Maxgiva per utfodringstillfälle

Gelina

Trådstartare
Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast haft hästar som ätit någon näve mineraler och kanske på sin höjd 0,5 kg kraftfoder. Men nu har jag en som jag tror kommer behöva ganska mycket mer i vinter och då är frågan om jag kommer undan med en utfodring per dag.

Exakt vad hon kommer äta beror ju på analysen när den kommer och hur hon verkar hålla hullet, men troligtvis blir det havre och hippo alfa grow + lite olja. Men en rekommendation är väl 0,4 kg per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Hästen väger ca 400 kg så det blir då 1,6 kg kraftfoder. Min fundering gäller då främst alfan, som väl räknas som kraftfoder men innehåller mycket annat som gör att det delvis kan liknas vid grovfoder? Känns som att man borde kunna ge mer av det vid ett och samma tillfälle jämfört med havre?

Annars funderar jag på salsa naturell grön som bara är pelleterat gräs så det borde jag ju kunna ge större mängd av. Dock är det krångligare för mig att få tag på salsas foder. Lusern har fungerat bra tidigare men eftersom vårt hösilage är väldig rikt på kalcium känns det som ett sämre alternativ. (Fodrar än så länge med fjolårets hösilage men räknar med liknande värden vad gäller mineralerna då vi kommer att köpa av samma producent.)

Finns det nackdelar med att ge allt på en gång? Hästen äter med god aptit men tar god tid på sig och kastar inte i sig maten. Hon är inte speciellt känslig vad gäller foder. Men tänker även på om de har svårare att tillgodogöra sig allt jämfört med om jag delar upp det på flera tillfällen.

Tacksam för hjälp :)
 
Sv: Maxgiva per utfodringstillfälle

jag ger min häst kraft foder 2ggr om dagen nu när hon äter lite mer, hon får 0,25kg kraft + lite lusern + linfrö pellets + betfor på kvällen, på morgonen så får hon 0,25kr kraft och linfrö pellets. hon är den enda som får kraft foder, de andra får lusern + linfrö pellets på kvällen. men jag gör bara i ordning en hink men kraft och linfrö på kvällen och ställer utanför boxen så det bara är att ge till frukost höet.
äter hästen långsamt så kan du kanske ge en tredjedel av hela givan på morgonen och resten på kvällen.
 
Sv: Maxgiva per utfodringstillfälle

Jo så får jag ju göra isåfall, klart att det går att lösa. Frågan är om jag behöver dela upp fodringarna eller om jag kan komma undan med en gång per dag. Så huvudfrågan är väl egentligen vad maxgivan är av alfan.

Läste i en gammal tråd att man kunde ge dubbelt av alfan per utfodringstillfälle jmf med annat kraftfoder då det innehåller mindre stärkelse (knappt hälften utgörs av spannmål). Då kanske det kan vara ok att ge tex 1kg havre + 1kg alfa på samma gång till en 400 kg häst? Någon som vet?
 
Sv: Maxgiva per utfodringstillfälle

Det är inga problem. En av mina hästar äter Hippo Grow Alfa och hon får 1-1,5 kg per tillfälle ihop med 1-2 kg lucern och betfor och vetekli. Dock bara havre som 'strössel' inte som foder.
 
Sv: Maxgiva per utfodringstillfälle

Och hur stor är då hästens magsäck ?? Har för mig att den är 4 liter så om man häller i 1,5 kg Hippo och 2 kg lucern och betfor o Vetekli som sedan skall blandas i magsaften så är väl det betydligt mer än 4 liter... Hästen behöver lång tid på sig för att äta. Man kan räkna på ca 2 kg hö per timme. Hur lång tid tar det att tömma den där krubban 10 min ??
 
Sv: Maxgiva per utfodringstillfälle

Står i de flesta läroböcker om hästar o följ annars denna länk:
http://forskning.equinfo.se/#post42
citat fr sidan...
När hästen dricker passerar det mesta av vattnet förbi innehållet i magsäcken och späder på så sätt inte ut magsaften. Detta fungerar även när magsäcken är i stort sett full. Innehållet i magsäcken har en torrsubstanshalt på mellan 20 % och 30 % vid grovfoderbaserad foderstat. I försök har man sett att om hästen får 2,5 kg spannmål per mål ökar torrsubstanshalten i magsäcken till omkring 40 % vilket medför att saltsyran inte får samma koncentration och pH blir förhöjt. Det i sin tur gör att fermentationen inte avstannar i andra delen av magsäcken och det finns en risk att för mycket gas produceras i förhållande till vad som kan tas upp. Detta kan leda till gaskolik eftersom den hårt stängda övre magmunnen gör att gasen inte kan passera ut.
:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
463
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 545
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp