Medryttare el. fodervärd?

S

Shakespeare

Jag har en liten fråga här.

Vad är det för skillnad på medryttare och fodervärd egentligen?
Jag blev lite fundersam när det gällde fodervärd..:confused:
Vill nån vara snäll och förklara?:)

Sv: Medryttare el. fodervärd?

Som medryttare rider du hästen ett par gånger i veckan. När du är fodervärd står du oftast för alla kostnader samt att du har hästen som din egen.

Hej
En del kallar även detta att vara medryttare som "halvfodervärd" då man oftast får betala en summa för att vara medryttare.
Själv är jag medryttare/halvfodervärd på ett halvblod tre dagar i veckan. Jag rider, mockar, fixar foder och vatten.
Jag betalar 600:-/månaden för detta.
Men det varierar mycket från stall till stall och hästägare till hästägare.
En kompis till mej betalar 800:-/månaden och rider 2ggr/veckan. En häst jag var medryttare på innan betalade jag 250:-/månaden för ridning/mockning 1-2ggr i veckan.
Det beror mycket på vad det är för "sorts häst" och hur dyr stallhyran är verkar det som.
Ju sämre utbildad häst eller om det är ridtravare så betalar man mindre - men får ofta göra mer "skitgöra" runt omkring......

Hej
En del kallar även detta att vara medryttare som "halvfodervärd" då man oftast får betala en summa för att vara medryttare.
Själv är jag medryttare/halvfodervärd på ett halvblod tre dagar i veckan. Jag rider, mockar, fixar foder och vatten.
Jag betalar 600:-/månaden för detta.
Men det varierar mycket från stall till stall och hästägare till hästägare.
En kompis till mej betalar 800:-/månaden och rider 2ggr/veckan. En häst jag var medryttare på innan betalade jag 250:-/månaden för ridning/mockning 1-2ggr i veckan.
Det beror mycket på vad det är för "sorts häst" och hur dyr stallhyran är verkar det som.
Ju sämre utbildad häst eller om det är ridtravare så betalar man mindre - men får ofta göra mer "skitgöra" runt omkring......

så bara för att man har en ridtravare så är den taskigt utbildad och man får göra mer skitgöra!?

Jag har en liten fråga här.

Vad är det för skillnad på medryttare och fodervärd egentligen?
Jag blev lite fundersam när det gällde fodervärd..:confused:
Vill nån vara snäll och förklara?:)

Medryttare är man när man hjälper en hästägare med sin häst. Fodervärd är man när man tar över allt ansvar för hästen och har den som sin egen.

Själv har jag både lånat ut min häst på foder och haft medryttare på den. Nu fnns inte hon mer och jag har ingen egen häst och jag är nu medryttare åt en annan häst - dock med stort ansvar så man kan kalla det för "halvfodervärd" (men jag behöver inte betala för nåt ändå, om jag inte vill, huvudsaken är att någon motionerar och sköter om deras häst eftersom ägarna själva inte hinner).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 733
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 305
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur