Matvägrar "medicin"

H

Helan

Måste ge mitt sto både sulfapulver och Finadyne i ganska stora mängder. Sulfapulvret är drygt 1 dl, 2 ggr per dag och Finadyne 1 påse 2 ggr per dag. Sulfan (istf pencillin) i 30 dagar.:mad:

Hon matvägrar!

Kan ge i spruta i munnen men eftersom det är så mycket som ska i (blir ju dubbelt så mycket om det ska blandas ut med vätska) blir det ett litet problem. 4-5 stora sprutor i munnen morgon och kväll = arg häst. Och säkert sårigt tandkött. Har provat, hälften dräglar hon ut (över mig förstås).

Har provat med morotspuré med sirap, äppelmos, betfor, chevinal + och massa annat jox MEN DET GÅR INTE ATT FÅ I HENNE!

VAD ska jag göra. HJÄLP!:eek:

Sv: Matvägrar "medicin"

Hej har med haft svårt att få i min pålle medecin man får prova sig fram. Finns många foder man kan blanda i. Hur mycket betfor har du blandat med? i bland kan man behöva rätt så stora mångder . Har du provat blanda med korn, havre, greenpower, lucern, smular bröd eller skorpmjöl. Ge henne inget hö samtidigt som du ger henne medecinen har du nära kan du låta henne stå en timme med medecinen innan du ger höet.På morgnarna brukar man aldrig hinna det men kväll kanske. Det finns många saker man kan prova kan bara inte komma på mer nu me kollla där du köper foder vad de har. Pelletrerat brukar vara svårt att blanda medecin med så det kan jag inte rekommendera. Utan större mängd betfor och nåt annat till. Lycka till hoppas du får i hästen medecinen. Håller tummarna.

Sv: Matvägrar "medicin"

Hade också stora problem när jag skulle få i min Fenylbutazon. Till slut fanns det bara ett sätt som fungerade - lösa upp pulvret i någon dl vatten och hälla det på höet, ca 3 kg. Hon åt!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den...
Svar
6
· Visningar
1 902
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka