Max lastvikt m.m

V

Vanillie

Ber om ursäkt om tråden hamnat fel, men hittade inget passande ställe.

Är max lastvikt på en transport maxvikt på hästen som ska köras?
Går det att hitta en transport som rymmer min lilla häst(750kg)?
Kan man lasta mer i en boogie?
Den som ska köra har alla behörigheter på körkortet.
Bilar som finns är:
Audi som får dra 1200 bara
En saab 9-5 kombi 04a får dra 1800
En volvo v70 kombi 09a 1800

Hur får man ihop detta? Transport ska hyras, men d känns ju nästan enklare o hyra en lastbil för jag förstår inte mycket jag.
:confused::confused::confused::confused::confused:

Sv: Max lastvikt m.m

Visst måste du väl kunna hitta ett släp åt din häst! Ett släp som tex boj bravo väger 720 + hästen 750 = 1470.
Maxlast är 880 så du ligger ju på rätt sida marginalen. Men då går det inte att dra med Audin.

Oh tack så mkt :) Ska se om jag kan hitta nån boj bravo!

Om föraren har alla behörigheter, dvs BE som krävs i detta fallet, behöver du bara leta efter ett släp som väger mindre än 1000 kg i tjänstevikt, och inte dra med Audin.

Tjänstevikten+ lastvikten=bruttovikt, och den får ju upp i 1800 på de två andra bilarna. Med BE-behörighet räknas bruttovikt, inte totalvikt.

Liknande trådar

Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 054
Utrustning Jag vill kunna köra två stora hästar i framtiden.... eller 1 ponny och 1 häst. Kör v70 just nu, nyare modell, men den får man ju knappt...
Svar
8
· Visningar
2 145
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 258
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama