Medryttarhästfrågor!

O

oonly

Jo, nu är det ju så att jag ska få min allra första medryttarhäst, äntligen! :) Jag är snart 15, har ridit på ridskola i fyra år, men har ridit oregelbundet innan och har ca 6-7 års häst/ridvana. Nu har jag en del frågor, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med eftersom att jag inte känner någon kunnig vuxen hästintresserad:

1. Hästen jag har mejlat om har fint temperament och gillar att rida ut och hoppa, men är inte så välutbildad i dressyren (kan skänkelvikningar, framdelsvändning, ungefär den nivån) utan han och jag ligger på ungefär samma nivå. Skulle det fungera att jag ser till att rida för instruktör 1 gång/vecka (rider sammanlagt 3 gånger/vecka i så fall) så att vi båda kan vidareutvecklas, eller är det för sent om han är 15? Borde jag fortsätta på ridskola samtidigt, eller fungerar det inte alls med en inte så välutbildad häst?

2. Han är triangelmärkt men är inte sjuk och riskerar inte att bli sjuk senare, men han kan alltså bara tävla på klubbnivå. Är det crazy bananas att bli medryttare på en häst som inte kan tävlas, även om jag bara tävlat clear rounds, ifall jag skulle bli tävlingssugen sen? Han är 155 i mkh, och jag kommer inte bli längre/större, så jag växer inte ur honom.

Sen vill jag bara ha lite allmäna tips/erfarenheter från er som haft medryttarhäst! Jätteuppskattat!

Sv: Medryttarhästfrågor!

Om ägaren tillåter det så kan du rida för tränare, inga problem att hästen är 15 år. Tänk bara på att det inte får vara träning för tävling (pga T-märkningen) och att träningen anpassas till hästen.

En T-märkt häst får inte tävlas, den är T-märkt för att den har en skada som gör att den inte håller för hårdare ridning. Detta tror jag även gäller klubbtävlingar (någon annan kan säkert reglerna bättre än jag).

Lycka till med hästen i alla fall!

Sv: Medryttarhästfrågor!

Jag tycker definitivt att du ska rida för instruktör. Vi ska precis börja rida för instruktör med två hästar som är 16 och 22 så det är inte för sent. Hästar lär sig hela tiden, det är bara nyttigt att hålla igång.
Tänk bara på att ta det lite försiktigt så att det inte blir för hårt, med tanke på triangelmärkningen. Men bara du berättar det för din tränare så är det inge problem alls.

Jag tycker inte alls att det är dumt att du rider en häst som inte kan tävlas, om du nu inte jättegärna vill tävla. Men annars kan du ju hellre gå vidare senare om du nu börjar bli sugen på att tävla lite i framtiden, så kan du ju skaffa en annan medryttarhäst (du kanske inte ens behöver bryta upp med denna, om du har tid vill säga.)

Jag tycker att du ska fortsätta på ridskolan om ekonomin håller. Du har ju ändå inte ridit såå länge och det kan vara nyttigt att träna mycket och med många olika hästar, det lär man sig massor på. Annars rent tekniskt kanske du lär dig fortare på privatlektioner. Men kan du rida både på ridskola och privat så tycker jag att du ska göra det. Passa på att ta alla chanser att lära dig så mycket du kan.
Då kan du ju även tävla lite om du vill rida lite clear rounds, de flesta ridskolor brukar ju anordna lite klubbtävlingar. Så kan du ju tävla med ridskolehästarna, och rträna på medryttarhästen.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 570
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka