Medeltemp på föl

Corax

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok på min 5-månaders hingst.
Den sista månaden har jag tempat honom varje dag (började när han fick ett skärsår över carpus som sedemera övergick till lymfangit). Han har legat på ungefär 38.5 (ända upp till 39.0)i snitt. Dagen efter insatt PC-behandling så låg tempen på 37.7. Hurra tänkte jag för att tempa dagen efter å han hade åter 38.4.
Sen upptäcktes en böld och jag antog att det var därför han tempats in så högt. Det rensades och gipsades och dagen efter så hade han åter igen 37.7. Hurra tänkte jag... igen.
För att dagen efter tempa honom till kring sedvanliga 38.5.

Kan medeltempen på en liten illbatting verkligen ligga SÅ högt? Och hur sjutton kommer det sig då att den har sjunkit efter insatt behandling... två gånger.

Sv: Medeltemp på föl

mje, jag har ingen aning till varför tempen pendlar så, men ibland, så om du tex tempar på morgonen så kan den vara lägre, för då är i "vila" än när du tar tre timmar senare..
sedan så har ju unghästar samt föl högre temperatur än vanligt..

Jag har försökt att tempa vid samma tid (vid insläpp)hela tiden och jag vet ju att fölungar ofta har högre temp än när de är vuxna. Men det här tycker jag är lite väl.
Idag hade han 38.9. *suck*
Pigg och glad och äter som han ska...

naturligtvis så har jag fortfarande mina böcker nerpackade. men vad jag har lärt mig (gick hästgymnasie) så kan bebis å unghästar ha enda upp till 39, utan att det är konstigt. men samtidigt så ligger vissa hästar lägre än andra. så länge han är pigg och glad så behöver du ju inte oroa dig.
det konstiga är ju att de har vart så lågt emellanåt. men det är väl bara tempa på, tills du inte känner dig orolig.

[en vuxen häst ligger oftast mellen 37,5 - 38,3]

kom på något lustigt :angel: kan ju bara vara så att du har tagit tempen på fel sätt. råkat trycka den mot en lort eller ngt, inte haft den tillräkligt långt in :rofl:

[det är ju faktiskt inte helt ovanligt, om knasbollen inte ifråga står still eller liknande :)]

Det "värsta" är ju att han är så sjukt snäll och står och sover när jag tempar. Och inte kan jag ha SÅN otur varje dag i en månad? *s*

Det "värsta" är ju att han är så sjukt snäll och står och sover när jag tempar. Och inte kan jag ha SÅN otur varje dag i en månad? *s*
På hösten 2004 hade jag en fölunge med lunginflammation. Jag tempade alla tre fölen varje dag i minst ett par månader. De låg mellan 38,5 och 39,1 hela tiden och då var de friska. Nu för tiden räknar jag inte det som feber på ett föl förrän den närmar sig 39,5, så länge allmäntillståndet är bra.

Carina på Silver Arabians

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka