Maxgiva Hippo Grow Alfa

S

Siriano

Är det någon som vet hur mycket Hippo Grow Alfa man maximalt kan ge per utfodringstillfälle? Jag har en digivande fullblodsmärr som är lite tunn och hon gillar inte alls lucern, Hippon kastar hon sig dock över. (Fölet är idag tre månader och rund och go så han klarar sig gott.)

Sv: Maxgiva Hippo Grow Alfa

Jag skulle inte ge mer än 4 kg per utfodringstillfälle till en 500 kgs häst.. Det som begränsar är stärkelsemängden. Spannmål utgör knappt hälften av råvarorna. Visserligen är en del kli där stärkelsen delvis försvunnit. Men för att vara på den säkra sidan skulle jag hålla mig till just 4 kg per mål och låta det ta ett par veckor att uppnå den dosen. HH

följdfråga
hur mycket stärkelse kan man ge/mål?
om ett foder innehåller 6,5% stärkelse, vad är maxgiva?
Gör det nån skillnad på maxgivan om man samtidigt ger några kg lusernpellets?

Hästen kan smälta i storleksordnngen 200 g stärkelse per 100 kg häst och tillfälle om stärkelsen är hyfsat lättsmält, antingen havre eller processade andra typer. Men det tar ju ett tag innan systemen arbetats upp. Så om du har 65 gram stärkelse per kg så kan du ju ge 3 kg per 100 kg häst och tillfälle om man bara ser ur stärkelseaspekten.

Lusern innehåller en liten mängd stärkelse så ger man massor av kg lusern kanske man för säkerhetsskull inte skulle ge max dos av det andra fodret. (Men inte ens en riktig glupsk shettis skulle väl kunna klämma i sig max dos av 65gramsfodret=6-7 kg och dessutom ett par tre kg lusern vid samma mål) HH

:D
Nej såna mängder har jag inte funderat på till någon häst... Det är ju mer än ett dygns behov. :)
Men man kan alltså ge ganska stor giva av det utan att ta kål på häststackarn :p

tack för svaret!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 120
Foder & Strö Det kanske finns en sådan här trådan redan, men jag försökte hitta nån. Om det gör det så länka gärna i så fall. :) Min häst har...
Svar
13
· Visningar
4 221
Senast: opus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur