Max vikt på boots?

Sv: Max vikt på boots?

Man ska använda boots med måtta. Och det är även FEIF medvetna om. Varför skulle det annars finnas viktregler och vägning vid tävling...

Vikter missbrukas. Hästens saknad av balans ursäktas med att det är boots hästen behöver. Inte bättre ridning där hästen får balans och bogfrihet. Det är så många hästar som rids slarvigt och är nertyngda med maxboots och där ekipaget inte ens kan göra en halvhalt ordentligt.

Och det är inte alls konstigt att så fort nån manar till försiktighet med viktning så dras det igång en lååång haranger om skor och sadlar och att hästen inte ska användas till ridning :D Jag ser det som att det är det dåliga samvetet som talar....

Och super att hovlängden kontrolleras. Kombinationen dålig balans, toklånga hovar och tunga viktboots och ovalbaneridning gör att överansträngning och ledinflammationer kommer som ett brev på posten.

sluta skriva skrattande gubbar till folk bara för att de tycker annorlunda, och skaffa dig ett liv istället för att hacka på andra.

Jag har inget dåligt samvete, min häst har det superbra och jag använder precis den utrustningen jag vill till min häst och jag skiter i vad nån krigisk människa sitter och säger på nätet.

Tack för mig.

sluta skriva skrattande gubbar till folk bara för att de tycker annorlunda, och skaffa dig ett liv istället för att hacka på andra.

Jag har inget dåligt samvete, min häst har det superbra och jag använder precis den utrustningen jag vill till min häst och jag skiter i vad nån krigisk människa sitter och säger på nätet.

Tack för mig.
Är det nån som är aggressiv här så är det du.
TRE ilskna svar med långa haranger om djurplågeri och att åsikter om att viktboots ska användas med måtta är detsamma som att man tycker att hästar inte ska användas till ridning. Det går inte annat än att kommentera med en smiley. ;)

Så är det med all utrustning,tyvärr finns det alltid folk som missbrukar den...men varför bara se den negativa sidan?;)

Så är det med all utrustning,tyvärr finns det alltid folk som missbrukar den...men varför bara se den negativa sidan?;)
Måste utgöra motvikt till alla dom som inte vill se den negativa sidan. ;) Bara för att många använder vikter så är det inte alltid lösningen på problemet. Slentrianmässig användning är aldrig bra.

Problemet är ju att man vill tävla på lika villkor.

Därför går det flesta elittävlingshästar på maximalt tillåten hovstorlek och tyngd.

Jag har sett en häst mindre än 135 cm skodd med 10mm skor i storlek TRE. Underligt nog höll inte hovarna säsongen ut :cool:

Enda sättet att få ner tyngden är att ändra reglerna, man kan inte få ryttarna att frivilligt tävla med ett "handikapp" gentemot det övriga startfältet.

Och jag tror det är smart att ta det stegvis nedåt.

Problemet är ju att man vill tävla på lika villkor.

Därför går det flesta elittävlingshästar på maximalt tillåten hovstorlek och tyngd.

Jag har sett en häst mindre än 135 cm skodd med 10mm skor i storlek TRE. Underligt nog höll inte hovarna säsongen ut :cool:

Enda sättet att få ner tyngden är att ändra reglerna, man kan inte få ryttarna att frivilligt tävla med ett "handikapp" gentemot det övriga startfältet.

Och jag tror det är smart att ta det stegvis nedåt.
En som ser den negativa sidan av vikterna också ;)
När det gäller lika villkor är det inte alla som kan hålla isär villkor och förutsättningar.

Visst är det reglerna som måste skärpas. Och jag hoppas verkligen att det är första steget mot lättare vikter så att reglerna skärps efterhand.
Ett annat sätt är att sätta en gräns för vad som är rimligt när det gäller aktion. Hästar med tunga vikter och som maxas på alla sätt måste nu lyfta hovarna vinklat utåt. Annars slår dom sönder sina armbågar.

Halvt kl

Jag och min tränare diskuterade detta häromdagen, undra om sänkningen kommer leda till fuffens med skoningar och sulor istället?

Halvt kl

Jag och min tränare diskuterade detta häromdagen, undra om sänkningen kommer leda till fuffens med skoningar och sulor istället?

Det tror jag helt klart men frågan är om det kommer bli fler som fifflar eller om alla de som redan fifflar med skor och hovar heltänklet höjer graden(viktantalet) på "fifflet".
Men igentligen så spelar det ingen roll fusk är fusk så oavsett om det ökar i mägnd eller inte så borde kanske kontrollerna ändå öka för hästarnas och medtävlandenas skull.

Senast ändrad:

Halvt kl

Fuffens finns det redan. Så kontroller behövs. Måttet på hoven är en del, men det finns även vad jag vet instrument som kan mäta densitet/materialtäthet. Dvs man kan få en uppfattning om det är rimlig tyngd på det som finns under sulan.

Men en sänkning gör att dom mänskor som inte fuskar blir motiverade att använda lättare vikter.

Senast ändrad av en moderator:

Halvt kl

Jag tror inte att fusket kommer att öka, däremot kan ju kontroller av vad som finns i sulan öka och det sker på bekostnad av hästägaren. Smetar man sulan full med silikon för ca 800 kr per hov, kanske det inte är så kul att få den uppskuren under en kontroll för att sedan få betala nytt material.

KL

Jag vill bara säga att om ni har 265g boots så försök INTE att "skala av lite plast" som det tipsas om tidigare i tråden. Jag sitter här och är rätt sur nu då jag följde rådet. För att få bort tillräckligt med vikt så är man tvungnen att skala ner tills metallen syns. Mina boots vägde 270g blöta och efter att jag nu karvat så det syns en liiiten metallbit så väger de 260g "halvtorra". Kul. Nu sitter jag med kassa boots till ingen nytta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka