Jag ska säga helt ärligt att jag hade inga problem alls att sysselsätta mig när vi bodde utomlands (vi flyttade för att han fick jobb och jag hängde på), fika med vänner, käka långluncher, dyka, sola, bada, ta en båttur runt ön, ta en dagstur till Sicilien (vi bodde på Malta), plugga, etc. Var nog ärligt talat den bästa perioden i mitt liv. Sedan blev det tråkigt och jag startade egen firma som frilansjournalist och fick jobb åt en NGO med flyktingar. Som sagt. Bästa perioden i mitt liv.
Sedan kom verkligheten ikapp och karln var otrogen, vi separerade och det blev otroligt jobbigt att komma ur bubblan. MEN, jag hade tur som träffade min nuvarande man på ön innan jag flyttade hem som höll mig flytande över ytan för den perioden var oerhört tuff. Nu är vi i ett liknande läge igen där han har fått ett toppjobb och pendlar till Prag, det är helt ok och jag följer gärna med, men denna gång har jag lärt mig av misstagen jag gjorde då och kommer inte att lämna mitt egna arbete utan ha en rejäl back up plan. Så det är väl tipset jag kan ge till TS, ha en backup plan. Har du hästen med så se till att du har "fuckoff-money" på något sätt så du faktiskt kommer hem med den. Min vän flyttade med sin man och det blev slut, hon fick lov att lämna hästen för att hon inte hade råd att plocka hem den. Jag hade ju ingen häst på Malta, men det blev dyrt att flytta hem med barn och packning ändå. Inte ett öre fick jag av karln när jag bestämde mig för att bryta upp utan fick låna pengar för hotellvistelse och flyghem sista veckan för mig och barnen. Har man bara sig själv är det en sak, men har man någon annan att tänka på så är det bra om man har det ordnat om det skiter sig och partnern inte är medgörlig att hjälpa till.