Matvägrar när hon inte får doppa sitt hö!

M

Miloo2

Jag har ett halvblodsto som har lite speciella matvanor..Hon äter bara sitt hö om hon får ha hinken med vatten i närheten av sitt hönät,om jag placerar hinken en bit ifrån hönätet så äter hon kanske bara 2-3 kg av sina 7kg som hon får i nätet..Får hon doppa så äter hon allt! Jag vill helst inte att hon doppar för hela boxen blir "slabbig" av allt vatten som hon dräller med..Frågan är ju oxå..hur mycket vatten får hon egentligen i sej?

Hon äter oxå 4 kg i hagen och där springer hon ju inte och doppar höet,utan äter upp utan problem...Det är bara när hon kommer in som hon beter sej så med vattnet...
Hur ska jag göra? Låta henne hållas med sitt vatten eller bryta beteendet...men jag vill ju att hon ska få i sej det jag ger henne..
Mvh miloo2

Sv: Matvägrar när hon inte får doppa sitt hö!

Jag vill minnas att detta beteende kunde vara ett tecken på magkatarr? Sök på det vetja. Kan hända att hon är mer stressad inne och därför känner att hon behöver doppa höet... Om det skulle vara magkatarr alltså...

Ja kanske har du rätt! Hon är inte den lättaste att hålla hullet på heller...hon äter analyserat hö (dock lite lågt proteinvärde) havre och kraft protein...hon är absolut inte mager men jag önskar henne lite tjockare...hon ser ut som ett fullblod mer..Stressad upplever jag henne inte heller,hon kan ställa sej o sova o vila när hon kommer in och koppla av ordentligt..Jag vet han hon gått på lösdrift då hon var dräktig,hos förra ägaren om det kan ha något med hennes beteende att göra!?:bow:

När min valack doppar höet i vattenhinken är det dags att kolla tänderna på honom...

När han började med detta för ca ett år sedan så kollade jag upp tänderna på honom och han visade sig ha hakar och vågbett, som gjorde det svårt att mala grovfodret ordentligt.

Han doppade också bara inne, inte ute.

HeJe

Gör inget...blev bara en intressant repris! Ska kolla detta,låter troligt faktiskt...om jag inte minns fel så tror jag att hon hade ett tandkort..jag är bara fodervärd åt henne just nu...måste kolla upp detta med ägaren...(ägaren har tandkortet)

hon äter inte kraftfoderet speciellt glupskt heller...hon äter sakta..hmmm..det kan kanske vara tänderna!

den kanske är öm i mun, svalg eller hals och tycker det blir lenare med blött hö? fråga ägaren om den gjort så här tidigare.

den kanske gillar blött hö mer än torrt.

Jo jag har frågat förra ägaren och hon sa inget speciellt om hennes beteende med höet...det var inget hon tänkt på eftersom hon gått på lösdrift och fri tillgång på hö och vatten...Jag tror inte att hon är öm någonstans men jag har märkt att hon rensar sina tänder ofta...
avföringen ser bra ut oxå...inget som ser otuggat lr halvtuggat ut...därför är jag kluven...vet inte vad det kan vara!?
mvh miloo2

konstigt, hon kanske tycker att det blir saftigare och godare så?

prova blöta höet och se om hon slutar att doppa höet el om det är en "grej" som hon har fått för sig bara...

Jag har också hört att hästar som doppar hö i vatten kan ha problem med tänderna. Det är ju inte säkert att det är det som är problemet i ditt fall, men det är säkert värt att kolla upp! :)

Miloo2 skrev:
Jag har ett halvblodsto som har lite speciella matvanor..Hon äter bara sitt hö om hon får ha hinken med vatten i närheten av sitt hönät,om jag placerar hinken en bit ifrån hönätet så äter hon kanske bara 2-3 kg av sina 7kg som hon får i nätet..Får hon doppa så äter hon allt! Jag vill helst inte att hon doppar för hela boxen blir "slabbig" av allt vatten som hon dräller med..Frågan är ju oxå..hur mycket vatten får hon egentligen i sej?

Hon äter oxå 4 kg i hagen och där springer hon ju inte och doppar höet,utan äter upp utan problem...Det är bara när hon kommer in som hon beter sej så med vattnet...
Hur ska jag göra? Låta henne hållas med sitt vatten eller bryta beteendet...men jag vill ju att hon ska få i sej det jag ger henne..
Mvh miloo2

Jag har en äldre valack som enl.veterinären har problem med torra slemhinnor i halsen. (tänder kollade)
Fick rådet att blöta hans hö innan jag gav honom det.
Nu behövde jag inte det...för han löste problemet alldeles själv genom att doppa varje hötuss omsorgsfull i vattenhinken innan han tuggar det.
Tur att jag inte har vattenkopp!
För att underlätta hans mödor har jag nu ställt in en ganska stor vattenbalja åt honom.
Visst blir det slabbigt i boxen, men han måste ju in första hand må bra!
Jag jämför med gamla människor, som får svårt att tugga och måste mer o mer övergå till mer lättuggad mat.
I Afrika förekommer det hjälper andra människor till att "förtugga" maten till mindre barn och gamla har jag sett reportage om på burken.
Heder åt gamlingen som vill ännu så länge klara sig själv och inte ligga någon till last! :bow:

Min häst doppade varenda tugga när hon hade tandproblem (hakar).

Men jag känner också till hästar som doppar höt utan att ha några fysiska fel, det är väl godare helt enkelt:d

Om du kan utesluta att det just beror på nåt fysiskt, skulle jag låta hästen fortsätta slabba. Hellre en mätt och glad pålle som är bra i hull och får i sig det han behöver, trots att matte får skubba lite box..;) , än tvärtom!

Tack för alla svar!:bow: Håller absolut med er...hellre en slabbig och blöt box/bädd som jag får göra rent än en hungrig och tunn häst...Om det inte är tandproblem så får hon hållas med sitt doppande...kanske ska ställa in en större balja åt henne då bara eftersom det är snustorrt i hinken efter en natts doppande...Vill ju att hon ska få i sej ordentligt med vatten..Ska ringa vetrinären i morgon o beställa tid!! Hon är ingen gammal häst kan jag tillägga 12 år! Hon är i sina bästa år!!Hoppas att detta problem snart kan bli löst!
Mvh miloo2 :bump:

Provade oxå att blöta kraftfodret(helhavre+kraftprotein)i eftermiddags när hon gick in...åt och mumsade för fulla muggar..annars bara petar hon maten...när det är torrt..
Kan va som ni säger...godare så eller tandbyssingarna som krånglar!

Miloo2 skrev:
Provade oxå att blöta kraftfodret(helhavre+kraftprotein)i eftermiddags när hon gick in...åt och mumsade för fulla muggar..annars bara petar hon maten...när det är torrt..
Kan va som ni säger...godare så eller tandbyssingarna som krånglar!

Det låter troligt att det kan var tänderna som flera skrivit innan, och eftersom du säger att du ger i hönät kan det ju var troligt eftersom risken för hakar på tänderna ökar när grovfodret ges i nät.
Onaturlig ställning (högt upp) vilket tydligen gör att hakar bildas lättare säger dom som vet.

Så ett tips lägg höet på golvet.;)

Min häst som jag haft i snart 10 år har alltid blötat sitt hö efter varje tugga och det har aldrig varit tänderna. Det enda fel han har på tänderna är ett litet överbett men det tror jag inte har med saken att göra. Tror nog mer på torra slemhinnor.

Min arab brukar dopa sitt hö i vattenhinken lite då och då.
Men inte varenda tugga och bara då och då så det borde ju bero på at hon tycker att det är godare så :)

Men försäkerhets skull ska jag ta och kolla tänderna på henne :)

min ponny gör oxå det ibland. inget fel på honom. jag tror att han gillar det bara. blir väl mer saftigt :rofl:

Magproblem. Särskillt när du skriver att du har svårt att få upp/hålla hullet på hästen också.

Tror också på magproblem.. Har haft två hästar som kommit till mig med magkattarr. De har vattnat sitt hö, alt. ätit och sprungit och druckit mängder mellan tuggorna. Svåra att hålla i hull, den ena var nervös och hade nerverna utanpå när det var i blom, den andra lugn och cool som en filbunke för det mesta, fanns ingen energi i han. Båda har under blommande perioder haft ett stort sug/intag av saltsten och man har även kunna känna en skum lukt från hela hästen och dess avföring/kiss även om konsitensen varit fullt normal.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
3 032
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 646
Senast: Glimra
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama