Medeltemperatur?

R

Remont

Nu har jag tempat min häst 5 ggr den här veckan,för att få fram hans medeltemp..
Det här är resultaten:
37,7 + 37,8 + 37,3 + 37,9 + 37,4 ???
Vad får man ut av det och FÅR man ut nåt av det? :confused:

Sv: Medeltemperatur?

För att få fram medeltemperaturen lägger du ihop alla fem siffrorna och delar på fem. Medeltemperaturen är alltså ca 37,6. Det är alltså din hästs genomsnittliga normaltemp (förutsatt att du tempat honom när han är frisk och inte har jobbat precis innan), och den kan du sen använda för att jämföra hans temp med om du vill kolla om han har feber.

Man tempar inte i samband med mat, eller efter arbete. Tempar man hästen efter att de har kommit in från hagen, bör man vänta ca 30 minuter för att hästen ska få återgå till en ev normal temp. (Den kan ju ha lekt och sprungit)
Och helst av allt väljer man samma tidpunkt varje dag som inte innehåller dessa kriterier.

sånt där är inte sååååå noga... man kan nog tolka att din pålle har normal temp mellan 37-38 grader... behöver inte få panik om den har 38,5 heller...
jag tycker ofta det är lite onödigt och ovesäntligt att tempa då jag ser allmän tillståndet som viktigare...
jag ser om min häst är lite vissen när jag kommer till stallet....

Det verkar som om din häst har en normaltemp på mellan 37 och 38 grader, precis som de flesta hästar. Har han mycket över 38 kan man börja misstänka att något inte är OK, och över 38.5 är feber. Har de feber syns det för det mesta rätt väl att de inte mår 100.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18