Medryttare på häst i företag?

kisse

Trådstartare
Vad gäller om man har betalande medryttare på sina hästar som ingår i ett företag? Om de betalar ska pengarna naturligtvis tas upp i redovisningen, men rent försäkringsmässigt? Måste jag ha särskilda försäkringar då?

Om de rider "gratis" så antar jag att jag måste redovisa det ändå om det ska gå rätt till, typ som arbetsgivare, och att ridningen då är en förmån som DE ska skatta på?

Får ringa skatteverket om jag inte får bra svar här naturligtvis, men ni brukar ju kunna det mesta här ;)

Sv: Medryttare på häst i företag?

Är de anställda? Eller är det gratishjälp?

Får du pengar för det är det ju definitivt inga anställda, då är det ju en tjänst du erbjuder.

de är inte anställda. de kommer frivilligt. (Jag ska nog även ta betalt).

jag läste någonstans att om jag rider själv på hästarna som finns i företaget så är det en löneförmån(!?!?) som ska beskattas. inte för att jag tror att så många gör det, men ändå...

vilket ansvar har jag om någon åker av o bryter armen eller liknande?

Men det måste ju bero på vilken typ av företag du har om det kan räknas som löneförmån eller inte.

Jag har uppfödning och där ingår ju utbildning av unghästarna, det är ju inte för att det är roligt som jag rider in dem utan för att få mer betalt när jag säljer dem. Sen att jag tycker det är skitkul får väl räknas som en förmån, men att nån trivs med sitt jobb kan man väl inte beskatta eller?

Är de anställda? Eller är det gratishjälp?

Får du pengar för det är det ju definitivt inga anställda, då är det ju en tjänst du erbjuder.

Och om man erbjuder en vara/tjänst kan det väl finnas risk att man blir ersättningsskyldig om det inträffar en olycka? Inte för att det är riktigt samma sak med skenande karuseller och skenade hästar men händer det nå't med karusellen kräver man förstås ersättning trots (eller tack vare?) att man betalat.

Men vad som egentligen gäller juridiskt och försäkringsmässigt vet jag inte. Kanse det räcker med ett anslag i stallet att all ridning sker på egen risk?

Fast sätter man sig på en häst är man medveten om risken att man kan åka av. Det är ju skillnad på en karusell den räknar man inte in risken i den 'ska' vara säker. Tror inte många hade åkt karusell om man åkte på egen risk.

Jag tror att försäkringar är jätteviktiga för ett företag. Alltså du behöver kolla noggrant om du behöver ha försäkring. Kolla med ridsportförbundet etc om de vet.

Även om man inte skulle behöva försäkring så skulle jag nog ta skriftligt på att medryttarna förstår att de rider på egen risk och egen försäkring, man vet ju inte om de läser skyltar.

Advokater verkar bli mer och mer inspirerat av de där amerikanska advokat och brott-serierna och hästfolk kan ju vara "roliga" nästan jämnt...

Tack för flera kloka svar!

Jag kommer att teckna en olycksfallsförsäkring på de som rider här, det behöver inte bli så dyrt tydligen, och de ska betala för att rida så då betalar de ju i princip försäkringen själva. Då har jag "ryggen fri".

Hästarna är i ett företag, och jag sysslar med galopp, o då måste de ju ridas, helt sant som någon sa här, annars kan de ju omöjligt tjäna något på banan!

Jag visste ju att ni är toppen att bolla ideer/frågor med. :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 609
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka