Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

biffen

Trådstartare
Jag har fn. tre hästar på lösdrift. Ett fullblod, en gammal D-ponny samt en liten B-ponny.
Dessa har fri tillgång på hö. Har haft det sedan september någon gång. Jag köper storbalar av en granne, dessa väger ca 250 kg.

Hur snabbt gissar ni att de sätter i sig den? :p
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Jag gissar osså på 3 dgr, det låter inte som en omöjlighet... ;)
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Jag säger väl 2 då för att vara annorlunda :D
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Tänkte få flera gissningar innan jag avslöjar svaret......
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

4 dagar
:crazy:
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

hm skulle tro på 6-7 dagar :) Det var vanligt hö och inte ensilage?
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Det är vanligt torrt hö, ja.
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Det tar ca 100 timmar dvs. 4,5 dygn. Innan B-ponnyn kom så räckte balen i 6-7 dygn.
Detta motsvarar 0,83 kg/timme o häst....
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Det var sannerligen välkollat :rofl: ...har du suttit i lösdriften och klockat :D
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

oj ja de är riktiga matvrak! :) då går det ju åt 55,6 kg/dag! med lite räkning äter din B-ponny ca 17kg och de andra runt 19kg/st :)

/Mattefreek
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

:D Yep... Undercover klädde jag mig till torvhög o tog med timern.... :D

Mönstret har varit detsamma, på den femte dagens morgon har höet sinat... Ny bal rullas ut först på em, men lite kvar att plocka i brukar det finnas hela dagen. Dvs. de får ny bal var 5:e dag. Snittet på detta blir ju något lägre - "bara" total åtgång 40 kg/dag.

Tur :banana: att jag får kompispris av grannbonden vars oxar vägrar äta "äckligt" hö när det finns ensilage.
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Nog visste jag att det inte fanns något stopp i fullblodet, men anade aldrig att höåtgången skulle öka så med B-ponnyn......Men han visade sig vara en riktig storätare
- han med. :-)
Inte underligt att de börjar se lite trinda ut. Hmmmm.
 
Sv: Matvrak, eller? Gissa hur snabbt balen går åt....

Om jag varit du skulle jag skickat in faktan till SLU :D ..dom blir nog glad över en sådan person som dig, som orkar hålla koll på timmar..dvs dom slipper ju själva klä ut sig till torvhög :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp