Medryttare som missköter

V

vanilj87

Efter att ha läst trådar om medryttare man haft som misskött sig på ett eller annat sätt eller förstört utrustning, eller skadat hästen.. Så måste jag bara skriva av mig!

Har haft en medryttare till min arabvalack kanske 1,5 -2 år nu..
Jag kan börja med o säga att jag är alldeles för snäll o blåögd o för feg för o smälla näven i bordet! Det är något jag måste lära mig. ;)

Tjejen tar väl ok hand om hästen.. Rider ok osv.
Hon betalar inte en kr för o ta hand om honom. Dels för att hon inte kan ha bestämda dagar eftersom jag behöver enbart hjälp när jag jobbar kvällar o helger vilket är olika beroende på veckan i sig.
Efter någon månad kunde hon komma 1-2 timmar innan jag börja jobba (samma dag alltså, trots att hon vetat veckor innan när hon skulle ha honom) med olika ursäker om att hon inte kunde ta honom. Verkligen jätte svårt o lösa då...
Inte hela världen kanske vissa tkr. Men för mig är det väldigt jobbigt!
Red ut på honom några dagar innan vi skulle på hopptävling med två andra. Kom bilar körandes så hon "kör upp honom" i rumpan på en annan häst.. Som sparkas o inte tkr om att ha andra nära sig...
Min häst blir självklart sparkad.. Jätte svullen o kanon halt.. HON ringer inte o säger ett ljud.. Det gör tjejen som red hästen som sparkade för att HON fick dåligt samvete..
.. sen skaffar hon pojkvän. O utan min vetskap (kommit fram nu) lånar hon ut honom för fullt till honom... Det är INGEN jäkla ridskoleverksamhet jag driver:@
Hästen får knäledsinfl i båda bak (troligen pga dåligt underlag i ridhuset jag ridit i , i vinter).. Friskförklarad i Maj. Totalt omusklad.
O vad gör hon? Joo hon sitter o flänger runt på terrängbanan uppe i skogen var dag hon har honom (har OXÅ kommit fram nu i efterhand)
Sen har en regel varit från början att hon INTE får hoppa honom..

Jag är verkligen jätte besviken.
Kan mycket väl klara mig utan medryttare; blir bara ännu mer vilodagar o de veckor man jobbar mest får de kanske stå 5 dagar.
Tkr det känns onödigt när det finns bra folk som inte får/har råd osv att ha egen häst att få möjlighet att få vara lite delaktig..
Har inte honom som någon hobbyhäst utan tävlar en del (när han är igång helt o musklad osvosv)...
Aja.

Behövde mest skriva av mig.
Först nu har jag bett tjejen dra dit pepparn växer; en del saker ska man ta tag i tidigare.
Hoppas jag hittar en bra medryttare i framtiden, som verkligen följer mina regler.
Kanske kan vara en idé o skriva ngt slags kontrakt?

Finns det ännu fler som behöver skriva av sig, eller tycker ngt osv så släng gärna ur er här!

Sv: Medryttare som missköter

Gud vad hemskt!

Skönt att du tog tag i saken till slut, när det gäller hästens välmående får man bara inte tveka och säga ifrån även om det är jobbigt.
Lycka till att hitta någon som respekterar dig och din häst!

Senast ändrad:

Vill bara säga att jag tycker att det var mycket bra att du sa ifrån, tjejen har helt klart missbrukat förtroendet från dig och utsatt hästen för otrevliga saker!

:eek:

Usch, den sista idioten är verkligen inte född!

Dock tycker jag verkligen du skulle sagt till tidigare för hästens skull!
Men det är ju lätt att vara efterklok, det vet jag själv.
Bra att du sagt till nu iaf!
Såna människor ska inte rida andras eller skaffa egen häst tycker jag!

Jag hade varit skitförbannad! Och att be henne dra dit pepparn växer är inte mer än rätt, i mina ögon.

Med nästa medryttare tycker jag absolut att du ska skriva ett kontrakt över vad som får, och inte får, göras. Vill inte du som hästägare att hästen ska hoppas så ska den givetvis INTE hoppas.

Jag själv har aldrig varit medryttare utan har alltid haft egen häst eller häst på foder, men när det gällde foderhästen så skrev jag och ägaren ihop en extra punkt utöver kostnader och liknande, och det var en punkt över vad jag inte fick göra med honom. Just på denna hästen var det inte så mycket för han var fullt frisk och ägaren var öppen för det mesta, det som blev var ganska töntiga punkter såsom att jag inte fick klippa av manen (arabvalack med lång man).

Jag har dock varit med om andra som misskött sin ansvar som medryttare bl.a. en klasskompis till mig. Hon hade hästen 2 dagar i veckan, och fick de två dagarna rida en dag på bana för tränare som ägaren fixade samt en dag i skogen. Jag var med när hon red i skogen några gånger och första gången när vi värmt upp hästarna och travat en bit så frågade hon om vi hunde ta en kort galopp på en raksträcka med bra underlag. Svaret från min sida blev ja efter som förutsättningarna såg bra ut (jag är mycket petig med mina hästar, tränings och skötselmässigt) och då flög hon iväg som skjuten ur en kanon. Arabvalacken som jag hade då var av galoppstam och i full kondition så jag hände på en bit tills jag såg att underlaget blev dålig. Då ropade jag till henne att vi skulle sakta av, men hon bara tittade på mig som om jag var dum i huvudet och sa "Nej, det här är ju roligt" och fortsatte. Jag stannade min häst (han var HELT oberoende av andra hästar) och efter en bit så vägrade hennes häst gå eftersom den inte ville gå ifrån min häst. Måste kanske inte påpeka att jag aldrig gjorde annat än att skritta med henne ifortsättningen.

När samma tjej red i ridhuset så red hon jättebra på lektionen, sedan när ridläraren sagt till henne att skritta av hästen medans hon gick ut och rökade så drog hon full fräs i galopp i ridhuset.

Hon fick inte rida den hästen många gånger efter det!

Aldrig kul sånthär, också såna människor som förstör för andra som faktiskt vill och är ärliga osv..jag är livrädd när jag ska ha medryttare och man ska försöka hitta en bra människa det är kanonsvårt. Jag menar vem f*n som helst kan ju lägga på ett smil för dagen då man möts osv...Bra att hon inte är kvar längre framförallt för din häst skull, känner igen mig i dig är också väldigt intetsägande när det gäller sånt. Men jag skulle nog blivit grymt förbannand ett tag tidigare vilket gör att jag inte kan hålla truten. Hoppas du hittar någon...//Från en som letar ännu...

:eek:

Usch, den sista idioten är verkligen inte född!

Dock tycker jag verkligen du skulle sagt till tidigare för hästens skull!
Men det är ju lätt att vara efterklok, det vet jag själv.
Bra att du sagt till nu iaf!
Såna människor ska inte rida andras eller skaffa egen häst tycker jag!

Jaa. Efterklok *suck*
Nu siktar vi däremot framåt igen!:)
Förstår verkligen VARFÖR folk inte bara kan göra som man säger... Varför ta sig egna friheter med andras hästar.
Nä, jag hoppas då de inte blir fler medryttarhästar för hennes del

Aldrig kul sånthär, också såna människor som förstör för andra som faktiskt vill och är ärliga osv..jag är livrädd när jag ska ha medryttare och man ska försöka hitta en bra människa det är kanonsvårt. Jag menar vem f*n som helst kan ju lägga på ett smil för dagen då man möts osv...Bra att hon inte är kvar längre framförallt för din häst skull, känner igen mig i dig är också väldigt intetsägande när det gäller sånt. Men jag skulle nog blivit grymt förbannand ett tag tidigare vilket gör att jag inte kan hålla truten. Hoppas du hittar någon...//Från en som letar ännu...

Ja det är ju det. Har man hästen inackorderad någonstans så har man egentligen ingen aning om vad som verkligen händer om man inte har ärliga vänner som ser..
O så de där "smilet" när man väl ses *morr*
FAST.. Nu går flyttlasset mot egen gård, så i fortsättningen kommer jag ha stenkoll. Tänker dock inte bråtska. Utan denna gången ska jag verkligen ta tid på mig o de ska kännas 110%, minst.
Hoppas du oxå hittar någon :)

Tackar! Ja det hoppas jag med annars kanske jag blir tvungen att vara utan häst :cry: Och det vill jag verkligen inte, men inte mycket tid över med liten dotter och jobb...Skönt med eget *drömmer* Lycka till!

Jag själv har endast varit medryttare då jag inte haft råd med egen pålle. Dock så har jag alltid följt ägarens anvisningar. Däremot så hade en av mina medryttarhästar ytterligare en medryttare (ägaren var gravid, så då hade jag huvudansvar med 3-4 dgr/veckan och så hade hon en medryttare till som hon haft innan jag började), och den tjejen lyssnade inte ett dugg på vad varken jag eller ägaren sa ang hästen.

T.ex. så red hon hästen när jag uttryckligen i samråd med ägaren (vilket jag dessutom talade om) skrivit i kalendern att hästen var öm i hovarna då hon nyss fått skorna borttagna, så hon behövde få stå den dagen denna tjej red. Och anledningen till att hon inte fick rida var att hon eg. låg på maxvikt av vad hästen skall bära. Men då flänger hon ut i skogen med hästen iaf! Och det inte i ngt lugnt tempo fick vi sedan veta av andra.

Plus att hon faktiskt fick för sig att klippa luggen på hästen som var ett arabsto som skall ha lång man, lugg och svans! Hästen såg ut som en ponny. Vi hade sagt att det enda man får klippa på hästen är precis där grimman skall sitta samt lite på svansen om den blir så att hon trampar på den... så hon kunde inte skylla på att hon inget visste.

Detta var bara några få grejer som denna tjej hade för sig. Hon slutade sedan när jag och ägaren talade om hur det skulle vara i fortsättningen och gav som orsak att hon och jag har för olika sätt att rida på... behöver jag säga att vi gav en lättnadens suck då jag och ägaren redan kommit överrens om att hon skulle få sluta.

Den nya medryttaren sedan var däremot jättebra!:banana:

jo, det är verkligen synd... men man kan ju kolla upp lite om de har varit medryttare innan, vad andra tycker om dem. jag har precis blivit medryttare och sa då att de gärna fick kolla upp min hos min "arbetsgivare" (pysslar lite i ett stall) för att se att jag verkligen var seriös.
och sen göra lite stickprover när man har tid, komma dit en dag när medryttaren ska ta hand om hästen och se vad de gör (oanmäld, utan att för det snoka igenom allt, men se så h*n inte kommer galopperandes in på stallplanen efter ridturen och slänger grepen i boxen efter att ha mockat ungefär...)

En sak jag har lärt mig är att ta betalt annars slutar dom komma ,strula med dagar mm .Och finns det andra i stallet så be dom hålla lite koll på vad dom sysslar med ,den senaste jag hadde på ljög och snackade skit men tack o lov blev jag varnad av folk som hadde sett och hört...

Bara en femtedel av det där vore väl skäl nog att säga upp henne på stört? :eek:
Bra att du vågade säga ifrån till sist iaf, antar att man blir så chockad över hur folk kan bete sig så man inte vet hur man ska reagera. Det är ju en självklarhet att följa ägarens anvisningar och speciellt då om hästen är skadad och kan fara illa av att hanteras/ridas vårdslöst.

När ämnet är på tal måste jag berätta om det värsta som hänt mig i mitt liv..
Dock skyller jag mig själv för detta.

Jag hade en jättebra medryttare till min gamla ponny, de tävlade mycket efter jag fyllt 18 och inte fick tävla mer och hon skötte om henne sååå bra, denna tjejen var 13 då hon började rida henne och skaffade egen häst då hon var 16 och kunde ju därför inte hjälpa till mer.

Red själv ett tag, sen kom det sig att jag skulle åka utomlands i några månader så behövde därför en ny medryttare, la ut en annons och fick flera svar, entjej kom och fick provrida och det verkade gå bra ( min tant är tjurig )
Hon skulle mest rida lätta dressyrpass och rida ut någon sväng 3 dagar i veckan allt som allt.
Hon var bara 14 vilket jag kände var ungt men det handlade ju om en ponny och lite svårt att hitta äldre till dem, samt att hon frågade alltid om allt innan hon gjorde något, tex fick hon rida ut, hoppa något skutt osv. Detta kändes ju tryggt. Då "visste" jag att hon inte gjorde något korkat utan att fråga?

Åkte utomlands, kände dock att det inte kändes bra endå...redan där skulle jag "kickat" henne. Vet inte varför jag kände detta, bara en magkänsla.

Iaf så var jag i Schweiz dit jag flyttat tillfälligt, får ett sms på kvällen att hon ridit och gjort något dumt och att min häst fått "ett litet sår i munnen" men det var lungt för min pappa var hon hästen och tog hand om det.
Fick så jävla ont i magen men tänkte att då min pappa inte ringt är det noog inget allvarligt.
Då ringer han mig tiidigt på morgonen och berättar att vet varit ute hela kvällen.
Han ringde inte på kvällen JUST för att det var allvarligt...Ville inte göra mig så rädd på natten.

Hon hade ridit ut i skogen bundit fast min häst i ett träd, med bett i som hon oht inte fick använda, alltså ett lite skarpare än det vanliga.
Lämnat hästen för att göra jag vet inte vad, varpå hon sliter sig till ena sidostycket gått av... Halva tungan var av.

När min pappa kommer till stallet, sprutar det blod ur käften på henne, han ringer vet som kommer, och lyckas sy tungan så gått det går.
Jag sätter mig på första bästa plan hem, som var 3 j*vla dagar senare :(
Hästen blir såå himla glad då jag kommer hem och börjar faktiskt piggna på sig..

Nu har det gått 1,5 år och hon är pigg och frisk o glad.
Men det var det värsta som hänt någonsin! usch!

Till saken hör väl eg att tjejen åkte hem innan vet kommit dit, hör inte av sig efteråt och skaffar en "ny" medryttarhäst 2 veckor efter detta.

Nu bor jag hemma såklart eftersom jag vägrade lämna henne igen, och har en tjej som hjälper till här hemma i stallet som är helt underbar.

Men, långt inlägg, Gå ALLTID på magkänslan och säg alltid ifrån innan det händer något allvarligt.

usch fy fan va hemskt!!
skönt o höra att hon mår bra nu och att du har en bra tjej som tar hand om henne!

Jag har också haft min del av konstiga medryttare senast nu ivåras.
Så tråkig historia, personen var bra den första månaden, men sen i och med stallbyte, blev den hel knas och trots att jag hade tydligen sagt vad jag ville och inte ville att den skulle göra så gjorde den det iaf.
Tog ett tag men sen började jag höra lite smått, och sen när jag väl gick runt och förhörde alla andra i stallet så kom massa skit fram. Tex hade den tagit galopp direkt på stallplan och dragit iväg.
Sen hade personen som inte var en duktig ryttare suttit och försökt att jobba i paddock, jag sökte en som ville skogsmulla, vilket jag sagt ifrån av självklart anledning. osv osv.
Slutade med att personen kallar hela stallet för lögnare och massa andra obarnvänliga ord och flyttade från staden.

Har nu en vuxen tjej med bra referenser och som tänker mer häst än ridning = perfekt för mig

Ja jag är gärna sån som vill vara med och stötta min medryttare tipsa om små saker som gör att min häst går bättre och blir trevligare i all hantering tyvärr verkar många ta det som om att man övervakar av just den anledningen tror jag nog också att många skulle sticka om man helt plötsligt dök upp en dag för att kolla hur skötaren ifrån sköter sig. Iofs har man INGET att bli rädd för OM man inte har dumheter för sig. Tycker bara det är så tråkigt jag erbjuder träning för tränare ev tävling om det går bra samt att jag kör till träningar...men INGEN!! Visserligen vill jag ha en summa men jag tycker absolut inte den är överdådlig då det är under 1/3 av vad allt kostar på en månad och då får man tillgång till allt det. Tyvärr har folk fördomar och sen så är det väl svårt för alla i dessa tider antar jag..

Hum jaa.
Jag har nog oxå kommit fram till att jag i fortsättningen kommer ta betalt.. OM jag nu skulle hitta en medryttare där allt klickar o känns ok.
Mest som ni säger att betalar man för o få rida någons häst så brukar man troligen allvar med o komma oxå.
Sen är det inte gratis o ha häst iheller..(:

Så kontrakt, mindre summa o en glad tjej eller kille!=) Finns det någon sådan?

Men man lär ju av sina misstag; jag har blivit tvungen o lära mig o säga ifrån direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben