Med föl för första gången

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chayenne
  • Startdatum Startdatum
C

Chayenne

Jag ska i mitten av juni bli med föl för första gången, och det ska bli så himla kul!
Men nu undrar jag vad ni lite mer erfarna personerna inom aveln kan tipsa mig om vad jag ska ha hemma, och vad jag kommer att behöva den första tiden?

Foder, vaccinationer och avmaskning till sto och föl har jag full koll på.
Även första-hjälpenlåda när det är dags att föla.

Men finns det något mer som kan tänkas behövas, sen den första tiden?

Har inhandlat en fölis-lädergrimma iallafall, den är så liten och söt! :love:

Uppskattar alla tips och råd, all information ni kan tänkas innehava tar jag gärna del av, vill ju att allt ska bli så bra som möjligt för den lille parvlen!

:bump:

Sv: Med föl för första gången

Ett telefon-nummer som du kan ringa till om du behöver hjälp vid fölningen.
Ett nummer som är tillgängligt dygnet runt vars ägare har rutin om fölningar alternativt kalvningar.

Behöver i första hand inte vara en veterinär eftersom denne kan ha svårt att släppa allt, eller har en lång bit att åka klockan 02.35 en söndag natt.

AM

när jag skulle vara med om min första fölning köpte jag fölväskan, som innehåller massa saker som man kan behöva innan och vid fölning.
det är min rekomendation ^^

Hej!
Mitt sto ska oxå föla snart...! Spännande o lite läskigt! Det är första gången för mig, men inte för min häst! :) Så jag har oxå lite frågor...:
* Vad har ni i "fölväskan"?
* Ska man extravaccinera stoet mot stelkramp en månad innan fölningen eller inte? Mitt sto fick sin influensa+stelkramsspruta i november 2010 och ska föla månadsskiftet mars-april 2011.
* Hennes juver har redan börjat fylla på! Det är inte spänt och stint, men det är helt klart större! Är det normalt, eller borde jag förvänta mig att hon kommer att föla tidigare?
* Jag har köpt en övervakningskamera att ha i stallet, så att jag kan ligga hemma i sängen och "titta till henne" utan att störa. Hur ofta rekommenderar ni att jag ställer klockan på nätterna för att slänga en blick på kameran? (Jag har inte råd att köpa en svettdetektor som larmar...)
* Är det nån som kan förklara det där med att bäckenbanden ska bli slappa innan fölning? Är det ett tydligt tecken?
* vad har ni för åsikter om att dra ut några droppar mjölk för att kolla om fölningen är nära? Är det inte dumt att dra i spenarna innan fölet är fött - mindre råmjölk kvar till den, och inte naturligt...?

Oj, det blev ett långt inlägg...! Hoppas det är nån som har lust att svara till en nervös blivande föl-mamma! ;)

Kan tipsa om den alldeles nypublicerade boken Sto och föl, utgiven av tidningen Ridsports förlag.

"I STO & FÖL samlas en mängd artiklar som publicerats i RIDSPORTs Avelsextra under åren. De täcker tiden från att stoet betäcks tills att fölet är fött och avvant. Här får läsaren all information samlad och lättillgänglig. Materialet är uppdaterat och kompletterat med senaste fakta och forskningsrön. Boken vänder sig särskilt till den som för första gången tänker ta ett föl på sitt sto, men innehåller många goda råd och viktiga fakta som kan vara till hjälp för alla hästuppfödare."

Är "Att bli med föl" förlegat?? Är "Sto och föl" bättre?? Nyfiken då jag funderar på att betäcka mina ston.

Jag kan kanske inte svara på allt, men några saker:
Jag tycker det är ganska bra att klämma lite på spenarna innan, för att stoet ska vänja sig vid beröringen. Det kan ju bli så att du måste hjälpa till med att tömma ur mjölk om fölet av någon anledning inte kan dia i början, och det är verkligen skönt att slippa få en spark i huvudet :p

Och att klämma ur ngn droppe för att se konsistensen, är ju bra så du ser skillnad när det är dags för råmjölken. Vaxpropparna är ett bra riktmärke, och var uppmärksam på förändringar i beteendet. (En del ston vill inte visa att fölningen är närastående, kanske en kvarleva från tidigare när de var vilda och nyfödda var ett lätt byte för rovdjuren.) Mitt senaste sto som fölade, nedkom 23 dygn "för tidigt" enligt beräknat datum, och hon var väldigt stilla utomhus, och vandrade mkt i boxen. Fick vaxproppar och stod upp hela nätterna i boxen två nätter innan och fölade på morgonen den tredje natten. Vi fattade misstankar och ringde seminstationen där hon varit, men de tyckte det var väldigt tidigt och blev högst förvånade. Men jag halmade höll vakt hela natten med en timme och en kvarts mellan rum ca, och då stod hon och högg i boxkanten och ville inte äta hö. Frammåt 5,30 tiden då jag tittade till henne stod hon fortfarande upp men hade börjat svettas. Gick in för att äta frukost och höll på att missa alltihop......:grin:

Som tur var hann vi precis till bebis kom ut, och eftersom stoet inte hade en aning om vad hon skulle göra med den lilla så fanns vi där och kunde hjälpa till. Hon var väldigt böjd i benen och kunde/ orkade inte ta sig upp själv och kroppstemperaturen sjök snabbt då mamman ägnade efterbörden intresse framför fölet. Så vi fick snabbt ut med eb ( la på gräset kontrollerade att den var hel och fotograferade) och sedan torka/massera den lilla för att få upp temperaturen. Så småningom tyckte mamman att det var lite intressant då vi torkat den lilla med en doft från henne själv. Men det blev flaska det första dygnet var 30:e minut och sedan var hon stark nog att dia själv.

Att ha en nappflaska hemma är oerhört viktigt, då råmjölken måste i den lilla inom 4-6 timmar!

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp