Medryttare

C

canon_eos

I morgon ska jag provrida en häst som jag ev ska bli medryttare på.
Men jag har aldrig varit medryttare tidigare.

Jag kommer endast rida i skogen med honom.
Enligt ägaren ska han vara snäll att rida ut ensam med.

Men ska man kolla/göra något specielt när man provrider?
Något förslag?

Sen undrar jag, vad menas med att det är ett kollektivstall?
Är det skillnad på kollektivstall och privatstall?
 
Sv: Medryttare

eftersom du inte har något större ansvar när dte kommer till skador m.m. behöver du ju inte ha sån stor koll på det. Kolla mest om du gillar hästen, har den ett bra temperament för dig, passar ni ihop, inga olater du ogillar och om du verkligen kan rida honom.
Sen om du gillar ägaren är ju ett väldigt stort plus så att ni inte hamnar i bråk med varandra.

Ett kollektivstall är ett stall där det finns många hästar ståendes som ägs av olika ryttare. Alltså ett kollektiv där alla samsas och betalar alla utgifter tillsammans. Ett privatstall är ju privat mera...
 
Sv: Medryttare

Viktigt att tänka på är att varken överdriva eller underdriva dina kunskaper och färdigheter när du provar hästen och pratar med ägaren. Försök inte framstå som nån expert utan fråga på, och be om tips hur hästen ska ridas. Det visar att du är seriös. Har hänt mig flera gånger när jag provridit hästar/sökt jobb och varit ärlig med att "jag är ingen supertalang", att ägaren efteråt sagt att det var en anledning till att hon ville ha just mig (de blir trötta på folk som "kan allt bäst", och oftast är det bara skryt och snack, + att de sen kanske inte lyssnar på hur ägaren vill att hästen ska ridas)
Dock har jag också gjort misstaget att undervärdera mig själv lite väl mycket, och inte säga vad jag faktiskt kan, så försök hitta en bra och ärlig balans där, så går det nog jättefint!

Det måste inte gå perfekt emd hästen första gången, bara det känns som att man är någorlunda trygg och gärna vill rida den hästen igen.
Stämningen i stallet är också viktigt. Fråga vad det är för andra personer som har häst eller är medryttare där, och om det finns några du kommer att kunna ridas ut tillsammans med ibland.
Lycka till!
 
Sv: Medryttare

Som föregående skrev så behöver det inte gå perfekt första gången, och om ägaren inte inser det så är man nog bättre utan.

Annars så som också sagts- kolla av så det känns som att personkemin stämmer med dig och hästen, att det är en häst du tror du passar med. Och hur personkemin med ägaren är- ni måste inte bli bästisar, men att du känner att det är en person som går att ha o göra med! ;)

Fråga mycket om rutinerna i stallet och hur mycket som förväntas av dig, ska du hjälpa till med fodringar, insläpp osv.

Ett kollektivstall är ett stall där hästägarna sköter allt och oftast så har man ett schema eller att man skriver upp sig på pass. Tex så kan varje hästägare ha två pass i veckan, som kan vara morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp, kvällsfodring osv.

För mig så betyder privatstall att det inte är en ridskola eller annan liknande verksamhet. Och många privatstall är kollektivstall.
 
Sv: Medryttare

I morgon ska jag provrida en häst som jag ev ska bli medryttare på.
Men jag har aldrig varit medryttare tidigare.

Jag kommer endast rida i skogen med honom.
Enligt ägaren ska han vara snäll att rida ut ensam med.

Men ska man kolla/göra något specielt när man provrider?
Något förslag?

Sen undrar jag, vad menas med att det är ett kollektivstall?
Är det skillnad på kollektivstall och privatstall?

Titta först när ägaren rider hästen. Sitt inte upp på en häst du inte tycker verkar vettig. Låt sedan ägaren berätta och ta reda på vilka rutiner de har.

Hälsning Maja
 
Sv: Medryttare

Jag har varit medryttare si sådär 7 ggr och har fått erfara en hel del!

1. Känn efter så att du och hästen verkligen passar ihop. Både under ridning och i stall osv. Be att få göra i ordning hästen själv när du ska provrida. Då vet du ju hur den är i boxen;)
2. Känn efter så att du och ägaren kommer överens. Det är aldrig kul att släppa en häst man tycker om pga bråk med ägaren!
3. Ta reda på vad du har för krav på dig. Jag var dum nog att inte göra det en gång och fann att jag skulle mocka åt ägarens 9 hästar varje gång jag kom och skötte gårdens gamla fjordning. huh!
4. Ta reda på om du måste stå för några kostnader. ( i och med att hästen finns i ett kollaktivstall)

Och kom ihåg: Döm varken häst eller ägare efter första mötet;)
 
Sv: Medryttare

Om du kommer att provrida i ett ridhus eller ridvolt, så något som många medryttare gör som då är vana vid ridskola är att dom sitter och rider varv efter varv efter varv på fyrkantspåret. Och inte gör så mycket annat än skrittar travar och galopperar där. (Jag hade en tjej som red 35 minuter bara runt runt i samma varv innan hon bytte varv :eek: )Försök att rida lite volter, serpentiner, vända snett igenom och så mycket ridvägar du kan och känn på hästen hur han känns i båda varven.
 
Sv: Medryttare

Det är minst lika viktigt att det funakar med ägaren som med hästen.. Lycka till!
 
Sv: Medryttare

som någon ovan sa; så kolla när ägaren (eller någon som rider /ridit hästen ofta och mycket) rider...

över/underdriv inte dina kunskaper och ställ mycket frågor ! det visar att du är intresserad och bryr dig..

är mycket som ska stämma men det viktigaste är ju att du och hästen kommer överens, även om du ju också ska fungera med ägaren - i min erfarenhet brukar det dock vara så att ägaren ser om du är vad han/hon söker och hur du fungerar med deras häst.

hoppas att det går bra och var inte rädd att ställa massa frågor, som sagt, hästägaren uppskattar säkert bara att du visar intresse och vill veta mer/göra saker rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp