Medryttare

E

Ewa Maria

Jag är medryttare på ett halvblod som jag blivit osäker för. Hästens matte är en helt fantastisk tjej och hon vill så gärna att hästen och jag skall funka, men det verkar svårt med det, jag undrar om det är någon som har någon synpunkt eller ide´´ hur jag skall säga detta till henne utan att göra henne besviken... :confused:

Sv: Medryttare

Jag känner igen mig till 100%! Det är lätt som ägare - när man känner hästen - att vara mer lättsamt inställd till saker och ting.

Det jag sa när jag sa upp mig var att jag inte tyckte jag var tillräckligt rutinerad och att hästen förtjänade mer än så..;). Och det var faktiskt inte rättvist mot hästen att jag gömde mig i ridhuset hela tiden :(.

Men om du inte vill säga upp dig kanske du kan be ägaren vara med dig i stallet en period? Det brukar alltid kännas lättare när ägaren är där och kan tipsa dig om hur h*n gör när hästen gör si eller så, och var gränserna går för tillrättavisning... Ja, såna saker.

Låter som om ni inte riktigt är klara med varandra för vad som gäller. Om man bara har en öppen dialog så bör det funka. En medryttare är ju trots allt lite delägare på sätt och vis, och det borde ligga i ägarens intresse att se hur det funkar mellan dig och hästen. :)

Du har nog rätt i det att jag inte kommer upp i den nivå som denna hästen kräver. Jag skall nog satsa på en mindre och vänligare medryttarhäst, jag menar inte att den jag har inte är vänlig han bara klampar fram (dunderklumpen) :confused: och tillbaka på gången, både matte och jag får "hävda vårt område" hela tiden (för att säkra tår och andra ädla delar) och han "stissar" hela tiden när man rider ut, jag längtar efter att kunna rida iväg i skritt och inte behöva vara beredd hela tiden.. på något utbrott.. han är enorm så man vill ju helst inte ramla ibacken i onödan..

Jag kände likadant med förra medryttarhästen. Jag tyckte till slut att det var en pina att åka och rida honom. Samtidigt ville jag inte svika ägaren.

Tillslut tog jag i alla fall mod och ringde ägaren som jag även känner lite privat. Hon var mycket förstående eftersom detta var en väldigt speciell häst.

Hon förstod att jag inte ville rida eftersom jag inte tyckte det var kul.

Min första medryttarhäst var jättesnäll i början. Busade mycket i stallet men gjorde inte en fluga förnär när han reds.

Efter dryga 3 månader blev han som förvandlad och sparkade, bet samt kastade av mig jämt och ständigt.

Mådde dåligt och ringde ägaren och meddelade att jag inte ville sköta honom längre. Jag är glad över det beslutet nu eftersom det visade sig att ägaren bara ville ha mig för pengarnas skull och så snackade hon skit om mig...

Den andra medryttarpållen, ett litet russ. Skötte jag bara i en månad. Pga att busstiderna (fick gå 45 min ifall bussen var för tidig) inte höll så fick jag säga upp mig! Blev jätteledsen för jag och russet var verkligen själsfränder... :(

Den tredje, ett arabsto. Hon var 3 år gammal. Världens mysigaste. Har inte fått såna band till någon häst innan. :love: Skötte henne i 4 månader. Slutade pga att jag saknade ridningen... :crazy: Hon dog 24 dagar efteråt i hjärnblödning..

Det är bara att säga vad problemet är. Det är svårt. Men du ser hur många hästar jag har skött. Och äntligen, har jag hittat min drömhäst. Hon och jag är sååååå tajta... :D
Lycka till

Tycker också att du ska prata med ägarn hur du känner, det ska vara kul att va medryttare inte något man går och oroar sig för.

Min första medryttarhäst böjade jag som skötare på och fick sedan sakta växa in i rollen som ansvarsfull medryttare. Hästens ägare var supergullig och sa alltid att det bara var att ringa på direkten om det dök upp några som helst funderingar, vilket jag också gjorde. Var medryttare på honom i ca 1 år innan jag fick sluta p g a att ägarn fick mer tid till hästen. Men jag har fortfarande kontakt med ägarn och rider honom när ägarna inte har tid eller åker bort, vilket är himla kul för snällare häst får man leta efter!

Direkt när jag slutade på honom blev jag medryttare på en riktig busmadam. Vissa dar är hon kolugn andra dagar både brallar och bockar hon! ;) Är i efterhand väldigt glad att jag han lära mig allt på första pållen, för nu måste jag göra allt rätt för att inte hamna i trubbel. Hade hon varit första medryttarhästen vet jag inte om jag hade orkat med alla hennes busstreck.

Så prata med ägarn, och om det inte löser sig med hästen så finns "den rätta" hästen därute någonstans!

Lycka till hur det än blir!

Tack för era uppmuntrande svar, jag skall verkligen ta modet till mig och säga som det är, jag gör det i morgon. Jag hoppas verkligen att den "rätta" väntar på mig där ute någonstans. Tack för hjälpen. :love: :idea:

Som hästägare kan jag ju säga att jag verkligen skulle vilja att min medryttare pratade med mig i ett sånt här läge. Antingen för att försöka hitta en lösning, om det finns någon möjlighet, eller bara för att säga att det inte funkar. Du ska inte behöva sitta och vara nervös när du rider eller hanterar hästen - och som hästägare vill jag inte heller ha en medryttare som känner att hon inte klarar av hästen; det kan bli så dumt då, för alla inblandade. Så prata med henne, du! Visst tycker man det är trist när en medryttare försvinner - men om du och hästen inte funkar ihop, och du inte tror det går att göra något åt, så är det bästa som kan hända att du hittar en annan häst och hon hittar en annan medryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka