Melass-vatten?

Tindra91

Trådstartare
Har en isis som två höstar i rad dragit på sig gaskolik, och i år tänkte jag försöka förebygga med att ge henne smarrigt vatten att dricka. Har hittat ett tips på SLU´s hemsida om att ge vatten med melass i förebyggande syfte. Undrar hur mycket det är lagom att tillsätta i en 20 liters hink samt var köper jag det eller går det bra med betfor istället?

Sv: Melass-vatten?

Vad för slags hage går de i?

Om det inträffat 2ggr i rad på hösten tänker jag spontant på att det kanske finns någon växt som blir mindre lämplig att äta på hösten eller som tar över i hagen så att hästarna äter för mycket av den?

Dricker de dåligt i överlag annars också?

Varför just melass? Tänker på att mycket onödigt socker inte är så jättebra främst för kallblod och ponnyer är ju risken mer vanlig för fång tex

Jag hade hellre gett betfor utblandat i mycket vatten några ggr/dag om det är vätskan problemet sitter i för jag hade nog inte velat ha socker som står länge tex i vattenhink, (kan kanske bildas onödigt m bakterier?)

*kl*
Hur "lite" betfor kan man blanda i vattnet? Så att det fortfarande smakar bra... min häst vill inte dricka inne i stallet -.-

Det beror på hur mycket den tycker det är värt att dricka mer.
Att spä ut det väldigt mycket tror jag inte är någon idé i så fall, altså om det inte blir attraktivt ändå.

Varför vill den inte dricka i stallet? - vattenkopp eller hink?
Vad får den för annat foder osv?

Hur dricker den/ur vad i hagen?

Till ämnet: Salt är ju något som också gör att det kan öka drickesbehovet. Så jag hade även försökt peta ner lite salt i maten.

Senast ändrad:

Det beror nog mycket på hästen. Min ena ponny fick lite betfor i vattnet när han haft kolik för en massa år sen. Till honom räckte det att peta ner typ en deciliter i 20 l spann. Han surplade i sig allt och ville gärna ha mer. Efter några dagar drack han som vanligt igen.

Det kan funka om man har tur.

Det är nog bara att prova sig fram och se. Även äpplejuice kan fungera, vissa hästar är galna i just äpplejuice.

En allmän tanke bara: Jag trodde en period att min ponny var "rädd" för vattenhinken. Han såg ut som att han var rädd att han skulle spilla ut vatten när han drack, så jag försökte med massor av olika lösningar. Sedan när det var dags för tandkoll så hade han en inflammerad tand och alltså ilade det i tänderna när han drack. Kan vara bra att ha i bakhuvudet om ens häst dricker dåligt.

Sen undrar jag lite hur "lite" vatten alla dessa hästar dricker? När räknar ni det som för lite? Jag tycker ju att shettisarna dricker "dåligt" men om jag tänker efter så är det bara för att jag tror de ska dricka som de stora. Peppar peppar har jag aldrig haft kolik på någon häst, inte ens den som faktiskt vägrat dricka vid kurser och då inte kunnat kissa eftersom det har varit ganska slut på vätska. (Den hästen "kom ihåg" att dricka med bara liten mängd betforvatten som start och sen drack han duktigt ur vattenhinken igen.)

kl

Saltat vatten kan också öka vattenintaget. Men det gäller ju att ha koll på hur mycket salt vs vatten man får i hästen. Man tjänar ju inget på det om man häller i den för salt vatten, det är skadligt! Om den inte dricker så att den gör sig av med överskottssalt alltså. Har hästen vätskebrist?

Jag skulle också ge betforvatten, du kan ju pröva dig fram hur mycket betfor du ska ha i för att pållen ska vilja ha.

Min kompis stora halvblod hade precis samma problem och på honom funkade det utmärkt, men hon gav alltid melassvattnet efter ridning och så att han drack upp allt på en gång.
Detta pga. att det inte blir törstsläckande, det är ju väldigt sött, det är ju bara för att få i hästen vätska!

En deciliter melass blandades med lite varmt vatten tills det var upplöst, sedan fyllde hon på med kallt så att hela blandningen var lite ljummen.
Hennes häst fick 10-12 l och detta sög han alltså i sig på en gång.
(Betforvatten är bara blask i jämförelse...)

Det kanske räcker med en halv dl och lite mindre vatten för en islandshäst?
Den lilla mängden ger rejält med smak åt vattnet och det är viktigt att hästen har tillgång till fräscht, "vanligt" vatten också!

Googla för att hitta närmaste återförsäljare!

Hoppas det hjälper!
/Keb

Har en isis som två höstar i rad dragit på sig gaskolik, och i år tänkte jag försöka förebygga med att ge henne smarrigt vatten att dricka. Har hittat ett tips på SLU´s hemsida om att ge vatten med melass i förebyggande syfte. Undrar hur mycket det är lagom att tillsätta i en 20 liters hink samt var köper jag det eller går det bra med betfor istället?
skulle melassvatten förebygga gaskolik specifikt eller kolik i allmänhet?
Min spontana tanke är att melassvatten kan locka hästen att dricka mer, vilket skulle kunna motverka förstoppning - som kan orsakas just av att de dricker för lite.
Till en häst som får gaskolik skulle jag nog hellre ge betfibrer, som hjälper till att skapa en god miljö i tarmfloran, kanske kombinerat med bakjäst eller yea-sacc som också hjälper till att skapa en miljö i tarmfloran som är gynnsam för de goda bakterierna. I min värld minskar man risken för gaskolik på det sättet. (fast någon expert är jag inte)

Helt rätt, ameo, jag hade lite för bråttom när jag skrev mitt inlägg.
Melassvattnet gjorde att min kompis' häst dels fick i sig en rejäl mängd vatten i ett svep och sedan drack han dessutom lite mer av sitt "vanliga vatten" i boxen.

Detta var ett rejält halvblod som tävlade hoppning på 1,30-nivå och han fick redan "rejält" med betfor.

/Keb

Liknande trådar

C
Foder & Strö I stallet som jag står uppstallad i har vi inge varmvatten. Vattnet är så kallt att man kan inte dricka det själv och det fryser lätt...
2
Svar
20
· Visningar
5 947
Senast: Harby stall
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
F
Foder & Strö Hej! Min halvblodshäst fick något som konstaterades som "början till" gruskolik för snart två veckor sedan. Veterinär rekomenderade...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
26 489
Senast: Dubonnet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar