Matvägrar när hon inte får doppa sitt hö!

Sv: Matvägrar när hon inte får doppa sitt hö!

Jag kan inte yttra mig om varken magproblem el dåliga tänder på din häst...det tycker jag en vet. kan göra..
Men kan däremot säga vad min häst gjorde samma dag hon kom till oss...som tom ägaren kommenterade direkt..
Hon togs in i sin nya box, för att bekanta sig med den och sin "granne"...
Där fanns hö och vattenhink..
Hon tog direkt en tugga hö och doppade i hinken...
Ägaren (uppfödaren) sa direkt att vi skulle kanske ha hinkar till hästarna, istället för skålar...de verkar ju tycka om det...
Men vad jag tror va, att min häst hade levt sitt liv på ensilage, som är blötare än vårt hö...hon ville ha blöt hö, det va bara så..
Tilläggas skall att hon inte har mag el tandproblem, och älskar att plaska m mulen i varje vattenpöl hon kommer åt...
Har testat i boxen att blöta hennes hö, då har hon inte "doppat"...
Och ute springer hon inte till vattnet hela tiden..utan dricker efter maten...

Jasså...hmmm många tips nu...börjar med tänderna men kan ändå fråga vet...tar dom träckprov då för att kolla magsår eller hur gör dom? Hon är ingen nervös ellr orolig häst..Hon är pigg att rida men absolut inte nerverna utanpå..lugn,fin o sansad inte håglös på något sätt...friskt allmäntillstånd alltså...hon är inte mager eller super tunn..inga revben eller knotor,vill bara ha lite mer massa på henne....Hon har knappt inget underhudsfett,...ska försöka knäppa en bra bild på henne så ser man på ett ungefär hur hon ser ut i kroppen...
mvh miloo2

Ja precis så gör hon....tar en tugga hö blöter den rikligt med vatten o mumsar i sej....gott,gott!Likadant vill hon ha med kraftfodret!!gröt liksom!Det är som du säger..det är bara en vet som kan utala sej om denna fråga...Det kan ju vara så att hon har ätit ensilage eftersom hon gått på lösdrift tidigare..många som utfodrar med det då!! ute äter hon utan att doppa...dricker efter måltid!:) Ja det ska bli intressant att få svar...vet kommer på Fredag...
mvh miloo2

Miloo2 skrev:
Jasså...hmmm många tips nu...börjar med tänderna men kan ändå fråga vet...tar dom träckprov då för att kolla magsår eller hur gör dom? Hon är ingen nervös ellr orolig häst..Hon är pigg att rida men absolut inte nerverna utanpå..lugn,fin o sansad inte håglös på något sätt...friskt allmäntillstånd alltså...hon är inte mager eller super tunn..inga revben eller knotor,vill bara ha lite mer massa på henne....Hon har knappt inget underhudsfett,...ska försöka knäppa en bra bild på henne så ser man på ett ungefär hur hon ser ut i kroppen...
mvh miloo2

För att se måste man in och ta gastroskopi, så som man gör på oss folk.. Är det lindrig/måttlig kattarr så brukar det hjälpa med fri tillgång av stråfoder och mag/tarm balans samt kolla upp livet över lag som hästen lever. Bra att du kollar upp alla alternativ..

Nuhar vet varit ut o tittat på mitt sto...hon fick raspa över o underkäke på vänster sida...det var lite vasst och hon hade fått sår...Jag har beslutat att hon får fortsätta att doppa o äta blött kraftfoder,huvudsaken är ju att hon mår bra och går upp i vikt...Vet höll med mej!!!:bump:
Tack för alla tips o svar jag har fått av er!!!:banana:
mvh miloo2

haha så gör en häst i vårat stall också. doppar höet & slänger kraftfodret i vattnet för att sedan dricka upp det. :D men så har hon alltid gjort & är nu 12 år tror jag. så för hennes del är det bara en ovana hon har. ;) fast givetvis så KAN det ju faktiskt bero på något annat, tänder, sjukdom osv.

oj, såg inte innan att detta va en 'gammal' tråd, men jag svarade ändå. :smirk: men det är ju bra att du fixade tänderna på henne! men är det inget fel på hästen så varför ska man hindra hästen från att doppa höet om den gillar det. :D

Det kan ju vara så att hon har ätit ensilage eftersom hon gått på lösdrift tidigare..många som utfodrar med det då!!

den hästen jag berättade om i vårat stall har blivit utfodrad med silage innan i sitt liv, det kan ju faktiskt vara därför dom gör så när dom får hö!!!? ;) att dom tycker att det är mycket godare med blötare mat, då dom är vana med det sedan innan. :D

Var bara tvungen att svara jag också. Vi hade ett nordissto förut som vi hade i 20år ((hon blev 25)), och hon doppade ALLTID sitt hö i vattenhinken. Det var inga som helst fel på henne jag tror bara att hon faktiskt tyckte att det var godast så. Hon doppade inte heller ute men det kan ju bero på att inne hade hon vattenhinken precis bredvid höet ((som hon hade på backen)), och ute var det några meter till vattenkaret. Hon var väl helt enkelt lite bekväm av sig;)
Vem vill gå några meter för att doppa maten ute, när man bara behöver flytta huvudet inne:angel:

Det är naturligt för hästen att doppa hö i vatten - 55 miljoner års evolution med inriktning att äta sån som har en vattenhalt som närmar sig mjölk - betesgräs innehåller 80-85 % vatten (mjölk 87%) så det är väldigt onaturligt att äta nåt som innehåller bara 15 % vatten.... allt annat är skitsnack - det finns en rad problem med allt för dålig uppblötning av tuggorna när det kommer ner i magsäcken, problemen är förstås större med alltför snabbt iglufsande av kraftfoder

experten skrev:
Det är naturligt för hästen att doppa hö i vatten - 55 miljoner års evolution med inriktning att äta sån som har en vattenhalt som närmar sig mjölk - betesgräs innehåller 80-85 % vatten (mjölk 87%) så det är väldigt onaturligt att äta nåt som innehåller bara 15 % vatten.... allt annat är skitsnack - det finns en rad problem med allt för dålig uppblötning av tuggorna när det kommer ner i magsäcken, problemen är förstås större med alltför snabbt iglufsande av kraftfoder

Ok...men jag tror ändå inte att ALLT är skitsnack...stämmer nog bra det du skriver...jag är ingen expert;) !!!men jag tror ändå att tänderna kan ha sin inverkan på hur hästen äter sitt foder!!!
Tror att en del hästar skapar sej olika ovanor och beteenden!
miloo2

Miloo2 skrev:
Nuhar vet varit ut o tittat på mitt sto...hon fick raspa över o underkäke på vänster sida...det var lite vasst och hon hade fått sår...Jag har beslutat att hon får fortsätta att doppa o äta blött kraftfoder,huvudsaken är ju att hon mår bra och går upp i vikt...Vet höll med mej!!!:bump:
Tack för alla tips o svar jag har fått av er!!!:banana:
mvh miloo2
Ja det va ju skönt att det inte va allvarligare än så...
Tänderna går ju lättare o fixa till....hoppas bara din vet är duktig på det...
Har erfarenhet av, där vet raspat och man har varit tvungen o gå till en "hästtandläkare" efteråt, de kan (iaf vår) bättre det där med just tänder på häst...

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
3 032
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama