max giva av kwikbeet?

M

-moa-

Undrar vad en ofarlig maxgiva av kwikbeet är per 100kg häst och utfodringstillfälle?

Och om man skulle ge nära max, finns det nåt att tänka på typ kan dom bli dåliga i magen eller nåt? (sakta invänjning etc, såklar

Sv: max giva av kwikbeet?

Om jag fattat saken rätt så räknas Kwickbeet liksom Betfor som grovfoder och det finns det ingen maxgiva för.

Men det kan vara idé att inte vräka på för mycket på en gång i alla fall. Min häst får ca 4 dl (torr mängd) varje dag plus att han nu får Betfor tre gånger om dan. Enligt min häst så är Kwickbeet inte alls så gott som Betfor.

Jo alltså det var ltie på den linjen jag tänkte också, att om man har behov att ge mycekt så kan man, fast självklart då gradvis.
Sen är ju mycekt ett löst begrepp men tänkte att ha nån idé om nån slags övre gräns ändå.

Nej det är ju inte melass i på samma sätt så en del hästar är nog inte lika glada i det som vanlig betfor tyvärr.
Knepiga hästar haha!

Mja jag kan tänka mig det, men eftersom jag eventuellt kommer behöva ge mer än bara för smakens skull så försöker jag alltid att hitta foder som är så lågt i socker o stärkelse som det går, speciellt som jag antagligen inte kommer hitta ett kraftfoder som är lågt i dessa och då är det trevligt att försöka jämna ut det där man kan för att inte få allt för mycket totalt.

Exakt ;)
Det ÄR en del av anledningen, då jag behöver få i henne en hög mängd MJ fast på ett så 'ofarligt' och skonsamt sätt som möjligt, och då blir ju såklart stärkelse och socker något man har i åtanke.

Betfor lär inte ligga högre i sockerhalt än hö och gräs, säger de kloka.
Om du kan ge betfor/kwickbeet kan du kanske hälla olja i den och inte på det torra som ditt sto verkar vilja ha torrt?
/U

Jo du har rätt, det är den tanken jag har lite, efter att ha funderat o provat lite olika saker.

Det enda är att jag är rädd att det inte blir nog med MJ totalt, och är därför jag även letar nåt basfoder att ha som hon gillar.

Moderator får gärna lägga ihop alla mina foder trådar om det är lämpligt, även att dom är om enskiljda foder medels frågor så vill jag ju inte spamma forumet med tusen trådar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30