Meditation + ridning

Chili

Trådstartare
Ja, det här kanske är tvärt emot vad min andra tråd handlar om - att bara vilja rida. Men den tråden fick mig att tänka på en ny sak.

Det är många där ute som vill kunna rida sin häst i perfekt samförstånd, helst bara med mental överföring av sina hjälper. Vad detta fick mig att fundera på, är hur väl förberedda ni är inför ett träningspass, rent mentalt?

Jag är ju ganska alternativ på många plan men har aldrig på riktigt överfört detta i min ridning. Men fick mig nu en tankeställare att det bästa sättet att börja ett ridpass på måste vara meditation. Mental förberedelse för vad jag vill göra, se ett mål, göra mig själv uppmärksam på varje kroppsdel, på min andning. Stanna upp, hamna i balans med världen och känna lugnet.

Har ni testat och i så fall, hur påverkar det resultatet?

Senast ändrad:
Sv: Meditation + ridning

Om jag bara kunde lära mig av någon som visade mig hur det ska göras så tror jag att det kunde hjälpa mig något enormt.

Jag har dåligt självförtroende och det smittar av sig i ridningen.
Jag är så osäker på mig själv och då blir jag osäker på om jag gör rätt.

Det finns massor med böcker! Men du ska bara göra sådant som känns bra. Kanske bara att sätta dig på en stol innan du leder ut hästen. Blunda, tänk lyckliga tankar eller bara andas och tänk på ingenting, kanske?

Själv har jag fått ny inspiration från skönlitterära böcker sista tiden, efter att ha tappat bort mig själv under en tid.

Ja, det här kanske är tvärt emot vad min andra tråd handlar om - att bara vilja rida. Men den tråden fick mig att tänka på en ny sak.

Det är många där ute som vill kunna rida sin häst i perfekt samförstånd, helst bara med mental överföring av sina hjälper. Vad detta fick mig att fundera på, är hur väl förberedda ni är inför ett träningspass, rent mentalt?

Jag är ju ganska alternativ på många plan men har aldrig på riktigt överfört detta i min ridning. Men fick mig nu en tankeställare att det bästa sättet att börja ett ridpass på måste vara meditation. Mental förberedelse för vad jag vill göra, se ett mål, göra mig själv uppmärksam på varje kroppsdel, på min andning. Stanna upp, hamna i balans med världen och känna lugnet.

Har ni testat och i så fall, hur påverkar det resultatet?

Det blir ju en otrolig skillnad att bara hoppa upp och rida eller att förbereda sig fysiskt och psykiskt och sen hoppa upp och rida.
Det blir som två olika hästar att sitta på.

Jag gör såhär: värmer upp och "skakar loss" kroppen (a la Sally Swift, ungefär) och så brukar jag försöka tänka mig den där känslan av när det går sådär superbra. Väldigt inspirerande att läsa dressyrtidningar innan ridpasset ;)
Gå igenom hela kroppen och gör lite uppmjukande rörelser i framskrittningen och fortsätter sedan att fokusera mer på min sits korrekthet och avslappning än på hur hästen går. Då brukar det funka som bäst.
(Det här är ju då en metod som funkar när man har tid och inte är stressad, spänd, irriterad, när det regnar, när det är svinkallt, när hästen bestämt sig för att hata dig just idag, när du är ofokuserad... Men det är alltid värt att ta sig den lilla extra tiden till att samla ihop sig innan tycker jag.)

Precis, alla behöver inte samma metod för att komma i samklang med ridningen.

Men jag tror inte att man kommer känna sig lika spänd eller stressad om man utför något slags mental förberedelse, samt även kroppslig som du skriver. Att vara uppvärmd när man sätter sig på hästen, samt att ta sig tid att känna av sina fingrar och tår, rulla med axlarna, andas djupt några gånger och visualisera ridpasset. Jag tror också man kommer att känna sig mer tillfreds efteråt, oavsett resultat. För även om vi är förberedda kanske hästen har en dålig dag.

Kanske inget man gör inför en skrittrunda i skogen ;) men för att få till den där perfekta samhörigheten med hästen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Träning Hej! Jag har tänkt lite på detta, och det verkar som om många är väldigt snabba med sin ridning. T.ex, dom får galoppera väldigt tidigt...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka