Medryttare?

mian1

Trådstartare
Har ni medryttare till era hästar? Är de också NH-intresserade? Och hur hittade ni dem i så fall?

Jag har medryttare/ridkompis till valacken. En ung tjej som verkar intresserad av NH, lånar lite böcker och när vi inte rider ihop så marktränar hon lite själv. Hon funkar perfekt och är precis så mjuk och så lugn och envis som man kan önska. Valacken blir uppenbart glad varje gång hon kommer och han har blivit mycket piggare och trevligare sen hon kom (eller sen de lärt känna varann ordentligt). Men unga ryttare brukar ju vara öppnare och villigare att lära sig nya saker? (Fördomar????)

I vilket fall har tjejen tyvärr ett liv också och hon har inte tid mer än 2-3 dagar i veckan. Och jag behöver någon att rida ihop med för att komma ut i skogen. Maken har nu bestämt att han inte alls vill rida mer, han kan leda en av hästarna på promenad, men han vill inte rida om jag inte kan garantera långsam skritt hela vägen och det kan jag inte.

Min stora pålla har inte haft nån annan ryttare än mig. Min medryttare har testat nån gång, men det funkar inte. Hästen har helt enkelt inte tillräcklig respekt för barn/ungdomar. Hon gillar dem, men hon lyder inte. Promenerar jag med går det bra eftersom hon lyder mig även om jag inte rider och om jag rider valacken går det sådär för då kan jag skrika ifrån om stoet hittar på för mycket bus.

Jag vill ha en vuxen medryttare, en NH-människa som accepterar pållans egenheter. Finns det sådana eller ska man hellre markträna de dagar vi inte kan rida? Har era medryttare funkat med er syn på hästeri? Hur viktig är egentligen ridningen för hästen? Hon älskar att få komma ut i skogen, men hagarna är ju så stora och kuperade att det väl knappast går nån nöd på henne?

Undrar ibland om de verkligen har det bra hos mig eller om de haft det bättre någon annanstans :(

Hej!

Har haft tre medryttare på min häst, varav samtliga dels har varit svåra att hitta (pga hästens art.. inte många som vill pyssla med oinridna kallblod tydligen...) så jag har fått nöja mig med 'vad jag fått'.
Måste dock säga att alla tre varit helt fantastiska!

Ingen har kunnat NH. Bara en av dem hade lite erfarenhet sedan tidigare då hon gått en dagkurs av nyfikenhet.
Dock har alla tre varit jättesugna på att lära sig; de har varit otorligt öppna och sökt massvis med info, åkt på kurser och frågat, frågat, frågat.
I början var jag med mycket och introducerade dem det grundläggande (leda, gå undan för tryck osv) för att kunna låta dem pyssla ifred. Allteftersom har de blivit duktigare och duktigare och övat på egen hand och klarat sig jättebra.
De har varit ambitiösa, precis sådär mjuka, men ändå envisa och bestämda. Då var ändå en av dem 'bara' 15 år.

Nu har jag en ny medryttare som också är ganska 'grön', men jätteintresserad och går också kurser och läser en hel del. Hon sysslar med hundträning normalt och jag tycker hon har precis rätt mentalitet för att kunna klara det här bra.

Visst hade det varit skönt med medryttare som kunnat från början eftersom det sparat mig tid och pengar, men å andra sidan tycker jag det har varit underbart roligt att få hjälpa dem tillrätta och väcka deras intresse.

Jag har en ung tjej som medryttare som är superduktig på att rida, men ganska grön inom nh. Men för att inte hästen ska bli förvirrad går vi igenom hur vi ska hantera honom samt rida. Hon har även gjort en del voltövningar/ledarskapsövningar så nu funkar de riktigt bra tillsammans :D

Sv: Medryttare?

Hejsan!

Är medryttare o för mig har det varit tvärsom. Ägaren är inte ett jota nh-intresserad utan jag är. Har gått en kurs i ämnet o tycker det är görintressant. :banana:

Sv: Medryttare?

Till trådskrivaren:
Jag är ganska noga med vilken medryttare jag väljer till min häst. Jag kräver inte att eprsonen i fråga ska kunna NH, men jag vill att hon ska ha öppet sinne och vara nyfiken på att prova på NH åtminstone. Själv använder jag det ju hela tiden. Min förra medryttare var själv väldigt intresserad och blev mkt glad när hon fick gå kursen som vi hade på stallet med JH , istället för mig (jag hade fullt upp med arrangemangen och nöjde mig med att vara publik).
När man söker medryttare kan man ju ta med i annonsen att man själv hanterar hästen med NH, då är nog chansen större att få en likasinnad medryttare till sin häst.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka