Max vikt på boots?

Lokkur

Trådstartare
Hej! Har hört att maxvikten på boots är ändrad från 300g till 250g på tävling?
Är detta sant, har letat på sif´s hemsida men hittar inget att de har ändrats.
Så är de någon mer som har hört detta?

Tänkte att tävlingssäsongen börjar ju nu snart, och de är ju inte så roligt att komma med för tunga boots för att man inte fått reda på de.

Kram Sandra;)

Sv: Max vikt på boots?

Korrekt, from denna tävlingssäsong är maxvikten sänkt med 50 gr. Innebär alltså att max 250 gra på benen inklusive ev karledsskydd eller lindor.

På SIFs hemsida står det i vänsterkanten daterat den:
10-03-01
Nya FIPO-regler gäller från
1 april!
Vid FEIF-mötet i Köpenhamn togs beslut om regeländringar i FIPO. Läs mer under rubriken Sport/Aktuellt

Under Sport/Aktuellt står det:
"Nya FIPO-regler från och med 1 april 2010
Vid delegatmötet i Köpenhamn i slutet av februari togs beslut om vissa regeländringar i FIPO, som kan läsas i sin helhet på FEIFs hemsida, www.feif.org under rubriken Download/Sport.
15 nya regler har tillkommit i FIPO. Som ryttare påverkas man direkt av vissa av dessa regler. En av de viktigaste ändringarna är att det är 250 g som är den nya maxvikten på boots. Det är också en ny regel om maxstorlek på hovar; hovens längd får vara max 9,5 cm lång och om hästen är 145 cm eller högre får hoven vara max 10 cm.

Dokumentet finns än så länge enbart på engelska. Ta tid på er och läs noga igenom vad som kan tänkas beröra just dig som ryttare, domare eller tränare.

/TS, Lena Lennartsson"

/Malin

Man får någ se till att köpa boots nu om man skall ha. Finns säkert risk för att de tar "slut" inför tävlingarna...

från där hornet blir hårt uppe vid kronranden (alltså den lilla bit under håret i kronranden där hornet är lite mjukt räknas inte!) till tåspetsen precis bredvid tåkappan.

OBS till alla!
OM man vet med sig att man har en häst som har hovar större än 9,5 cm måste man ha med sig ett veterinärintyg eller (om hästen är bedömd) ett utdrag ur WF på att hästen är mätt till över 145 cm!

/Malin, nyss hemkommen från domarseminariet

Smart!!!! :D Vet dock inte om jag vågar testa. Iofs så är väl beg. marknaden för 265g boots i stort sett död nu. :S

Äsch, det är ju gummi så det är inget som går sönder :) ... Rätt många har annars fått klippa ner sina g-boots då de skadar hästen i karleden annars...

Jasså? Jag använder dem väldigt sällan men skulle du kunna visa vart det är man skär bort för att inte skada karlederna? Du eller någon annan som vet får gärna maila mig bilden eftersom jag vet att man inte får låna bilder på nätet och lägga ut här... snysop snabela gmail .com <- ta bort mellanslag osv.

Bra att veta! Då kan jag inte ha mina G-boots längre (väger 260g) :(

har du vägt dina boots? du kanske kan använda dem ändå... väg dem! för ibland väger dem mer/mindre än vad det står... vi väger alltid våra boots. se till så det inte är några stenar i bara :)

hade ett par boots som det stog vägde 260g men vägde runt 250g ;)

Precis! Mina 265 vägde mindre enligt domaren från utrustningskontrollen och jag tror välanvända boots har nött ner lite vikt iaf ;)

Okej . Jo jag läste alla nya regler i islandshästtidningen:) Beställde nya boots idag, 240g men sen kom jag på att 10g är inte så mycket, så kommer de in grus osv i bootsen kanske de väger mer än 250=/ Går de att "klippa" bort på top rither bootsen också tro? Ska rida i dom hemma i mycket grus och lera och väga dom sen så får man väl se om de blir över 250g.

Vad jag har hört så ska domarna innan dom väger bootsen slå dom mot nå hårt så de mesta gruset försvinner eftersom när hästen dunkar hovarna i marken slår det också bort grus. Elr har jag helt fel nu?

*kl*
Men vad synd att gränsen inte ändrades till max 115g.
Får verkligen hoppas att det går dithän så småningom.

Visst slår man av det värsta gruset/leran innan man väger, men med blöt lera kan det vara svårt.
Och ja, det är ok att klippa i sina egna boots.

/Malin

har du vägt dina boots? du kanske kan använda dem ändå... väg dem! för ibland väger dem mer/mindre än vad det står... vi väger alltid våra boots. se till så det inte är några stenar i bara :)

hade ett par boots som det stog vägde 260g men vägde runt 250g ;)

Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Ska göra det så märks det vad vågen säger :) Har ett par andra viktboots också, men dom väger 225g, men det kanske kan få räcka :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka