Maximal kraftfodergiva?

C

Cillavan

Hur mycket kraftfoder kan man ge per dag och 100 kg kroppsvikt till häst? Det gäller ett sto med föl, fyra år. Jag ger nu 5 kg havre, 1,5 kg Krafft Pluss (på säcken står det ju att man ska ge digivande sto 1,5 kg samt 3-5 kg havre), betfor något halvkilo samt ca 5 dl soja. Hon ser jättefin ut i hull och fölet växer och har bra hull samt är välmusklad.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Om jag inte missminner mig fel så bör man inte överstiga 0,4 kg per 100 kg´s kroppsvikt per utfodringstillfälle! Hur många gånger per dag man kan ge maxgivan har jag ingen aning om. Men inte mer än var 3:e-4:e timme i alla fall...eller?

Cillavan skrev:
Hur mycket kraftfoder kan man ge per dag och 100 kg kroppsvikt till häst? Det gäller ett sto med föl, fyra år. Jag ger nu 5 kg havre, 1,5 kg Krafft Pluss (på säcken står det ju att man ska ge digivande sto 1,5 kg samt 3-5 kg havre), betfor något halvkilo samt ca 5 dl soja. Hon ser jättefin ut i hull och fölet växer och har bra hull samt är välmusklad.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Om du ska få ett välmående o välväxande föl så ska du först o främs analysera ditt grovfoder! Det är A o O för att överhuvudtaget veta vad och hur mycket kraftfoder som behövs. Du måste veta hur mycket energi o protein ditt hö innehåller, vilket mineralinnehåll det har och vilka som ska tillsättas OM det behövs vilket det inte alltid gör, beroende på vad höet innehåller.
Det är ju tex jätteviktigt att fölet får i sig rätt mängd kalcium o magnesium för att få en stark o frisk benstomme.
Fölet kan se välmående ut nu men benskörhet märks först efter ett par år...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Fölet diar, och eftersom det är helt omöjligt att veta vad mjölken innehåller så är väl det ingen anledning till att analysera höet. Det viktiga för fölets del är ju att det växer och har bra hull. Det är alltså stoets kraftfoder jag undrar över. En analys kommer nog så småningom på vårt hö, men jag är just nu intresserad av att veta att jag inte överutfodrar henne. Om man kan ge 400 g per 100 kg så blir det ju ca 2,4 kg per mål, och då ligger jag ju inom ramen.
Då du nämner kalcium osv för fölets del så antar jag att det är som för människor när man ammar, dvs att barnet tar den näring det behöver genom mjölken. Visst måste man äta rätt och även se till att stoet får adekvat foder, men jag skulle tro att den som far mest illa är stoet. Många märrar faller ju ur enormt vid digivning om de har svårt att hålla hull, liksom även människor.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Jag tänkte mest lite längre fram när det ska börja äta hö/kraftfoder. Det är ju ändå viktigt att stoet får rätt mängd energi, protein och mineraler för sin egen skull och för att producera den bästa mjölken åt fölet.
Men vi kan inte svara på om stoet överutfodras när vi inte har dina hövärden. Har du ett bra hö så lär du inte behöva fodra med så enormt mycket kraftfoder.
mvh Maria
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Cillavan skrev:
Jag ger nu 5 kg havre, 1,5 kg Krafft Pluss (på säcken står det ju att man ska ge digivande sto 1,5 kg samt 3-5 kg havre), betfor något halvkilo samt ca 5 dl soja.

Du kan ju inte rätta dig efter vad som står på säckarna! Du måste utgå från analysen på höet. Det är ju inte ens säkert att det behövs kraftfoder överhuvudtaget! Fri tillgång på grovfoder är det bästa om man har bra hövärden.
Men oavsett om du hade haft ett hö med tex 3 mj eller ett hö med tex 8 mj så är det enormt mycket kraftfoder. Bara genom kraftfodret får stoet i sig runt 70 mj! Lägg därpå låt oss säga 9 kg hö som innehåller 6-7 mj, då är det ytterligare 54-63 mj, sammanlagt 124-133 mj. Så mycket går inte ens mitt fullblod på som tävlas i fälttävlan.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

"Så mycket går inte ens mitt fullblod på som tävlas i fälttävlan"

Nej, men nu gällde det ju ett sto som gav di. När mitt halvblod hade ett föl på 4 månader så gav jag ca 95-110 Mj och bra mycket smrp mellan 800-900.
Det är som du säger viktigt att ge stoet bra mat annars faller hon ur fort. Men fölet tar alltid vad det behöver av mjölken.
Nu vet vi ju inte vad för sorts häst du har. Är det ett stort halvblod så är det nog rätt så ok. Sedan får du ju se vad höet får för värden. En stund kan du nog fordra på detta sätt. Men gör en riktig foderstat när analysen har kommit.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Om man säger att du har ett halvblod (du har ju inte svarat vad du har) och du gav kanske 80 mj förr när hon inte gav di. OM fölet är 1-3 månader gammal så ska du ge dubbelt med mj alltså 100 % mer. Det blir ju då 160 mj.
Om fölet är över 4 månader så är det 70 % mer tills du avvänjer fölet.
Sedan är det skillnad på smrp men det kanske du redan vet?
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Varför har man i så fall riktvärden på säcken om man inte kan rätta sig efter det?? Det är väl klart att det finns någon slags relevans för dessa rekommendationer!
Jag vet givetvis att man måste veta vad man har fär värde i höet innan man helt säkert kan få en bra foderstat. Men nu sitter jag och väntar på att få analysen, och jag måste fodra min märr ändå tills jag fått resultatet, eller hur?
Jag fodrade upp i kraftfodret när hon gick på bete som tog slut och hon föll ur. Ja, vi gav givetvis hö fri tillgång också. Nu har jag tagit hem henne och vet vad hon får i sig.

Märren är ganska stor, 166, och väger säkert runt 600 kg. Jag är medveten om att det är mycket kraftfoder, och den ursprungliga frågan var HUR mycket kraftfoder på 100 kg kan man ge.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Anledningen till att man inte vill överskrida en viss mängd kraftfoder per utfodringstillfälle är att risken för stärkelseläckage till grovtarmen ökar. Ett sådant läckage kommer att påverka såväl sto som föl negativt. Det bästa är förstås att utfodra med ett "stuterihö", dvs ett hö med så högt näringsinnehåll att man kan minimera kraftfodergivan. För att kunna "ställa in" kraftfodergivan rätt är det förstås av största vikt att man har en grovfoderanalys, om man har ett riktigt uselt hö (näringsmässigt) bör man överväga att byta till ett med mer power, just för att få en så fysiologisk utfodring som möjligt.

Även om det är stoet som äter maten avspeglar sig hennes foderstat i mjölken. Det gäller även innehållet av kalcium, ett digivande sto har ett högre kalciumbehov än en "vanlig" häst. Visst kan stoet ta av kroppsegna reserver, men det är bättre att tillgodose hennes behov!

Ett digivande halvblodssto har sannolikt ett större energibehov än en hårt tränande fullblodshäst, och definitivt ett högre proteinbehov. Dålig jämförelse.

Baksidetexter på säckar och tabellvärden i Plancks häften till trots så tror jag att den allra viktigaste faktorn i utfodring är att ha öga för att hästen har ett bra hull, god muskelansättning och mår bra!
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Typiskt Krafft att skriva en sån sak som att ett digovande sto på vinterfoderstat behöver 5-7 kg groov. Lyssna inte på foderfirmornas rådgivning den är väldigt partisk.
PL
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Om jag vore dig skulle jag ta bort krafften. Hon får tillräckligt med kraftfoder!
Jag gav mina ston 3 kg havre/dag 1/2kg Betfor, fri tillgång till hösilage, mineraler o vitaminer.
Vissa fick korn istället för havren, men samma därefter. Varmblod allihopa.
De fick en storbal utkörd i hagen ca var tredje dag och när de togs in på kvällen fick de ca 15kg å tugga på. Alla stod på halm. Nåt år var ensilaget sämre, och då kompletteras det med 1 kg lucern.

Så om jag vore dig skulle jag verkligen skippa "krafften". Din häst behöver nog den INTE
Sedan hörde jag av en slump häromdagen att uppföda fölisar/unghästar/åringar osv på typ krafft, eller annat komplettfoder kan ge problem i framtiden för det är lite som raketbränsle. DVS superduper bra i början, men sen kommer fall effekten när de blir vuxna och de kan få problem med skelletett eftersom de blir ofta större än vad naturen har bestämt. Och då får de sämre leder och bentäthet. MEN om detta är sant vet jag verkligen INTE så detta är endast HÖRSÄGEN. Min ridhäst är uppvuxen på Edel. Hon är större än sina föräldrar, större än pappan med ca 5cm och kanske mamman med 2-3 cm. Så jag blev lite fundersam där... Tittar man på hennes halvsyskon o andra i hennes släkt, morbror osv så ÄR min störst. Och som sagt, uppfödd på Edel.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Och hur tror du att du kan komma upp i ca 160 Mj om du bara ger havre och korn då??? OM höet/hösilaget har dåliga värden med en kvot på kanske 4-eller 5 bara.
Sedan gällde det ju inte att fordra fölet utan stoet som ger di.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Hur kan du säga att hon får tillräckligt med kraftfoder utan att veta vad höt innehåller? Hur får du upp proteinet på en kvot på 8-9 (digivande sto) om nu värdena är lite lägre på grovfodret utan att ge ett foder med lite högre kvot?

Ang. "raketbränsle" så kan det säkert ge problem OM man bara ger efter rekommendationerna och inte har koll på vad man ger i övrigt. Men om man behöver man har ett sämre hö näringsmässigt och ger kraftfoder så man kommer upp i rätt energi och proteinmängd spelar knappast nån större roll mot om man kommer upp i samma mängd genom bara grovfoder och lite havre??? Det säger väl ändå sig självt.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

En häst kan aldrig bli större än vad naturen, dvs generna har bestämt.
Det man tror är att dålig utfodring kan ha samband med osteochondros, men det finns inget bevisat än (vad jag vet). Men dålig utfodring kan man få med i princip vilket foder som helst.
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

peter_lundin skrev:
Typiskt Krafft att skriva en sån sak som att ett digovande sto på vinterfoderstat behöver 5-7 kg groov. Lyssna inte på foderfirmornas rådgivning den är väldigt partisk.
PL


Snälla nån, och vad skall de leva av då om det inte finns godtrogna hästägare. :angel:
 
Sv: Maximal kraftfodergiva?

Jag har nu sänkt havren till 3 kilo eftersom hon inte rids än, vilket jag hade tänkt (en liten hälta som är nästan helt borta nu) och eftersom hon hade överskottsenergi. Men jag tycker direkt att hon tunnade ur lite över revbenen. Hon ska börjas rida lite nu, så då får jag nog lägga på lite mer havre successivt. Men jag ska räkna då de fixar analysen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: mackan
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 900
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp