Mega-brunst, what to do!?

Docka

Trådstartare
Mitt 11-12-åriga sto har aldrig visat någon som helst brunst.
Det har till och med varit så att detta setts som ett problem inför den kommande avelskarriären ;)
MEN, bokstavligt talat över en natt har hon börjat - och det verkar som om hon tänker ta igen sina missade 11 år på en och samma gång! :eek:
Jag misstänker stark en ny valack i stallet som syndabocken, då han flirtar som bara den med henne, och alla andra ston skriker i högan sky så fort dem kommer i närheten av mitt sto.

Det största problemet med det här är att hon blir så himla kladdig!:eek:
Det kommer alltså ut vätska/gegga NONSTOP, och på en skimmel är ju det lagom smickrande...
Värst är att kletet verkar fräta på hennes hud och hon har fått sår längs hela insidan av bakbenen :(
Jag tvättar henne varje dag och har börjat smörja med idomin (provade helosan men det verkade svida för mycket), men jag lyckas inte hålla det i chack!

Därför vänder jag mig nu till er bukare: Vad kan jag göra för att hjälpa min prinsessa!?

Jag har aldrig varit med om ett sto som brunstat såhär mycket, och vet som sagt inte vad jag ska göra för att lindra hennes besvär :(
Hjälp mig!

//Maja (& Kenny)

Sv: Mega-brunst, what to do!?

Kolla din häst så hon inte har fått cystor, ta hjälp av veterinär. Det finns skäl att misstänka att det inte står rätt till, när det blir en sådan förändring på hästen.

Hon har en cysta som hon haft i ca 3 år, stor som en ärta ungefär, på svansryggen.
Vad har cystor med brunst att göra? :confused:

Att hon börjat brunsta så kraftigt gjorde mig lite chockad, och som sagt känner jag mig lite handlingsförlamad eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne - men när du säger att allt kanske inte står rätt till, vad skulle det kunna vara för fel?? Allvarligt?? :eek:

Jag skulle nog kolla med vet alla fall. Om det nu vänt så drastiskt från inget till allt. Jag vet inte vad som skulle kunna vara fel, inte så insatt i sånt, nu behöver det ju inte vara det men du kanske kan få hjälp att göra brunsten lättare för henne.

Hon har en cysta som hon haft i ca 3 år, stor som en ärta ungefär, på svansryggen.
Vad har cystor med brunst att göra? :confused:

Att hon börjat brunsta så kraftigt gjorde mig lite chockad, och som sagt känner jag mig lite handlingsförlamad eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne - men när du säger att allt kanske inte står rätt till, vad skulle det kunna vara för fel?? Allvarligt?? :eek:

Boj pratar om cystor alt. tumörer på livmodern för det är tyvärr ganska vanligt att det är det som är orsaken till så här kraftiga förändringar.

/Camilla

Nu pratar jag om cystor på och eller i livmoder och eller på/i äggstockar, detta kan man nog se med UL.

OM jag eventuellt skulle avvakta ett par dagar, och OM det skulle vara cystor,
ska brunsten då fortsätta vara såhär kraftig
eller kan den avta och ändå vara 'farlig'?
:eek:

Vårat sto som är hos hingst brunstade i 10 dagar, då ultraljudade vetrinären henne och då såg hon en cysta som var inneslöt ett ägg. Hon hormonbehandlades med en spruta och tre dagar senare slutade hon brunsta! Nu hoppas vi att hon är dräktig! Ska Kollas i slutet på nästa vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka