medel mot fästingar?.

S

star_star

Hej.
Jag har en hankatt på ca 2år, han har oehört mycket fästingar, jag undrar om ni vet något bra medel mot fästingar?. som funkade för era katter.. :)

Sv: medel mot fästingar?.

Efter samspråk med veterinär så ska man bara behandla med ett enda fästingmedel; Frontline som du köper på apoteket. Det är JÄTTEVIKTIGT att du bara använder Frontline för katt då den kan dö av förgiftning om du använder Frontline för hund.

Läs bipacksedeln ordentligt så ska det nog gå bra! :laugh:

Heej.
Jag har 2 st hankatter. Detta är första året vi testat detta med fästing medel. Och det köpte jag på apoteket. Det är en sorts vätska som man droppar i nacken på dem var ca 6.e vecka. Det har fungerat toppen (=

Håller med föregående talare, Frontline är klart det bästa, men det är ganska dyrt. Jag betalar runt 190kr för 3 pipetter. Visst har man en katt kanske det inte är dyrt, men jag har 3 :D.
Vissa katter kan få biverkningar av Frontline har jag hört, typ en allergisk reaktion.
De 2 första gångerna min ena katt fick det sprang han runt och hoppa rakt upp i luften som en tok, va inte alls kul och se, men 3:e gången blev det ingen reaktion. ( Var veterinären som att det inte var ngn fara, därför jag testade flera gånger).

Annars har jag testat fästingshalsband som finns att köpa på bl a djuraffärer, tycker de funkar till viss del, men Frontline funkar bättre.

Tack för hjälpen, ska testa det, =)

Efter samspråk med veterinär så ska man bara behandla med ett enda fästingmedel; Frontline som du köper på apoteket. Det är JÄTTEVIKTIGT att du bara använder Frontline för katt då den kan dö av förgiftning om du använder Frontline för hund.

Läs bipacksedeln ordentligt så ska det nog gå bra! :laugh:

Tror jag inte på.
Däremot så är EXSPOT, vilket är ett hundpreparat, rent livsfarligt för katt!

Värt att veta om Frontline är att katten kommer få precis lika många fästingar som innan. Det har nämligen ingen som helst repellerande effekt, utan dödar fästingarna när de väl har bitit sig fast på katten. Det är fortfarande daglig koll som gäller.

Dör de direkt då och ramlar av? Jag har mycket mindre fästingar med Frontline än utan.

Tror jag inte på.
Däremot så är EXSPOT, vilket är ett hundpreparat, rent livsfarligt för katt!

Värt att veta om Frontline är att katten kommer få precis lika många fästingar som innan. Det har nämligen ingen som helst repellerande effekt, utan dödar fästingarna när de väl har bitit sig fast på katten. Det är fortfarande daglig koll som gäller.

Ok, du får gärna tro vad du vill. Jag skrev bara vad min veterinär sa och jag väljer att göra som hon sa och inte ta nån risk att katterna blir förgiftade. Jag ska till djursjukhuset på måndag, ska höra med de veterinärerna också!:idea:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
582
Senast: Mojma
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama