Matvägrar!?

eviliny

Trådstartare
Har en rottis/shäfer hanne på 3år. Har ägt han i 6 månader och innan det var det en vän som reser en del som hade han, ingen problem hund utan en helt vanlig goa och sött hund MEN han har ett problem han matvägrar i perioder. Har gjort det hela sitt liv. Tror ej att det har med löptikar och gör då han kan äta några dagar och sen vägra för att sedan börja igen.
Jag har säkert gjort fel från början till slut. Jag har bytt skålar, bytt plats, byt mat(självklart med en övergångs period), mutat, låtit han gå tills han äter(en hungrig hund äter!?) ja jag har provat allt jag kommer på. Men inget har löst problemet.

Och nu måste det få en lösning, han har inte ätit sen måndags och börjar nu har problem med bajset eftersom han inte har något å bajsa, men sitter endå och trycker. Blandar jag maten med nam nam så pillar han ut det.

Ska tilläga att vi är nyss(1 vecka sen) hem kommna från vetrinären då hon kolla upp allt från nos till svans och försökte se om det fanns någon sjukdom som var anledningen till hans matvägran men hon hitta inget.

Så har ni kloka hund människor, någon aning om varför han gör detta eller tips på hur jag ska få han att äta sin mål om dagen.

Eviliny i panik!

Sv: Matvägrar!?

Min lilla schipperke tik har inte ätit sen i måndags hon heller. Men hon har aldrig gjort så förut. Hon är ingen matglad hund i vanliga fall men hon brukar alltid äta sin ranson varje dag. Hon löper just nu,sedan 1½vecka tillbaka. Det kan ju bero på det,men varför slutade hon inte i början av löpet då? Visst får man panik när älsklingen inte äter!!! Snälla nån hjälp oss!?!

Kan det inte vara så att hon närmar sig höglöpet och slutar äta pga det?
Men nu ska inte två blinda försöka leda varandra ;)
Lämnar till dom kunniga att uttala sig.

*kl*

Det kan vara så att det finns en tik som löper i närheten. Vi har haft samma problem med Farre när vi precis hade flyttat och kom till ett område med massor av tikhundar och inte en enda hane ;) Nu har han vant sig och äter lika mycket igen som förr men det var snålt med mat ett tag i början.

Kan hända,men man blir ju lite orolig. Eftersom hon aldrig gjort så förut.. Hon väger bara 6 sex kilo och det är inte så mkt att tappa från det..:confused:

Jag hade en bouvier tidigare som mat vägrade i perioder,. precis som du säger så åt hon det gottiga och lämnade maten. Vi var jätte oroliga ett par gånger och kollade henne, men iom att hon åt det goda, och då i stora mängder uteslöt vi magont. Efter ett par år kom vi på att hon själv bantade.. :idea: Om vi hade slarvat med motionen och hon hade gått upp i vikt så la hon av och äta ett tag, tills hon hade en bra vikt igen eller vi fick tid/möjlighet att ta med henne ut när vi var ute red, så att hon fick springa järnet längre perioder på ett sätt som är svårt när man går... Låter otroligt men det var det vi kom fram till.. Även hon var inte specirllt matglad i vanliga fall heller...

Ha lite is i magen, kolla så att hunden inte tappar orken eller blir sjuk!!

Lycka till!

Blanda mjukost och vatten och hade över kulona så han inte kunde pilla ut det god nu på kvällen och det funka han åt.

Men är det rätt att muta dom till att äta kulorna eller lära man dom att vägra du så får du godare mat?

Ja, ofta lär sig hunden att bara man matvägrar så kommer det godare mat. Därför ger inte jag något gott i maten till matvägrande hundar annat än om hunden är valp, sjuk eller rent undernärd.

En frisk, vuxen hund får allt svälta tills den äter och så ökar jag motionen så att den blir extra hungrig. Det brukar göra susen.

Undernärd skulle jag inte kalla han men man känner revben ser dom ej. Och dom flesta dagarna så får han två korta och två långa promenader brukar bli runt 4-5 timmar om dagen och är killen hemma så brukar dom vara hela dagarna i garaget å leka. plus att jag tränar lydnad med han. Så jag kan inte förstå hur han kan matvägar med så pass mycket aktivitet, jag skulle svimma av hunger.
Brukar bara ge nam nam när han börjar få problem och bajsa. För då blir jag orolig för hela tarmsystemet att det ska ta skada.

Att låta han svälta, har inte funka hittils, han gick en hela vecka utan mat. trots att han var med killen och var ute hela dagarna och vart aktiverad.

Frågan är om jag ska stå på mig och vänta tills han börja äta om det så tar veckor? Eller finns det andra sätt??

det låter som om han är i perfekt hull? är du orolig för att han är för mager kan du ge högenergifoder istället. det behöver han inte äta så mycket av.

Har pratat med hon jag köper foder av att blir han inte bättre på att äta snart, så ska vi byta till foder av samma märke men mer energi i.
Han har faktiskt gått ner några kilo trots att han har musklat sig.

(Btw är det ett halsband från v*bri du har på hunden på bilden? liknar dom iaf?)

Färgerna passar verkligen på h*n!
Har ett därifrån och har nu beställt ett till helt speciall med läderliknade foder i ställe för flece och killens biltävlingsteam loggo på! Det kommer nog nästa vecka. Kommer bli så snyggt.
Killen vet inget om det än så det blir en överaskning, för mig hur det ser ut, för han att han får det och hunden som får bli den stolt bäraren!

Så roligt att det finns en tillverkar som kan göra helt efter ens önske mål!!!:bow: :bow: :bow:

Jag tycker du har svaret bra själv; du har mutat, givit godare saker, osv så hunden har lärt sig att det lönar sig att matvägra. Mitt svar är rätt och slätt att du slutar med det, ger hundfoder på bestämda tider. Om hunden inte ätit upp efter 15-20 minuter tar du bort skålen och han får vänta till nästa tillfälle. Inget annat, inget daltande.

Hundar är rovdjur, de överlever utan mat betydligt längre än vi. Jag har t.o.m. hört en veterinär rekommendera att man bara ska ge hunden mat sex dagar i veckan, just för att våra hundar många gånger får för mycket mat och att ett rovdjur i det fria inte alltid får mat varje dag.

Har ytterst svårt att tänka mig att en hund frivilligt svälter ihjäl, så du kan vara lugn. Särskilt eftersom veterinären undersökt hunden, så den inte har ont eller har stopp i tarmarna eller så. Slappna av och gör inte så stor sak av matproceduren, då gör säkert hunden detsamma. Han äter när han behöver, det är min filosofi! Sedan är det ingen nackdel att gå över till högenergifoder, det har jag givit min hund i många år oavsett hus fysiskt aktiv han är för tillfället.

Då är det som jag trodde, att det är jag som gör en stor grej av inget. Jaja inget mer daltande(men han är ju så söt och måste ju äta ;) )

Så när han inte har ätit på ett tag och börjar få svårt och bajsa ska jag fortsätta inte lägga i någon muta då? För det är då som jag oftast får lite panik och ger han mutor för att äta.
Tänkte mest på att tarmar och annat tar inte skada av att dom svälter sig själva och inte kan bajsa?

Jadzia skrev:
Ja, ofta lär sig hunden att bara man matvägrar så kommer det godare mat. Därför ger inte jag något gott i maten till matvägrande hundar annat än om hunden är valp, sjuk eller rent undernärd.

En frisk, vuxen hund får allt svälta tills den äter och så ökar jag motionen så att den blir extra hungrig. Det brukar göra susen.

:bow: :bow: :bow: Detta har alltid fungerat för våra hundar! Man får vänta ut dem helt enkelt....det är inte dumma djur vi har att göra med;)

eviliny skrev:
Tänkte mest på att tarmar och annat tar inte skada av att dom svälter sig själva och inte kan bajsa?

Försöker han bajsa men det kommer inget?

Pratar du inte mot dig själv nu Garpen?Att hunden är ett rovdjur,men att den ska ha samma mat var dag,och på bestämda tider?
för att tala för egen del så får min hund mat två ggr/dag.Då jag lagar maten själv,varier köttet efter tillgång.Kyckling,nöt,lamm,allt utom fläsk och älg,då rasen tydligen ska vara känslig mot det.
Ibland har maten inte dugit,då får han svälta.

*kl*

En veterinär förklarade (för många år sedan) för oss, som var väldigt oroliga över att familjens första hund inte alltid åt bra, att att vara utan mat i en vecka för en hund motsvarar att en människa är utan mat i en dag... Det kan vara värt att tänka på.

ja när det har gått några dagar och han inte har ätit så börjar bajs problemen(haha lät kul)
Han sitter och trycker oftast några gånger per tur men det kommer inget!!!
Å då blir jag orolig och mutar han att äta!
Rätt eller fel?

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar