Medryttare eller fodervärd?

Y

Yosji

Hej!

Jag börjar högskolan i höst och kan inte bestämma mig för hur jag ska göra med min häst.
Jag kommer gå en krävande linje och kommer kanske inte hinna vara i stallet mer än 2-3 dar/vecka.
Helst vill jag ha medryttare som hjälper mig, men eftersom jag inte har så mycket tid kanske det bästa för hästen är att bli utlämnad på foder.
Å andra sidan vill jag ju vara i stallet och jag tror det kan vara avstressande mellan allt plugg.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Är det någon som varit i liknande situation eller har några tips vore det väldigt välkommet!
/yosji
 
Sv: Medryttare eller fodervärd?

Jag skulle i ditt fall försöka hitta en medryttare som kan vara i stallet 4-5 dagar i veckan (beroende på hur mycket hästen ska ridas, vad som ingår i kostnaden för stallplatsen samt hur mycket du orkar med). Som du säger så blir man ju avslappnad av att få komma till stallet ett tag.
 
Sv: Medryttare eller fodervärd?

Kl

Jag hade hittat antingen en medryttare som kan flera dagar, eller två medryttare som kan dela upp dagarna.

För mig hade det handlat om en period och jag har allmänt svårt för fodervärdar som det verkar vara idag med oärliga personer, sen har jag också svårt att lämna min häst till någon där jag inte kan övervaka som på samma sätt som när hästen står kvar hemma i stallet. Jag vill ha sista ordet om foder, stallplats, träning, hovslagare mm. Jag hade nog inte ens hittat en fodervärd med mina krav..

Men det beror ju på hur mycket man vågar släppa som person, jag är rätt övervakande men det har blivit bättre..förut kände jag oro i magen av att bara låna ut hästen till någon i stallet för en ridtur ;)

En i mitt stall har 2 medryttare och hon fick verkligen tag på värsta guldkornen. Den hästen har 3 personer som älskar och tar hand om den på bästa sätt! Många verkar tveksamma till flera medryttare, men jag håller med henne om att det är bättre att hästen får exempelvis den motionen den behöver och att hästen slipper åka iväg dit man inte kan ha lika stor kontroll.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare eller fodervärd?

Jag är nog som du i det här fallet, känns som jag inte riktigt vågar lämna ut honom påfoder. Jag har hittat en medryttare som kan 3 dar i veckan, så jag kanske kan göra som du säger och ha två. Det känns som om det kan bli rörigt, och det kanske inte är det lättaste att hitta två som är bra. Men med lite tålamod så
 
Sv: Medryttare eller fodervärd?

Vanligt stall, in och utsläpp och fodringar ingår. Mocka och fylla på mat gör man själv.
 
Sv: Medryttare eller fodervärd?

Du får vara kräsen i ditt letande helt enkelt ;)
Typ försöka hitta två likasinnade eller något sådant.

Eller en medryttare på 3 dagar som du hittat och försöka samköra med skötseldagar med någon fler i stallet kanske?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 121
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp