Matvägrare

Keep on Dreaming

Trådstartare
En av mina hästar är svårfödd och dessuom så har han börjat matvägra helt.
Det är en arab/hbl korsning på 7år som går MSV Distans.
Grovfoder är inga större problem att få i han. Men kraftfodret... Det går inte als längre. Han har ätit samma sorts mat (havre, sojamjöl och matolja) i ett par år nu utan problem men de senaste 2 veckorna så har vi inte fått i han mer än ca ½kg/dag.
Jag funderar på att byta kraftfoder om det är så att han helt enkelt inte tycker att det är gott längre. Eller fins det någon sorts tillskott som man kan ge som är aptit höjande?
Han går på bete just nu så det blir svårt att beräkna en foderstat.
Fins det någon som har tips på olika sätt att få i hästen mera mat så mottages dessa tacksamt. Eller tips om smakliga kraftfoder.

/Linnea

Sv: Matvägrare

Går han på bete i år när det är så frodigt gräs kanske han inte behöver mer än betet. Läste i en annan tråd om någon som hade en svårfödd häst men denne tog sig nu i år tack vare betet. B-vitamin lär ju annars vara aptithöjande. Foderjäst kanske? Det vill säga om du får i honom det.

B-vitamin lär ju annars vara aptithöjande.

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker... :angel:
Vi gav B vitaminer vid fällning å så fick hästarna äta de tils dunken var tom, de hade blivet för gamla till nästa vår.
Dunken tog slut för ca 2-3 veckor sen och så började han straxt matvägra.

Tack så mycket! Ny dunk ska inhandlas direkt efter jobbet imorgon.

/Linnea

Har också en häst som är svår att pytsa i tillräckligt med mat i perioder, men det som faktiskt fungerat strålande är Krafft Pluss Grön och Krafft Protein. Hästen gillar det väldigt mycket, och dessutom har det höga halter protein (såg att du ger extra soja, så detta vore ett bra alternativ för dig).

Min häst gillar varken sojapulver eller vissa lusernhack och kan rata hela matportionen om den innehåller något den ogillar i allt för stor kvanitet (ojla, mineraler, andra tillskott).
Men som sagt, gillar Krafft Pluss Grön alldeles utmärkt :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 507
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka