matvägrare - vad göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fleur

Trådstartare
Min häst (fullblod) är så dålig på att äta. Hon får i sig ca 6 kg hösilage trots att hon har fri tillgång. jag har provat olika kraftfoder men hon äter knappt 3 kg ( complett, hippo, betfor) problemet är att detta är en högpresterande häst som verkligen behöver äta.
Någon som har tips att ge? :confused:

Sv: matvägrare - vad göra?

Hoppas det kanske blir bättre när vargtanden dras ut. Annars får du någ prova dig fram med olika sorter och se om du hittar någon som hon gillar. För nu finns det så många sorter med så mycket olika saker i så nåt borde hon gilla. Om du har i morötter/äpplen i maten så kanske det blir godare för henne.

Har hon lugn och ro när hon ska äta så inte hon är ranglåg och inte får i sig allt sitt hö. Försök att beta henne också om du har tillgång till gräs. Kommer inte på något mera. Lycka till iaf.

Har du provat att ge lusern? Brukar de flesta gilla, och det är ju ett grovfoder. 6 kg hösilage är ju inte tillräckligt med grovfoder för ett fullblod.

Men kanske är det vargtanden som ställer till det, hoppas det ;)

Lucern tycker hon är superäckligt! De andra fullbloden äter åtminstone 9-10 kg hö. Denna dam är ganska liten, väger bara 400kg men nog borde hon äta mer mat. nu kommer ju gräset så det kanske ger resultat....

Se till att du har hög halt smp och energi och att värdena i övrigt är höga i ditt ensilage. Sen kan du komplettera med t.ex Nya krafft groov som har 128 g smp (vilket är högre än det mesta andra sorter)
Om hon äter lite så får du komplettera med höga värden i det hon äter. Jag tycker även att kraftfoder bara ska vara ett komplement till hö. Så se till att skaffa ett hö med uppemot 50 g smp/ts (brukar användas på stuterier till avelsston bl.a.)
Kan man få en höbal istället för hösilage eller ensilage. (namnet anger ungefär hur blött det är) ju blötare desto mer måste dom äta för att äta 1 kg torrt/100 kg häst. (om ts-halten är 50% så måste den äta 2 kg för att få i sig 1 kg torrt / 100 kg häst) Vissa har ts-halt på 20% och då måste hästen få 5 kg /100 kg häst.

Lycka till!

Om du kan så prova med müsli om du inte redan har gjort det. Många hästar gillar det skarpt.

3 kg skulle aldrig min häst få i sig heller...
Vad har silaget för värden, behövs så mkt krafftfoder?

Har du provat Fibergi. Det tycker iaf mina är smaskens. :love:

Värdena på silaget är 8Mj 60smb.Enligt foderstaten skulle hon få 125 MJ och 865smb prot. om hon nu bara åt upp. Hon är galoppör och behöver sitt kraftfoder. Testar Hippos musli nu, det verkar duga för den lilla damen.....

Senast ändrad:

Min lilla äter med Hippo müsli. Han älskar sin müsli över allt annat :D. Det brukar alltid funka med müsli om dom e svåra med maten.

Bra att hon äter nu i allafall.

Sådär var mitt fullblod ett tag också. Sen fick vi koll på magen (hon hade ungefär som magkatarr) och sen åt hon mycket bättre!

Jag skulle skippa kraftfodret och ge bara grovfoder. Kanske hösilaget gör att hon inte känner sig helt bra i magen? Har du möjlighet att köpa in lite eget hö och blanda med?

Min häst verkar ibland lite trött på lusernet som hon får och vill inte äta det. Jag har försökt med olika knep för att få henne mer intresserad. Det senaste i raden - som dessutom verkar fungera *peppar, peppar* - är att gojja ihop lusernet med olja. Då blir det lite mer tilltalande. :d Du kanske kan testa det?

Annars har Dodson & Horrell en fiber chaff som är speciellt bra för matvägrare: Fiber P. Den har jag dock inte testat själv, men det kanske kan vara värt ett försök? :)

Vi har vanligt hö också, tyvärr oanalyserat. Jag är lite rädd för att bara ge grovfoder- orkar hon med att gå löp då? :confused:
Hur kontrollerar man om en häst har magkatarr? Min lilla dam kan vara ganska stressad, hon har stått i stort proffsstall fram tills jag köpte henne tidigare i våras, kanske löser det sig med tiden. Hon ser förskräcklig ut nu efter sin senaste start, som en vinthund!

Vissa galoppston är sådana tyvärr, omöjliga att hålla i hull så länge dom fortfarande löper.
Gains racingmix brukar funka jättebra på matvägrare, hade själv en sån i träning förra året och det var inget kul alls. Man vågar knappt ta av täcket när det finns folk i närheten....
Kan tillägga att hon givetvis gick igenom ordentliga undersökningar för att utesluta magsår osv. Dessutom så gjorde hon väldigt fina resultat på banan så tydligen fick hon i sig tillräckligt ändå.
Får man fråga vilken häst det är du har?? (som galopp freak är man ju alltid nyfiken)

Alltså, meningen att byta till bara grovfoder är för en kort period så hon stabiliserar magen igen, inte för all framtid. Jag skulle ge en del hö trots att det inte är analyserat, just för att få magen ok igen.

Hmm.. ja, den innehåller örter i a f och då är det säkert mynta i (eftersom det väl används som aptitstimulerare?)!

Jag tror det var det som dom rekomenderade till mitt dräktiga sto när hon matvägrade. Nu löste det sig genom att hon fick VARM mat, det visade sig att hon stoppade i sig vad som helst så länge det var varmt=)
Dessa fullblod, dom har då alltd egna ideér hur saker o ting ska va!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
867
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 089
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna