Det är väl helt naturligt att man mockar hagen på sin/sina dag/dagar som medryttare om det ska göras varje dag. På mitt stall mockar man också hagen dagligen, jag har ingen medryttare men om jag hade det så skulle det såklart ingå att mocka hagen också precis som alla andra dagliga sysslor.
Det jag tycker befogat att motsätta sig skulle vara om det är uppenbart att hästägaren är lat eller slarvar och inte mockat hagen dagen innan medryttare kommer eller på sina dagar alls för att medryttaren måste mocka hagen.
Är man medryttare på en häst som går i hage med andra hästar med olika ägare hade jag också förutsatt att man roterar veckor eller på annat sätt delar upp vem som har ansvaret för att mocka hagen när, då kanske det inte alltid ska infalla på medryttarens dag beroende på mockningsupplägg. I ditt fall är du medryttare vad jag förstår på en häst men förutsätts mocka för två på din dag, det är ju svårt att veta vilka bajshögar som tillhör en häst så där kanske det är befogat att göra som ovannämnt att mocka ett lass, eller mer praktiskt om du är ok med att mocka för två negotiera en reduktion i vad du betalar som medryttare eftersom du gör ett merjobb i att mocka för ägarens andra häst, men det finns ju inget rätt eller fel i vad de begär, du är fri att hitta en annan medryttarhäst om upplägget med denna ägaren inte passar dig osv.