wiromin, hoppas få svar i veckan gällande Hippos flytande.

Vad mer finns eller om någon vet med säkerhet vilken sort jag kan använda.

Sv: Melassfri B-vitamin

PÅ Granngården finns flytande B-vitaminer som inte är Kraffts utan de heter Basic eller nåt sånt. Där tror jag inte det är nån melassbas.

Det har de ja :idea: Kollade upp den. Tycker dock att det fattas en del B som jag skulle vilja ha.

Hittils så anser jag att Hippos flytande har bäst sammansättning, hoppas jag får ett svar från dem som är som jag vill.

Senast ändrad:

Du kan inte tänka dig pelleterad jäst? I sånna fall finns Diamond V från biofarmab.

Är det melass i Emins? Hur kom du på det? Läser och läser på och hittar inget...

Kan du lite lätt ha hjälpt mig med ett mysterium :D

Du kan inte tänka dig pelleterad jäst? I sånna fall finns Diamond V från biofarmab.

Har kollat lite på det för det låter så bra.. Men det innehåller sockerrörmelass så det är kört.

Har dock kontaktat dem för att kolla upp en del andra.
Bl.a. deras flytande mineralpreparat som innehåller allt jag vill och där står tillsatsen i form av bl. honung. Hoppas det är allt.

Senast ändrad:

Är det melass i Emins? Hur kom du på det? Läser och läser på och hittar inget...

Kan du lite lätt ha hjälpt mig med ett mysterium :D

En i stallet har en stor dunk som jag läste på och där stod det. Bas av melass! :devil: :devil:

De ska ändå ha en eloge för att de skrivit ut det på dunken till skillnad från så många andra.

varför ska hästen ha B-vitamin? Har den någon mag-tarm sjukdom eller nyligen blivit buköppnad? Om inte så produceras B-vitamin av hästens mikroorganismer i grovtarmen i tillräckliga mängder (även vid pälsbyten).

Knapplån. Om du är intresserad av foderjäst så kan jag i alla fall inte se att det finns någon melass i den som Granngården säljer Protector. Den är gjord av bryggerijäst och vetefodermjöl.

varför ska hästen ha B-vitamin? Har den någon mag-tarm sjukdom eller nyligen blivit buköppnad? Om inte så produceras B-vitamin av hästens mikroorganismer i grovtarmen i tillräckliga mängder (även vid pälsbyten).

Mm på en fullt frisk häst ja, men även där kan de i vissa fall behöva ett extra tillskott då och då.

Både magsårshästar och KF hästar har större behov av B-vitamin.

Knapplån. Om du är intresserad av foderjäst så kan jag i alla fall inte se att det finns någon melass i den som Granngården säljer Protector. Den är gjord av bryggerijäst och vetefodermjöl.

Tyvärr så kan man inte lita på en produkt försen man konsulterat tillverkaren, det har både jag och fler med dessa KF hästar erfarit. Det behövs ju så lite för att de skall reagera på ett eller annat negativt vis.

Aha se där!! Jag har också dunken så nu ska verkligen kolla ikväll. Deras multivitamin hittade jag att den innehåller melass och därför köpte jag inte den. Såg dock inte det på Bvitaminen men jag har ju varit blind förut...

Det är toppen när de skriver ut det! Verkligen!

En i stallet har en stor dunk som jag läste på och där stod det. Bas av melass! :devil: :devil:

De ska ändå ha en eloge för att de skrivit ut det på dunken till skillnad från så många andra.

Står på ena kortsidan på en egen liten rad. Läste det för en stund sedan när jag var i stallet.

Då kan man ju räkna med att de har melass i allt deras sortiment.

HJÄLP mig snälla! Jag såg den här tråden av en slump. Kan det vara så att ni har lösningen på våra problem?
Har en stjärna till travhäst som verkar ha (måste ha) smygande korsförlamning. Han har varit fin ganska länge nu sedan vi tog bort spannmålskraftfodret.
Men då han fått ett par doser shyfeeder packade han ihop och fick muskelkramp igen.
är det sockret han blir dålig av?

För då är det även då husse gett extra lucernhack med melass i som han blir sämre.

Jag vill inte se hästen stå och ha kramp med frambenen under sig längre. Vi har vänt och vridit på alla tänkbara orsaker tycker jag och senast sa en "förståsigpåare" att det var så viktigt med B-vitamin och de gav just shyfeeder till sin KF-häst. Så jag sprang och köpte och hästen blev dålig i samma veva.

Berätta allt ni vet snälla!:cry:

Hippos extra foderjäst innehåller ingen lucern eller melass. :bow: :bow:

Deras mineraler innehåller en del melass som smaksättning, så där fick jag ännu en förklaring och bevis på varför stackarn aldrig repade sig trots ändrat foder med bibehållen hippos grusmineral. Hade det på känn men var inte säker.

När det gäller det flytande har jag ej fått svar ännu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: MJLee
·
Foder & Strö En av våra ponnyer är lite trött och håglös, inte egentligen mycket men ändå så att jag märker en skillnad. Först blev jag orolig men...
Svar
4
· Visningar
1 213
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka