Maxgiva soja

svea

Trådstartare
O allvetande Buke!

Är rekommendationen fortfarande en maxgiva på 1 hg soja/100 kg kroppsvikt (Planck 1991)?

Borde jag förresten uppdatera min litteratur vad gäller utfodring? Jag har Rätt foderstat - bättre häst i 1991 års upplaga och Hästen, näringsbehov och fodermedel från 1997 och hänger med hyfsat i debatten.
 
Sv: Maxgiva soja

Ja det är rätt, men har man en stor häst så kan smrp bli i en ganska stor och koncentrerad giva. Det är mindre bra, så kan man då revidera intaget genom att ge flera gånger per dag så är det bättre.
 
Sv: Maxgiva soja

Ja det är rätt, men har man en stor häst så kan smrp bli i en ganska stor och koncentrerad giva. Det är mindre bra, så kan man då revidera intaget genom att ge flera gånger per dag så är det bättre.

Hur tänker du här? En större häst har väl större kapacitet att spjälka proteinet och ta upp aminosyror än vad en mindre har? Den borde ha möjlighet att sätta igång många fler enzymer, större volym oh upptagningsyta på organen än en mindre?

Sedan kan jag i och för sig hålla med dig om att det säkert är bättre att dela upp det. Maxgivan är angivan per 100 kg häst och utforingstillfälle.
 
Sv: Maxgiva soja

Man får förutsätta att annat kraftfoder också ges än enbart soja, koncentrationen av protein från icke grovfoder blir hög varför det är bättre att ge i flera omgångar om möjligt för att undvika den höga koncentrationen vilket faktiskt påverkar kroppen i allra högsta grad.

När större givor av protein ges genom kraftfoder så kan många hästar bli duktigt svettiga av den påfrestningen.
 
Sv: Maxgiva soja

Du svarade inte på mitt inlägg, det som var ett svar till dig.

Det är klart att man måste räkna in alla kraftfoder som ingår i foderstaten och sedan dela upp antalet givor så att inte maxdosen överskrids. En häst som börjar svettas vid hög proteingiva får antingen för mycket proteiner eller så får den ett proteinfodermedel med en olämplig sammansättning av de aminosyror om ingår i protienet dvs den får fel slags proteinfoder. Svetten är hästens sätt att göra sig av med proteinöverskott. Detta bör man inte utsätta den för i onödan eftersom det ju minskar på salter och vätska i kroppen.

Nej det jag undrade över var din koppling till kroppsstorleken se utdraget från mitt tidigare inlägg som är etn fråga till dig:

Hur tänker du här? En större häst har väl större kapacitet att spjälka proteinet och ta upp aminosyror än vad en mindre har? Den borde ha möjlighet att sätta igång många fler enzymer, större volym oh upptagningsyta på organen än en mindre?
 
Sv: Maxgiva soja

kl

Nu när ni kom in på debatten om huruvida man ska dela upp eller inte; det har jag funderat på!

Vart på ett ungefär går gränsen i mängd för att det ska vara bättre att dela upp en giva? Jag har brukat ge bara en giva för att ha större volym att få tillskotten blanda sig i (ger t ex salt och det smakar ju pyton om det blir för koncentrerat), blir så duttigt om man ska dela upp varje tillskott på två hinkar.
Men nu får hästen nästan halva sitt dagliga intag av protein via en ynka fodergiva. Hade det varit bättre ändå att dela upp på två givor? (Får 4-600g krafft muskel, beroende på om det är vilodag eller ej, 420kg häst enl. viktmåttband.) Har tänkt gå över till eller komplettera med soja så småningom av ekonomiska skäl.
 
Sv: Maxgiva soja

Maxgivan är angivan per 100 kg häst och utforingstillfälle.

Var har du fått denna information från?

Om jag inte minns alldeles fel (det var ju rätt länge sedan Baron Gruff avled) så var rekommendationen max 100 g soja per 100 kg kroppsvikt PER DAG.

Nej, det är inte endast hästens intag vid ett enda tillfälle som har betydelse. Oavsett hur mycket protein du ger så kommer alltid en del av proteinet osmält ner i grovtarmen. Tillväxten av bakterien Clostridium perfringens som man tror orsakar akut colitis kan mycket väl ske i etapper. Det troliga är att det är en kombination av den totala mängden lättsmält protein (dagsgivan) och mängden per utfodringstillfälle som är avgörande.

Nu bygger väl inte rekommendationen på någon vetenskaplig studie utan var en bedömning som gjordes med hänsyn till vad som hände travhästen Baron Gruff (avled hastigt i våldsam diarré). Förmodligen var det fler faktorer än ett stort proteinflöde in i grovtarmen som orsakade svår diarré och hästens död. Stress var sannolikt också en bidragande faktor. Vad jag vet så är det endast travhästar som har drabbats av den s.k. Baron Gruff-sjukan.

Om man skulle följa din rekommendation och ge en 500 kg häst 0,5 kg soja 4 gånger per dag, dvs. 2 kg sojamjöl per dag skulle hästen troligtvis få svår diarré och kanske t.o.m. dö på kuppen.

Här är en källa som anger att rekommendationen avser per DAG och inte per utfodringstillfälle som du påstår:

http://www.hippokraten.se/hasten/mat/proteinfoder

” För att undvika störningar i fodersmältningen bör man begränsa givan av soja till 100 gram per 100/kg häst och dygn. Överutfodring kan, i värsta fall, leda till döden genom den så kallade Baron Gruff-sjukan. Om man ger maxgivan bör den fördelas på minst två utfodringstillfällen.”

Här är en annan källa:

http://www.unisus.se/svar.html
 
Sv: Maxgiva soja

Detta är verkligen en favorit i repris :crazy:
Det finns ett antal trådar om maxgiva av proteinkraftfoder.

Men lite kortfattat:
Proteinkoncentrat som soja, potatisprotein mfl är proteinfodermedel där proteinerna inte sitter fast inuti svårsmälta fibrer vilket de gör i grovfoder. De är därmed betydligt mer åtkomliga för tunntarmens enzymer dvs för de ämnen som ska sönderdela de långa proteinkedjorna till aminosyror. Dessa aminosyror tas sedan snabbt upp genom tarmväggen och in i kroppen. Problemet är att enzymerna som ska spjälka proteinerna har en begränsad kapacitet. De kan inte sönderdela för mycket protein på en gång. Det som inte hinner sönderdelas i tunntarmen fortsätter vidare till grovtarmen där mikroorganismerna tar hand om proteinet. Detta kan medföra att fel bakterier tar överhanden vilket kan bli mkt farligt för hästen. Man kan alltså inte ge allt protein på en gång utan man måste dela upp det i omgångar så att enzymerna hinner med. Detta är det absolut viktigaste när man ger koncentrerade fodermedel, både stärkelse koncentrat och proteinkoncentrat. Det är naturligtvis så att en del av protienerna slinker igenom ändå men när det gäller just soja så är smältbarheten i tunntarmen mycket hög och det mesta hinner tas upp om man fodrar på ett vettigt sätt.

Det finns många studier av smältbarheten för olika fodermedel i olika delar av matspjälkningssystemet och det är inte något man bara har uppskattat hur som helst utan grund. Samtidigt så får man inte glömma att all foderberäkning bygger på uppskattningar.

Jag har letat i Rundgrens och Plancks bok efter detta med per dag eller per utfodringstillfälle men jag kan inte se det någonstans i boken. Jag minns inte heller att jag har läst det när jag läste hela boken. Denna bok är en av referenserna till det du länkar till.

För mig är det, med stöd av ovanstående resonemang, ganska självklart att en rekommenderad maxgiva måste handla om per utfodringstillfälle, ngt annat är inte så intressant. Sedan är det naturligtvis så att man kan inte ge hästen ex soja 10 ggr per dag.
 
Sv: Maxgiva soja

Jag har också lärt mig att det gäller per dag och inte per utfodringstillfälle, men kan givetvis ha fel...
 
Sv: Maxgiva soja

Kan det vara så att man utgår från den gamla fodringsrutinen att man fodrar med kraftfoder 2-3/ dag som högst:confused:
En del ger ju bara hästarna kraftfoder en gång/ dag o då kan det kanske gå illa om man ger allt på en gång.

Nuförtiden med höanalyser kan man ju ge ett hö med högre proteininnehåll o på så sätt kunna ge mindre konc. tillskott.

jag har alltid gett soja direkt efter träning- som dagens proteindrinkar.

Jag sätter en tia på att det är en generell rekommendation att ge dosen per dag. det finns nog en hel del som inte tränar sina hästar så hårt som de vill tro att de gör- varav man kan fodra säkrare med grovfoder.
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Har gett mitt travsto detta under en tid och tycker mig se underverk på hull och hårrem. Kanske beror det på annat oxå vet ej. Enligt...
Svar
4
· Visningar
1 263
Senast: HelenaHandberg
·
K
Foder & Strö Okej, har tidigare gått efter rekommendationerna enl. SLUs häfte ""Hästen - näringsbehov och fodermedel". Tycker det är intressant det...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp