Medryttare, första träffen.

Skreppur

Trådstartare
Om ni skulle blivit medryttare på en häst. Ni hade träffat ägaren en dag och ni beslöt att du skulle rida hästen 3 dagar i veckan.

HUR skulle du göra första gången med hästen? Skulle du rida eller vänta med det? Bara prata, läsa en bok för den.. rykta eller lite massage? Longering.. promenader..blabla.. Vill höra vad ni tycker vore det bästa (:

Sv: Medryttare, första träffen.

När jag började som medryttare så red jag första gången. Det är ett okomplicerat halvblod som var van vid att ha flera ryttare. Jag hade provridit en gång innan så jag hade en idé om hur hon var att rida. Ägaren hade ordnat "träff" med en tjej i stallet så jag skulle få sällskap ut i skogen. Red en helt okomplicerad, kravlös, lugn tur i skogen. Pysslade förståss mycket med hästen före och efter, men det gör jag ju fortfarande så det var nog "som vanligt" även första gången.

Om jag skulle byta medryttarhäst skulle jag nog kolla med ägaren vad den tyckte var det bästa. Men om den föreslog att jag inte skulle rida första gången så skulle jag nog bli lite fundersam (eftersom det fakist är en viktig del av vad man betalar för som medryttare...). Jag skulle börja i skogen helt kravlöst, inte på ridbanan och försöka korrigera hästen direkt. Och sedan skulle jag givetvis lämna en skinande ren (?) häst och ett skåp + ryktlåda i perfekt ordning samt ren sadelgjord och träns. För att sätta standarden och ge ett gott intryck (lämnar fortfarande stallet så efter ett och ett halvt år, med undantag av skinande häst eftersom det är smått omöjligt när de går ute dygnet runt...).

Tack för svar, då blir det en lugn skrittrur i skogen, väntar nog med att trava och gallopera.
Fiffigt tips med skinande häst och välsorterade pryttlar (:

Jag rider gratis :devil: visste faktiskt inte att man brukade betala..

Jag tycker också att tipset att rida ut en sväng i skogen låter bra. Ni kan då bekanta er med varandra under trevliga omständigheter. Sen så kan du ju också pyssla en massa med hästen också.
Lycka till.....

Sen innan vi börjar rida på "allvar" tänkte jag testa seven games.. låter det bra?

Det tycker jag att du ska prata med ägaren om och att du ska fundera om du är så duktig på "seven games" så du tillför något eller om du vill lära dig det?

All form av annorlunda träning skulle jag prata med ägaren om. Ingen vill ha sin häst "uppfostrad" efter andra principer än sina egna, så är det något du vill prova tycker jag du ska fråga ägaren om lov först.

Jag skulle bli skogstokig om någon försökte träna min häst enligt något jag inte stöttade. Jag har själv tränat mina hästar i lydnad från marken, så de fungerar med alla människor. Det räcker för de som ska hantera dem. Är det något annat så gör jag det själv.

Första ridningen med hästen vill jag göra tillsammans med ägaren. Antingen i paddock eller ut i skogen med ägaren med.

Första gången ensam med hästen skulle jag bekanta mig med hästen och låta hästen lära känna mig. Mycket pyssel, ut och gå med hästen, grundläggande "ledarskapsövningar".
Allt för att bygga upp kontakten med hästen.

Första ridningen skulle jag förlägga i paddock för att lära mig hur hästen fungerar och lära hästen hur jag fungerar.
När jag känner att allt fungerar bra, så blir det längre och längre turer från stallet.

Måste ju tillägga att jag är väldigt försiktig när jag börjar rida nya hästar.

Lycka till.

Jag kan bara svara utifrån hästägarens sida. Jag vill vara med och se att allt fungerar. Jag vill se att medryttaren hittar alla saker och vet var de ska vara och naturligtvis vill jag se de första ridturerna.
Jag vill kunna säga ifrån hur jag vill att min häst ska ridas, vara säker på att ex vissa av pållans små egenheter inte tas för dumheter och bestraffas. Kunna peka ut att nu gör hon si och så för att...
Sedan de allra första gångerna och alla andra gånger för den delen, skulle jag förvänta mig att medryttaren faktiskt red. Det är det personen är där för att göra förutsatt att vi inte kommit överens om något annat. Jag förväntar mig också att mina grejor samt övrig stallutrustning är på sina respektive platser och i korrekt skick.

Däremot hade medryttaren kunnat få göra en mycket snabb sorti om jag kom på henne med att använda träningsmetoder jag inte sagt ja till eller organiserat och fixat i stallskåpet. Otrevligheter mot övriga i stallet hade inte heller varit så populärt.

Tack för svaren, jag var och tittade på hästarna idag. En tinker och ett varmblod som jag ska provrida imorgon. Jag ska fråga ägaren var hon tycker jag ska göra första gången (:

Om det är en häst i ridkondition så skulle jag förutsätta att hästen ska ridas om jag vore hästägare. Sen kan man ju ta det lugnt och rida med sällskap eller på ridbanan den första tiden tills man känner sig trygg med hästen.

När jag rider nya medryttarhästar brukar jag mest skritta och trava lite och galoppera på ridbanan (av säkerhetsskäl), men det beror ju förstås på hur hästen är som individ.
I allmänhet är det sunt förnuft och säkerhet först som gäller.

Dock har det hänt att jag har känt mig osäker och promenerat ibland om hästen t ex känns lite extra nervös/testar och såna saker en dag. Det har aldrig hänt att hästägaren blivit arg på mig för att jag har gjort så, snarare har jag fått positiva reaktioner. Hellre det än att sitta upp och börja spöa hästen av rädsla och i ett desperat försök att ha järnkoll...;)

Dom har ingen ridbana, bara en stoor rund inhägnad. Går det likabra? Kan man även rida i hagen..? :P

När jag har haft medryttare så har jag arrangerat så att du kunnat rida ut tillsammans med mig eller med någon annan i stallet de första gångerna. Jag har haft ganska lång inskolning på medryttare för att de skall känna trygghet i hantering, ridning och stallets rutiner.

Men - i varje individuellt fall tycker jag att det hela beror på vad du och ägaren har bestämt. Själv skulle jag inte vara positiv till att en medRYTTARE höll på med 7 games, longerade eller läste böcker för hästen.

Om du kan rida i hagen beror på om ridning är tillåtet där och om underlaget passar. Prata med hästägaren.

Har man inte varit medryttare tidigare är det nog bra att börja i ett lite större stall med mer folk. Då finns det ofta ridsällskap och någon att fråga om rutiner.

Indy

Nej jag provred medryttarhästen första gången fick jag göra allt från att hämta hästen i hagen till att sadla och tränsa. Bra att få känna på hur hästen är att hantera, även om i det här fallet var en okomplicerad häst att handha.

Red i paddocken och lite efterr vägen första gången, sedan andra gången red jag ut tillsammans med ägaren som red en annan häst. Tycker att detta var ett bra upplägg :)

Ur hästägarsynpunkt...

Promenader är ok, ridningen självklar (medRYTTARE)...

Longering/tömkörning ALDRIG om inte annat sagts.
Ledarskapsövningar/nh träning (eller andra former av "uppfostring) skulle INTE vara accepterat av mej.

Så om jag skulle bli medryttare skulle jag nog inte fråga på ett FORUM vad som är ok med en häst utan ÄGAREN !

Vad är seven games för någonting, har aldrig hört talas om det tidigare.

Hade någon lekt de lekarna med min häst hade de åkt med huvudet före ur stallet.
Inte för att jag är rädd för att någon ska lyckas bättre med pållan eller liknande.
Med risk för att få en väldig massa arga NH-människor på mig, jag gillar inte NH och eftersom det har gjorts vissa mindre lyckade försöka att NH-träna min häst innan hon kom i min ägo och i kombination med alla svårigheter som varit när min häst fick lära om, skulle jag få ett fullständigt vansinnesutbrott om jag kom på någon att köra det på pållan.

Apo

Är inte ägaren med dig första gångerna?

När jag har nya medryttare kommer de och provrider en gång (jag visar först upp hästen) och sedan i ett par veckor rider jag först och sen rider dom eller så är jag iaf med när de rider för att jag vill att de ska lära känna hästen. Sedan när vi båda känenr sig säkra och jag ser att hästen ahr accepterat henne som ryttare, då får hon åka dit själv och rida.

Jag håller med. Visst, jag sysslar litegrann med NH (mest de självklara övningarna för att förstärka ledarskapet och de vanliga sakerna som att be hästen backa, hästen ska alltid gå bakom mig osv) men jag hade aldrig låtit min medryttare göra "seven games" med min häst. Inte bara pga att jag inte litar på att de kan, utan också för att de inte känner hästen så som jag gör. Känner jag att medryttaren behöver kunna vissa saker för att förstå min häst lär jag henne det själv. Hade jag fått reda på att hon hade pysslat med de övningarna hjade jag också blivit vansinnig. Utförs de inte korrekt kan det ställa till med förvirring och då måste jag städa upp efter henne, och det känner jag inte för.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 778
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar