Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har fn. tre hästar på lösdrift. Ett fullblod, en gammal D-ponny samt en liten B-ponny.
Dessa har fri tillgång på hö. Har haft det sedan september någon gång. Jag köper storbalar av en granne, dessa väger ca 250 kg.
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....
Yep... Undercover klädde jag mig till torvhög o tog med timern....
Mönstret har varit detsamma, på den femte dagens morgon har höet sinat... Ny bal rullas ut först på em, men lite kvar att plocka i brukar det finnas hela dagen. Dvs. de får ny bal var 5:e dag. Snittet på detta blir ju något lägre - "bara" total åtgång 40 kg/dag.
Tur att jag får kompispris av grannbonden vars oxar vägrar äta "äckligt" hö när det finns ensilage.
Nog visste jag att det inte fanns något stopp i fullblodet, men anade aldrig att höåtgången skulle öka så med B-ponnyn......Men han visade sig vara en riktig storätare
- han med. :-)
Inte underligt att de börjar se lite trinda ut. Hmmmm.
Om jag varit du skulle jag skickat in faktan till SLU ..dom blir nog glad över en sådan person som dig, som orkar hålla koll på timmar..dvs dom slipper ju själva klä ut sig till torvhög
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D
Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
Hästnyheter Ingen svensk till omhoppning i Stuttgart.
Efteråt är stjärnorna Peder Fredricson och Henrik von Eckermann rasande.
– Fanns det gula kort...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.