Maxgiva olja?

Alexandra_W

Trådstartare
Sökt igenom 15 sidor med sökresultat och enbart hittat:

max 100 g olja per 100 kg häst och utfodring
max 200 g olja per 100 kg häst och dag

Men hur mycket är 100 gram olja i deciliter?

Herrn får knappa kilot korn, samt 2 kg Hestekraft/dag ( den innehåller ju olja), innehållsförteckning nedan.

Dessutom får han nu 4 dl olja, 2 dl morgon och 2 dl kväll. Jag skulle vilja höja oljan med 1 dl till 3 dl på kvällen, dvs totalt 5 dl olja? Större delen av hestekraften ligger på kvällen. Han får 0.4 kg HK på morgonen, och 1.6 kg på kvällen.

INGREDIENSER:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %

Senast ändrad:
Sv: Maxgiva olja?

Skulle säga att 1 dl olja väger aningens mer än 100g. 1 dl vatten väger 100g och tror inte olja väger särskilt mycket mer. Väg oljan du har, väg en tom förpackning och dela det hela så att du får ut dl-vikten så får du exakt.

Så med det ligger du väl inom marginalerna hur du än gör. 2kg hestekraft ger ju 38 g olja om man räknar på den rena oljan.

Jag räknar med 1 dl= 100g. Det stämmer ungefär, och så noga är det ju inte.

Men om du ger 5 dl olja om dagen, det är ju ett halvt kilo, ganska mkt energi. Har du jätteproteinrikt grovfoder? Får hästen i sig tillräckligt med protein om den får i sig så mkt ren energi? Äter hästen kan du ju lika gärna ge lite mer grovfoder så får du lite mer protein också. 1 dl olja brukar motvara typ 0,4 -0,5 kg hö i energisynpunkt, dessutom ger det lite mer protein, beroende på värden. (100 g olja= ca 3,7 Mj)

Senast ändrad:

Skulle säga att 1 dl olja väger aningens mer än 100g. 1 dl vatten väger 100g och tror inte olja väger särskilt mycket mer. Väg oljan du har, väg en tom förpackning och dela det hela så att du får ut dl-vikten så får du exakt.

Så med det ligger du väl inom marginalerna hur du än gör. 2kg hestekraft ger ju 38 g olja om man räknar på den rena oljan.

Jag tror du menar att 100 g olja är aningens mer än 1 dl, olja flyter ju på vatten du vet:idea:

Om jag förstod HH (Helen Handberg) rätt så finns ingen max giva av olja, det handlar bara om invänjning i sakta mak, så olja kan tydligen ges i större mängder än så.
1 dl= 1 hg

Kanske det. Känns som om det skulle vara aningens tyngre men kanske inte. Skiljer nog hur som inte särskilt mycket åt vare sig det ena eller andra hållet. Skulle jag räkna hade jag räknat på 100g/dl.

Jag tror du menar att 100 g olja är aningens mer än 1 dl, olja flyter ju på vatten du vet:idea:

Just det, sant. Tänkte inte på det. Skit i mina kommentarer, har väl inte vaknat riktigt rätt idag. :angel:

Men som sagt, skulle ändå räkna på 100g/dl i det här fallet.

Jag räknar med 1 dl= 100g. Det stämmer ungefär, och så noga är det ju inte.

Men om du ger 5 dl olja om dagen, det är ju ett halvt kilo, ganska mkt energi. Har du jätteproteinrikt grovfoder? Får hästen i sig tillräckligt med protein om den får i sig så mkt ren energi? Äter hästen kan du ju lika gärna ge lite mer grovfoder så får du lite mer protein också. 1 dl olja brukar motvara typ 0,4 -0,5 kg hö i energisynpunkt, dessutom ger det lite mer protein, beroende på värden. (100 g olja= ca 3,7 Mj)

Ingen fara alls med kvoten om jag så häller i honom en liter olja. Vid 1½ l olja blir kvoten 6 (var tvungen att räkna på det bara för att *s*)

Kvoten på hösilaget ligger på 8,57. Hestekraften har en kvot på 10.55.

Så proteinkvoten är absolut inga problem, den är 7,9 i totalfoderstaten med 4 dl olja, 7,65 med 5 dl. Jag räknar dock oljan på 3.5 MJ/dl, men jag har kvoten täckt med råge även om jag räknar med 3.7 MJ

Jag skulle GÄRNA ge honom mer grovfoder, men det är jud är kruxet är, han äter inte mer =/ Han äter en bra dag 12 kg/dygn, en normal dag 10 - 11 kg och en dålig dag behöver vi inte prata om :crazy:

Jaha men dåså, jag skulle röra i lite till så länge han inte tycker det blir äckligt och ratar maten. Det som är kruxet är ju att det måste vara fördelat i mat så inte en stor klump olja kommer ner samtidigt. Då klarar hästen inte att spjälka detutan kommer ut outnyttjat:smirk:, men så länge du har mkt annat att blanda med borde det vara några problem.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka