Medryttare

N

nattan123

Hej! jag har lite frågor om att vara medryttare.
Jag är en tjej på 13 år, älskar verkligen hästar men jag vill också ha en egen. Jag skulle vilja prova på med det och då verkar medryttare vara bra.
Fast jag har bara ridit i snart ett år, men galoppen börjar sitta och en hel del övning i sommar med hoppning osv kommer.

Är det bra för att bli medryttare? eller måste man kunna avancerade saker?
Några bra tips? :)

M.V.H Natalie
 
Sv: Medryttare

Allt beror på hästen :) I ditt fall skulle jag nog satsa på att bli skötare i första hand, så att du vänjer dig vid att vara i stallet varje dag, och du får också in det vardagliga umgänget med hästarna, får lära dig hur stallrutiner ser ut etc. Själva ridningen är egentligen inte så viktig, jämfört med hur viktigt det är att ha lite handlag så att du kan lösa eventuella situationer som kan uppstå.

Jag började rida när jag var 8, och hade min första medryttarhäst som 16-åring. Dessförinnan hade jag turen att vara "stall-unge" i ett mysigt privatstall där jag fick lära mig massor :) Och fick även rida, flera olika hästar till och med. Antalet hästar ökade i takt med att jag blev mer rutinerad :)
 
Sv: Medryttare

Som medryttare behöver du inte kunna speciellt avancerade saker, det beror helt på vad det är för häst du är medryttare på och vad ägaren vill att du gör.

Medryttare är jättebra, MEN, många skaffar medryttare för att få avlastning, dvs de har inte tid att vara i stallet/rida så mycket som hästen behöver. Det innebär att medryttaren ofta förväntas sköta hästen helt själv X-antal dagar i veckan vilket inkluderar inte bara ridning utan även mockning, fodring och annan skötsel runt hästen. Eftersom du inte ridit så länge är jag tveksam till om du är tillräckligt kunnig för att ensam klara av att sköta en häst på det sättet. Missförstå mig inte nu, men jag personligen hade lämnat en så pass orutinerad person ensam vind för våg i stallet att ta hand om och rida min häst utan att jag var närvarande och om man skaffar medryttare pga tidsbrist är det inte alltid ägaren har möjlighet att vara med i stallet varje dag för att visa och hjälpa.

Som hier skrev tycker jag en sköthäst på ridskolan är ett bra första steg eftersom hästar är mer än bara ridning. Att rida är den lilla biten av att sköta en häst. Man spenderar mer tid på marken än man gör i sadeln när man ska sköta om en häst.
 
Sv: Medryttare

Jag är medryttare! ( Har dock ridit större delen av mitt liv )
Men jag hämtar från hagen med ganska många fler hästar som vill in i stallet.
Borstar, rider, borstar, lämnar i hagen och mockar :)
Hittar du en snäll och duktig ponny och behärskar dom här sakerna kommer det bli jätte kul att vara medryttare!
Du måste oxå se om hästen är sjuk skadad osså vidare och sen är det bra om det alltid finns hästkunniga i stallet som kan ta ställning till saker och skruva i en ny brodd osså vidare!
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp