Max mankhöjd för shettis på ponnytrav..??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
C

Carolrita

Hur hög ska en shettis vara för att kunna starta på ponnytrav i den shettis-klassen..?? Vissa säger att shettisen inte ska va högre än 105 eller 106 cm.. :confused:
Min lillgrabb är 107 cm, han har en mkt fin stam å han är snabb & lite FET.. :smirk:

Kom igen, gott folk... :cool:Har ju planer för min shettisherres framtid, antingen starta honom på ponnytrav eller så ska jag ha han som körponny å ev. ställa ut han pga.stammen... :smirk:

Hoppas på svar..! :cool:

Ha det bäst i åskan..!! :smirk:

//C.

:smirk:Perfekt,ju...!
Då får jag la sätta igång med lillherren,då... :cool:
Tack,snälla du som svarade...

//C.

Varför inte både köra ponnytrav och ställa ut han? Du kan med fördel även köra "vanlig" körning med.
Min ponny gick dressyr,hoppning (SM nivå) och fälttävlan (SM nivå) Samtidigt som jag körde ponnytrav, där imellan var vi iväg på en del premieringar och så betäckte han en del ston (godkänd avelshingst). Han kördes även i fyrspann.
Så man måste inte välja bara en gren, tycker ponnyn det är kul med andra saker så kan flera få gladje av dem. Nu måste man karnske inte ta allt på en gång, jag menar bara att det går att kombinera.

:cool:Jovisst,jag hade TÄNKT starta honom på ponnytrav,samtidigt ställa ut honom å ha han som körponny.
Men jag har hört att en bekant har påstått att han är lite för hög för shettis-klassen, alltså är han 107cm hög.
Om det är helt ok å börja körträna honom på travbanan,då är det finfint,ju!! ;)

Ha det bäst!!
//C. :smirk:

Hur gammal är han? Han ska ju slutmätas... och är han ex.4 nu så kan han ju bli större... Min som var 107 som 5åring var 106 när vi slutmätte... men så var han ny skodd med riktigt kort tå...

Min herre är 3 år! :smirk:Möjligt att han växer..Men jag ska väl mäta honom,då...! Irri på sådana löjliga regler för hur hög en shettis ska va för att kunna gå på ponnytrav. Spy på dem..! :angel:
Ha det bäst i åskan..! :D

//C.

3 år och redan 107 cm, då har du nog stor risk att han växer över. Men på travet gör det iofs inget, för han kan tävla bland de långsammare B-ponnyerna också... '
Däremot kan du inte ställa ut honom som 3-åring om han är över 105 cm och sen inte alls om han är över 107...

:smirk:Mmmm...Alltså kan man spy på de reglerna :)
Skämt åsido..Jaha, då är det helt muppaktigt,ju..
Nä, då blir det väl agility/körponny då..! :)

//C.

Sv: Max mankhöjd för shettis på ponnytrav..??

Det är inte alltid att de växer efter 3 år har ett sto som varit 95 cm sen hon var 3 år , så mät din ponny (mätman) så du får ett intyg se till att den är nyverkad bara den kankse krymper då och mät hemma för då är de ju lugna och sen anmäler du den till travet och kör bara utav attan sen :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka