Maximal storleksskillnad på hundar ni tillåter härja fritt tillsammans?

Ainon

Trådstartare
Vad är den maximala storleksskillnaden (teoretiskt) på två, ej aggressiva, hundar ni tillåter härja fritt (= springa och leka vilt ;) ) tillsammans?

dubbelt? (ex. 2kg+4kg, 10kg+20kg, 20kg+40kg, 35kg+70kg)
5ggr? (ex. 2kg+10kg, 10kg+50kg, 20kg+100kg, 35kg+175kg)
10ggr? (ex. 2kg+20kg, 10kg+100kg, 20kg+200kg, 35kg+350kg)

Finns såklart inga hundar i 350kg klassen men vi pratar rent teoretiskt nu ;)

(frågeställningen uppkommer såklart från en hätsk diskussion :angel: )

Sv: Maximal storleksskillnad på hundar ni tillåter härja fritt tillsammans?

Min hund väger 8 kg och jag har aldrig hållit honom ifrån att leka med andra pga. storleken. När han var liten hade det mer med hur "bufflig" den andra hunden var.

Spontant 5-10 ggr större hund men som sagt, det beror mer på hur de uppför sig än storlek tycker jag.

Eftersom Edwind är stabil russell får han välja själv.

Det beror helt på hur dom leker. Sen finns det även stora hundar som kan slå om till bytesdrift och plocka små hundar när det blir jaktlekar. Så nog hade jag full koll när min lilla lekte med stora..

Säger som du. Har betydelse på "hur" dom leker.
Jag skulle inte sätta en gräns på storleken alls. Men är den stora våldsam/oaktsam kanske inte en chihuahua är det mest lämpliga. Men vet många stora hundar som inte alls har problem med att leka försiktigt.

Givetvis viseversa. Är den lilla våldsam i leken skulle jag sätta punkt för leken....

Mina hundar (dvärgpinscher 6 kg, blandras 8 kg) umgås fritt med 4-6 berner sennen (tikar, ? kg) på vardagarna. Det har aldrig varit några lekproblem.
Vid stor storleksskillnad funderar jag dock lite extra på hur den stora hunden är (bufflig?) och hur stor koll ägaren har (kan den bryta om det blir för vilt?).

Oj tänkte inte på att alla hundar inte leker som min egen, brottas och skuttar runt vilt, detta oavsett storlek på hund om han tillåts leka.
Min mamma tycker det är obehagligt när Uno (1,8kg) leker med sin favorit som är nästan 5 gånger större (terrier 8kg), strax däröver går min egen gräns. Medans en bekant hävdar att han utan problem tycker att en hund i min hunds storlek ska kunna tumla runt med en 20kg hund, dock var han mer tveksam till att denna 20kg hund skulle tumla runt med en hund i storlek ponny :grin:

(Att sedan såklart normala hundar i alla storlekar kan undgås lösa är en annan sak, Uno brukar ex vara med en bernersennen hane på gården utan problem men då får de inte leka)

Senast ändrad:

Håller med om att det beror på hur de leker. Mina är ganska buffliga i sina lekar (staffar) och får således inte vara lösa med hundar som är mycket mindre än dem själva. Däremot har jag inga problem att låta dem leka med större hundar. Har ingen direkt gräns uppåt så att säga. De leker ofta med boxer och även med rottweiler storlek väldigt stor.

Som andra redan varit inne på, bulldozers ska leka med bulldozers oavsett storlek.
Plus den aspekten att en lite hund lätt blir ett byte för en större hund.

Jag har faktiskt börjat akta mig lite, för det behövs faktiskt inte så mycket för att det ska kunna bli en skada.

Jag hänger ofta med ett gäng med kompisar och deras hundar på långpromenad på helgerna och där märker jag att jag faktiskt får hjälpa mig hund ibland - för även om hon säger ifrån, när det går för vilt till, så märker inte alla hundar det. Dom känner helt enkelt inte i stundens busande att dom är för hårdhänta. Hon har nämligen blivit halt vid ett tiullfälle just pga ett feltramp av en hund och det kan räcka med att en stor hund hoppar ner med tassarna över ryggen för att en riktigt olycka ska ske. Hon väger visserligen 5 kg och är stadigt byggd, men mot 25-40 kg har hon inte ens chans om det skulle bli så.

Hon är en tuff hund, men har även lärt sig att stora hundar kan göra ont så hon flyttar själv på sig när dom stora springer runt - och blir någon för "på sig" på henne - jag då går jag mellan och säger till. Slynglarna ska lyssna på henne och om inte får dom med hennes matte att göra:D Dom flesta hundar i den gruppen har börjat lära sig att Mini låter man bli om man inte är i någorlunda samma storlek eller kan leka mjukt...

Just stora hundar som springer kan göra en liten hund väldigt illa om dom springer rätt på i högre fart - och likaså råka slå ner med tassarna över ryggen. Så lite koll bör man ha om man inte ska stå där en dag med en illa skadad hund.

Vår hund leker bara med ett fåtal andra hundar, för annars skulle varenda hundmöte få henne att göra lekinviter och "flamsa runt". Hon väger 40 kg, minsta lekkompisen är en schnauzer på kanske 18 kg och den största är en rottweiler på 55.
Båda två är kastrerade hanar, för övrigt.
Hon är ju en smula bulldozeraktig (säg den rottis som inte är det), så helt utan begränsningar skulle hon nog inte få leka med en alltför liten/skör hund.

Med rottisen (hanen är den som drar):

DSC_7184.JPG

Med (den flygande?) schnauzern:

DSC_8851.JPG

min vovve (52kg )brukar busa med en terrierblandning (16 kg) utan problem. har även en vän med en papillon (? kg) som brukar släppa sin hund så våra fyrbenta får leka. :D Men då har jag ju även upptäckt att min jycke inte spänner sig eller försöker vara king of the world då det gäller en liten hund, jag vågar inte släppa honom med stora hundar som han inte har träffat minst 30 ggr. :o

Jag tittar mest på hur de verkar interagera. Verkar det bli jobbigt för någon part bryter jag.

Kelpien har hittills inte träffat någon "för stor". Han har lekt med upp till schäferstorlek, men då har det varit springlekar. Däremot leker han snällt och försiktigt med våran dvärgspets.

Jappen däremot har lite svårt att anpassa sig. Där handlar det mer om mentalitet hos lekkamraten då min leker rätt brutalt. Kompisens JRT på 25 cm/5 kg funkar utmärkt, medan han har "skrämt slag" på betydligt större hundar :angel:

Som andra redan varit inne på, bulldozers ska leka med bulldozers oavsett storlek.

Instämmer.

Mina två salukis är ju rätt stora. Jag skulle utan tvekan låta dem leka med plutthundar om det var så, däremot släpper jag sällan unga dåren med större hundar eftersom hon oftast tycker att de är läskiga när de springer snabbare än henne. (De flesta större vi träffar är stora greyhounds osv som är toksnabba).

De har lekt ihop med små pluttiga chihuahuor, med småhundsvalpar och med det mesta. Jag litar helt på mina hundar i sådana situationer. Samtidigt vet jag personer som haft greyhounds som sett småhundar som byten, så jag förstår ju om andra inte litar på mina damer i sådana situationer (tyvärr, för Wahidah tycker det är totalt galet superroligt med småhundar eftersom hon är mycket snabbare än dem :p)

Jag säger som så många andra att det beror helt på hur dom leker. Min hoffe på 40kg vill helst leka ganska brutalt och tufft men anpassar sig efter efter den andra hunden. Det gör att kommer dom bara överens får han leka med de flesta storlekarna. Han har lekkamrater i storleken dvärgtax till grand danois.

Här med två favoriter, dvärgtax och schnauzer.
DSC_0067+-+Kopia.JPG

Min förra hund, en riesentik på 40 kg fick leka med dotterns lilla hund på ca 4 kg, för det gick lugnt till..
Däremot får inte min dunderklump till unghund (schäfer) på ca 40 kg leka med den lilla hunden, han är alldeles för klumpig.

Så jag sätter inte viktgränser, jag sätter gränser efter hur dom leker!

Min dansk/svenska gårdshund på 5 kg får leka med min systers hoffe på cirka 27 kg. Dom leker väldigt fint och hoffen anpassar verkligen leken efter min lilla. Oftast ligger hoffen ned och min springer runt henne typ :p

Här är en bild på när dom leker när min var valp :D
_MG_2824.jpg

Jag har inga viktgränser vid lekar, jag kollar på hundarnas kroppsspråk för att se om leken är okey eller inte!
Min hund är en dvärgpinscher på ca 6 kg som gärna leker med bl a kompisarnas rottis-unghund som sist låg på ca 35 kg.
Enda problemet där är när hon råkar trampa honom på tassarna men då säger han själv till henne och hon blir lite försiktigare.

Håller med om att de är hur de leker, min hund ligger väl på 35 kilo och hans minsta lekkompis är en jack rusell. Med hundar i samma storlek blir det alltid mycket mer brottning och dragkamper, med mindre hundar blir det jage och fintningar, iallafall när det gäller min hund. Har man två, eller fler hundar som är normala i huvudet och kan läsa av varandra på ett normalt sätt ser jag inget större problem.

Men finns det hundar i ungefär samma storlekar tillgängliga som lekkompisar ser jag egentligen ingen större vitts med varför t.ex en grand danois ska leka med en pomerainan. Verkar på min egen hund som att lika leker bäst ändå, visst det är roligt att leka med jack ruselln men med tex labradorkompisen är det SUPERKUL.

Senast ändrad:

Precis som för det flesta andra så är de mentaliten och hur man leker.

Min saluki leker väldigt sällan med andra hundar om hon inte känner dom mkt väll, tex. en cain terrier, dom funkar bra och så funkade de såklart med varghunden som vi hade innan, men hon vill bara leka springlekar, hatar när hundarna vill busa och dra lite i varann, då blir hon arg direkt så de funkar inte.

Min bc tik älskar att leka med andra bc som springer och så lite snabb brottning och så mera springa. Men där vi bott under hösten har de bara funnits en mkt lugn och stabil labradorhane modell större men sporttyp, han är som en gammal farbror men efter nån vecka kunde han börja leka med henne, de var liksom tafatt - han sprang inte efter henne utan de var brottaslekar som bcn inte förstod först men hon är rätt enkel "man tager vad man haver" och efter 2mån är dom superkompisar och han har tom. övat upp sig så mkt att han springer med henne o busar nu för tiden. Men så fort min pojkvän och hans bc kommer på besök då glömmer hon labben helt för bclek är helt klart mkt roligare :)

//Petronella

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka