Myy

Trådstartare
Hej!

Hade tänkt att jag skulle ge hästen melass på prov en tid. Är det någon som vet energivärdet på melass?

Tack!

Sv: Melass

Brukar stå på dunken. I storleksordningen 9-13 MJ/kg. HH

Hej!

Tyvärr så gjorde det nu inte det när jag köpte från den lokala kvarnen. Där tappade de upp melassen i en stor dunk (40 liter) som var helt omärkt. Glömde fråga på kvarnen om värdena, men kanske borde jag ringa dit om ingen här på forumet vet.

Beror på vad för slags melass det är och det kan variera mellan olika märken så om du vill ha exakt så bör du nog fråga tillverkarna.

Men några riktvärden:
Rörsockermelass 11,2 MJ/kg ts.
Sockerbetsmelass 12,8 MJ/kg ts.
(Planck, Rundgren)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 071
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen