Medicinerade hästar i hagar

svea

Trådstartare
Ni som står i större stall, vad har ni för regler/rutiner kring medicinerade hästar i hagar, och hur har ni resonerat er fram till dem?

Beror ju på varför de medicineras. Vi hade sjukhagar i de fall de inte kunde gå i hage. Smittsamma får gå där eller på box.

Jag vet faktiskt inte om vi har några uttalade regler. Men hittills har de hästar som medicinerats antingen haft boxvila (pga sin sjukdom/skada) eller gått i egen hage (pga slumpen eller sjukhage). Jag vet faktiskt inte hur det skulle vara om nån av dem som går tillsammans i hagen får medicin. Bra fråga!

Brukar tänka ibland på vad som skulle gälla om jag hyrde ut.

Hos mig skulle det bli egen hage under tiden hästen får medicin som är dopingklassat.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama