Maxad ponny :)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nataliiie
  • Startdatum Startdatum
N

Nataliiie

Om en häst vid 4 års ålder är 147, är chansen att den växer över ponnymåttet stor eller hur är det med dedär? :confused:

Sv: Maxad ponny :)

a så mke vet jag, men nu sa ägaren att ponnyn skulle stanna på 147, då skriver man väl inte de i annonsen ? :confused: aja

Vad är det för ras och hur stora är föräldrarna?

vet du inte ras och inte föräldrar så växer hästen nog över, räkna med det i alla fall ;)

vad är det för ras?
Jag har hört att det är ovanligt att dom växer mellan 6-8 år

Inte om det är en ponny. De växer normalt inte så mycket, men två centimeter är ju avgörande i ett gränsfall, eller hur?

Dom behöver inte växa över har fött upp tre stycken som var 140,147 och 145 vid 4 årsmätningen han som var 140 är nu som 6 140 han som var 147 är slutmät 147 och hon som var 145 är i dag 146.

Hästen kommer garanterat växa över ponnymåttet.

Garanterat är det såklart inte.. Min fd ponny var 147 som 4åring och slutmättes som 148.

Dock är det nog stor risk att den växer över. Och självklart skriver man att den stannar på 147, annars får man den ju inte såld ;)

Det kan man inte veta säkert.

jag vet en som var 148 på mätningen på treårstest och slutmättes till 148.

Då har den ändå SWB pappa. Och mamman är maxad D.

Jag har en connemara på foder som är 5 år och ungefär 146cm hög, tror ni han växer över? Föräldrarna är runt 145 och 148cm höga..
Han kommer från Lidens uppfödning, kanske någon som har en ponny därifrån, vore roligt om ni sa till! :D

Det är inte omöjligt att den gör, men det är svårt att veta. Såvitt jag vet kan marorna växa ganska länge. Min var färdigväxt runt 8-9 nån gång har jag för mig. (Han är född -92 och var inte i min ägo den tiden så minnet sviker lite).

Här finns en liten bildserie på hur en mara utvecklade sig: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1049548&page=39#post14070287
Syns ju inga dierkt centimetrar men ändå...

Men, samtidigt är det ju heller inte omöjligt att den stannar under ponnymåttet. Man ska ju minnas också att mankhöjden inte är statisk utan ändrar sig beroende på om ponnyn är spänd eller avslappnad, hur muskulaturen ser ut och sånt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 185
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka