medicin till gravid

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Jag är sjuk. Har varit det i 1½månad nu och det verkar inte släppa taget. Hostar ur lungorna varjenatt och har lite feberfrossa sedan några dagar (bara på natten :confused: ). Var på inrådan från MVC hos läkaren idag. Fick utskrivet hostmedicin : Cocillana-Etyfin samt Kåvepenin för bihåleinfl.. Men alltså jag är i V12, är det verkligen helt riskfritt att intaga dessa medikameneten? Det känns inte bra alls :cry: !! Lilla lilla fostret.... Fick se den idag på vaginaltultraljud pga att jag sa att den säkert aborterats pga mina förkylningar :crazy: . Men det hade den inte *sköönt*!

Har någon av er ätit dessa mediciner under grav. och då under tidig grav. fast jag kanske inte räknas som tidig längre?
 
Sv: medicin till gravid

det står väl på medicinerna om det är någon fara för fostret? men du berättade för läkaren att du va gravid väl? i så fall behöver du inte oroa dig. dom skriver inte ut mediciner om kan skada barnet
 
Sv: medicin till gravid

det står väl på medicinerna om det är någon fara för fostret? men du berättade för läkaren att du va gravid väl? i så fall behöver du inte oroa dig. dom skriver inte ut mediciner om kan skada barnet

Jo, läkaren vet om att jag är gravid. Men det känns inte okej ändå... Det har ju hänt förr, att det visat sig i efterhand att något inte varit bra...
 
Sv: medicin till gravid

Men jag tror ju knappast att läkaren skriver ut något som h*n vet om kommer att skada ditt barn?! Känner du dig orolig så ring till MVC eller sjukvårdsupplysningen och fråga en extra gång.


Cocillana-Etyfin, har enligt Fass inte några ogynnsamma effekter på graviditen
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19641222000010&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Kåvepenin har inte heller visat något vid graviditet
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19790831000024&DocTypeID=7&UserTypeID=2
 
Sv: medicin till gravid

Det är som sagt väldigt viktigt att du talat om att du är gravid- de är väldigt noga med vad de skriver ut till en som är gravid idag...
Blev själv praktiskt taget utskälld för att jag käkade treo mot min huvudvärk under grav. (jag mitt nöt hade ju inte kollat det tillräckligt noga- trodde väl att ltie treo inte kunde vara farligt, men se det var det....)
 
Sv: medicin till gravid

Det är betydligt värre för bebisen om du inte tar de mediciner du behöver för att bli frisk. Undvik bara allt som ingår i NSAID-gruppen, som Treo, Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Voltaren m fl.
 
Sv: medicin till gravid

Det är betydligt värre för bebisen om du inte tar de mediciner du behöver för att bli frisk. Undvik bara allt som ingår i NSAID-gruppen, som Treo, Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Voltaren m fl.

Okej, bra att veta! Jag är ganska restrektiv med vad jag stoppar i mig under en graviditet. Men denna skiljer sig så mycket från min förra. Då var jag inte ens lite förkyld en endaste gång. Nu har jag desutom fått fel på sköldköretln och äter därför levaxin. Så det känns som om det är så mycket piller denna gången...:crazy: .
 
Sv: medicin till gravid

Levaxin är absolut superviktigt att ta, eftersom det ersätter det sköldkörtelhormon som din egen sköldkörtel inte kan producera. Din bebis behöver definitivt normala sköldkörtel-hormonnivåer hos dig.
Fast det vet du säkert.

Såja, ta din antibiotika (Penicillin, som Kåvepenin är, är helt ok att ta) och hostmedicin så att du blir frisk!

dr Cilla
 
Sv: medicin till gravid

tack så mycket cillaw :love: . Jag hyser stor respekt för dig så det är skönt att "höra" och få det bekräftat att det är ok. från just dig!!

Jo, jag vet att levaxinet är viktigt, tar en massa mer prover just nu, då nivåerna är ur balans iom. graviditeten.

Hoppas att du mår bra!!!
 
Sv: medicin till gravid

Cocillana-Etyfin, har enligt Fass inte några ogynnsamma effekter på graviditen
Damn!! Jag led också av en fruktansvärd hosta i ett par veckor före jul, fick nästan inte sova om nätterna alls. Jag hade en flaska av denna fantastiska hostmedicin stående i kylen sedan en tidigare förkylning (före graviditeten) men gick bara och tittade drömmande på den - jag tog för givet att den inte var ok när man väntar barn eftersom den innehåller morfin. Tänk vad jag missade (jag minns hur härligt det var sist jag hade sån hosta och plötsligt fick sova!!) Ja ja, nu vet jag till nästa gång... ;)
 
Sv: medicin till gravid

Damn!! Jag led också av en fruktansvärd hosta i ett par veckor före jul, fick nästan inte sova om nätterna alls. Jag hade en flaska av denna fantastiska hostmedicin stående i kylen sedan en tidigare förkylning (före graviditeten) men gick bara och tittade drömmande på den - jag tog för givet att den inte var ok när man väntar barn eftersom den innehåller morfin. Tänk vad jag missade (jag minns hur härligt det var sist jag hade sån hosta och plötsligt fick sova!!) Ja ja, nu vet jag till nästa gång... ;)

Trodde som du! Misstänkte att jag skulle vara hänvisad till mollipect som inte hjälper ett dugg! Men det känns knepigt att ta hostmedicin med morfin! I vanligafall brukar jag inte reagera särskilt starkt men nu mår jag illa och är vråltrött av den!
 
Sv: medicin till gravid

Det är betydligt värre för bebisen om du inte tar de mediciner du behöver för att bli frisk. Undvik bara allt som ingår i NSAID-gruppen, som Treo, Ipren, Ibumetin, Diklofenak, Voltaren m fl.

Jag är helt kass på läkemedel, men då skulle Alvedon fungera om man är gravid? Finns det fler "OK" smärtstillande?

Mvh / Fia
 
Sv: medicin till gravid

Alvedon är helt ok att ta som gravid.
Även andra värktabletter med paracetamol, tex Panodil.
 
Sv: medicin till gravid

Precis som Mustasukka skriver, Alvedon/Panodil är helt ok. Citodon borde också fungera, innehåller förutom paracetamol även kodein, som omvandlas till en liten gnutta morfin i kroppen. Bara man inte tar det precis innan förlossningen, för då är bebisen lite trött när den kommer ut och kan ha lite svårare att få igång andningen.

Blixtra: jag mår bättre nu, tack snälla för ditt förtroende!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp