Medel mot trä-ätning

Laguna

Trådstartare
Hej :)

Har ni några tips på något riktigt bra anti-bit medel, något spec märke eller kanske hemgjort?

Det är lite smått panik eftersom min häst gnager som en galning och har gett sig på en bärande balk i boxen, hon är halvvägs igenom :crazy:

Den "vanliga" crib-halt fungerar inte ett dugg, har i panik kletat in balken med nästan en hel burk sånt men hon bryr sig inte :confused: Anti-bit spray fungerar inte heller.

Blir ytterst tacksam för förslag.

(Lika bra att tillägga att hon har en väl uträknad, analyserad foderstat, får pinnar och annat roligt i boxen som hon kan knapra på istället).

Sv: Medel mot trä-ätning

Jag undrar med, många av hästarna har börjat gnaga stolp i hagarna som bävrar på sistone, två stolp ligger redan ner... Vi har också prövat anti-bit spray, tjära och annat klet.

För din box är det enda jag kan komma på att ge mer hö, eller ge halm? Om det är akut och stallet snart rasar(?) så får du väl sätta på en greenguard när det inte är mattid tills balken är lagad?Annars är det att klä i den bärande balken med plåt, det är nog bra att göra i vilket fall som helst, hästar kan gnaga fort ibland :-(

Fast träätning handlar även om: Sysslolöshet, stress och nervositet. Träätning kan även uppkomma vid för LÅG fiberhalt i foderstaten. Träätning brukar även öka vid kallt och fuktigt väder. vilket har förklarats med att antingen är trä mjukare och mer aptitligt då det är fuktigt, eller så orsakar vädret mer stress hos hästen.

Plåta in stolpen är ett bra alternativ, måste bara få till det på ett smidigt sätt så att hon inte kan fastna/skära sig på kanten då hon ofta lägger sig mot den väggen.

En liten bild på hur VACKERT :crazy: hon har gjort i sin box (knaprat bort färghen runt om också)...hu hennes fina box ser helt förfallen ut.
30315396.jpg

andrenochrome: Hon får så mycket grovfoder hon kan utan att bli fet, sammanlagt 6,8 kg TS per dag till hennes 450kg. Sedan får hon lucernhack också, plus ett kg halm i boxen att pilla med.

bialitt: jobbigt med stolparna, så gör min med, gnagit sönder hagstolpar och det är ju inte det lättaste att slå i en ny när marken är fryst..

Jag tror att träätning även kan vara en ful ovana... Min häst käkar på inredningen fast han får så mkt hö som han bara orkar äta.. (Ligger oftast kvar lite på morgonen) Det händer att han gnager ändå.. Ett hett tips som hjälper på min hästs rackartyg är: Att måla väggarna m ngn ofarlig, ofärgad lack och sedan skvätta på lite finkornig sand.. Blir som sandpapper och inte alls trevligt att gnaga på....

kanske inte det bästa att pyssla med såhär mitt i vintern, men värt att tänka på nästa gång ni städar/målar om i stallet etcetera...

Diskmedel funkar på våra bävrar. Bara att kleta på lite då och då :)

Tror också det lätt blir en ovana!

Skrev ett inlägg över min frustration på min blogg! Lägger in det här så ni ännu mer förstår situationen ;) hehe

Tyvärr måste jag göra ett litet klag inlägg här...är TRÖTT på min hästs suspekta matvanor!

Till saken hör att jag är extremt noga med Bellis foderstat, allt är givetvis analyserat och räknat på in i minsta detalj, så att hon ska få alla sina behov tillgodosedda och hålla lagom hull. Hon är ju av den lättfödda typen och jag vill att hon är normal-smal, inte fet, så det är ju ingen fri tillgång som gäller. Ändå har jag ordnat så att hon ska ha så mycket som möjligt att göra i boxen, och så lång ät tid så möjligt. Kvällshöet får hon i hönät med små maskor, hon får grenar och pinnar att gnaga på samt lite halm på marken att plocka med. Dessutom får hon vara ute länge på kvällen. Så jag tycker hon kunde vara nöjd med det!

MEN det är inte matvraket :S

I hagen äts det på både det ena och det andra, stolparna till hagen, vart enda träd (jag menar verkligen ALL bark är borta på ca 40 träd) och inte så trevligt nämligen hon äter även massvis med bajs...

I boxen äter hon upp HELA boxen, hon har ätit igenom sig halva av den bärande balken som håller upp taket, på väggarna, ja ÖVERALLT. Har kletat och kletat in med diverse anti bit medel, men hjälper det tror ni? Nej defenitivt inte, det är mer så att hon tror att matte har kryddat maten...

Är lite frustrerad över detta! Har någon något tips är det bara att höra av sig!

Hur har hon det med kompisar? Är hon ranghög/låg ute i flocken? Leker hon och busar med kompisarna? Trivs hon i övrigt när hon är instängd i boxen?
Är det vid vissa tider eller situationer hon gnager?
Många frågor blir det men fodret är ju bara en del (jo, jag vet att det är en stor sådan) av en hästs vardag.

Är hästen understimulerad? Stressad?

Tycker inte det låter så normalt att hästen äter på allt, och ffa inte när den tom börjar äta bajs! :crazy:

Hon går med två ponnys (c och d ponny) och dom busar och springer ganska mycket.
Dom går i en relativt stor kuperad hage, men lite träd, buskar, backar, gläntor osv. Hon går ute ända till 20-21 på kvällen (om det inte är dåligt väder) och kommer ut kl 7. Jag tror att hon är lägst i rang, men ingen självklar ordning. Hon är ju sto och går med två valackar. Hon är ett "busfrö" och brukar gå och "mucka" med dom andra och dra igång dom ganska ofta.

Hon är en unghäst och väldigt rastlös, så det är ju tyvärr antagligen så att så fort det inte finns mat i boxen så äter hon trä...ställer man in henne ett tag utan mat i boxen blir hon jätte sur och sparkar som bara den. Hon sparkar mycket när man kommer på morgonen, och ändå har vi byggt för hennes box så hon inte ser dom andra hästarna och blir sur på dom...suck...

Jag vet inte om hon kan vara understimulerad.
Hon går ute länge med kompisar, rids och tränas varierat, inriktningen är hoppning men gör allt möjligt för att det ska vara så varierat så möjligt. Och hon får verkligen jobba "skogsmullerider" inte bara en massa (eller ja någon lugn tur i skogen blir det ju också ibland). Men hon är ju bara 5 år detta år så jag måste ju lägga in vilodagar också.

I boxen hönät, halm, pinnar, stockar, och som sagt är bara i boxen ca 10 h.

Stressad vet jag inte, hon är så COOL i skallen, blir aldrig rädd, eller spänd när man rider inte ens i helt nya situationer, däremot är hon RASTLÖS och ett riktigt matvrak!
Ett exempel typiskt henne: På hoppträningen när man väntar på att andra ska hoppa så satt jag lite planlöst på långa tyglar. Då går hon fram till ett hinder och tar sig en rejäl knaprig tugga på bommen...

Vi har spikat på metallband,( typ buntband, metallremsor med hål i) i toppen på våra nya stolpar i hagen och även i överkant av brädorna.

Det gillar dom inte att sätta tänderna i!

Har även sett att man kan ta slät stängseltråd i metall och fästa med mälor.

Utspädd jodopax funkade på våra gnagare. Började när en ny häst i stallet visade hur kul det var att gnaga på inredningen, vilket smittade de andra att göra likadant. Gubben blev sur (hans egenhändigt byggda boxar tog kraftigt stryk) och tog närmaste flaska han fick tag på - vilket var jodopaxen. Detta funkade klockrent och alla slutade omg med dumheterna :D

satt en munkorg pa henne. De kan fortfarande ata och dricka just fint.. plus de ater saktare ocksa.. Jag har det pa araben som har varit baver i winter plus pa fjordisen pa sommartid da hon annars skulle rulla fram over hagen..

Det ar inte speciellt vackert men det spar pa inredningen i alla fall..och NEJ det ar inte djurplageri...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka