Matvägrande katt med fettlever

Mischmasch

Trådstartare
Har en 8-årig katt som legat inne på djursjukhus i helgen med förhöjda levervärden och gulsot. Antagligen fettlever då han gått ner mycket i vikt väldigt fort. Dom var även lur på att bukspottskörteln är inflammerad. Eftersom vi har två katter så har vi inte lagt märke till/tänkt på att han ätit dåligt..

På djursjukhuset försökte dom tvångsmata honom men eftersom han var så ond på dom så fick han istället komma hem efter ett dygn så vi kunde försöka hemma. Matningarna har gått jättebra och vi ger han Hills A/D, 10 ml åt gången och vi brukar hinna med ca 7 matningar per dag.

Första dagarna när vi försökte bjuda honom på gottigheter så ryggade han bara undan och började tugga och svälja saliv. Fick då utskrivet Cerenia mot illamående så det äter han nu men han visar fortfarande inget som helst intresse för att äta på egen hand. På sin höjd att han sniffar lite på maten innan han bestämmer sig för att han inte vill ha den.

Någon med erfarenhet av leverproblem på katt? Hur länge behövde ni tvångsmata era katter? På djursjukhuset säger dom att han borde komma igång efter några dagar men det börjar ju som ha gått några dagar nu.. Eller är det bara fortsätta tvångsmata tills levern återhämtat sig (hur länge tar det?) och se om han får tillbaka aptiten när han är frisk igen? Börjar bli så orolig över att han inte äter på egen hand :(

Jag var med om ett liknande scenario. Vi förstod inte alls vad det hela berodde på, men hon gick ner i vikt ganska snabbt och slutade äta helt. Hon blev dålig så vi åkte in. Gulsot och dåliga levervärden kunde konstateras men inget annat onormalt. Vi provade med antibiotika ett par dagar, samt medicin mot levern, men det blev ingen skillnad. Tvångsmatade med A/D och vätskeersättning men ingen skillnad. Åkte in igen med känslan av att vi skulle få ta bort henne. När vi i stort sett bestämt oss sprang veterinären iväg och kom tillbaka med idén om att vi skulle prova kortison istället.

Så vi fortsatte att tvångsmata med A/D och gav kortison och levermedicin. Då började hon äta efter bara ett par dagar. Vi erbjöd ju henne typ allt vad hon ville ha. Men det som gick ner till slut var proplans kattungefoder och frystorkat kycklinggodis :). Kortison kan ju stimulera aptiten så det kan ha berott på det. Kortisonet slutade vi med efter någon vecka och levermedicinen fortsatte vi med i några veckor tills det gula i huden var helt borta.

Totalt kanske vi tvångsmatade i knappt 2 veckor. Det var otroligt slitsamt. Vi matade väl ungefär 4 gånger om dagen, men vi gav nog lite mer per gång än vad ni gör. Min katts problem har inte återkommit efter detta och hon gick upp i vikt igen och hade inga men. Får ni ingen medicin som hjälper levern att återhämta sig?

Nej han har inte fått någon medicin alls (förutom Cerenian som han fick när vi märkte att han verkade må illa). Vad hette levermedicinen ni fick?

Just nu känns det som att dom räknar kallt med att han ska börja äta på egen hand och sen ska han på ett återbesök om två veckor och ta nya leverprover.

Jag var med om ett liknande scenario. Vi förstod inte alls vad det hela berodde på, men hon gick ner i vikt ganska snabbt och slutade äta helt. Hon blev dålig så vi åkte in. Gulsot och dåliga levervärden kunde konstateras men inget annat onormalt. Vi provade med antibiotika ett par dagar, samt medicin mot levern, men det blev ingen skillnad. Tvångsmatade med A/D och vätskeersättning men ingen skillnad. Åkte in igen med känslan av att vi skulle få ta bort henne. När vi i stort sett bestämt oss sprang veterinären iväg och kom tillbaka med idén om att vi skulle prova kortison istället.

Så vi fortsatte att tvångsmata med A/D och gav kortison och levermedicin. Då började hon äta efter bara ett par dagar. Vi erbjöd ju henne typ allt vad hon ville ha. Men det som gick ner till slut var proplans kattungefoder och frystorkat kycklinggodis :). Kortison kan ju stimulera aptiten så det kan ha berott på det. Kortisonet slutade vi med efter någon vecka och levermedicinen fortsatte vi med i några veckor tills det gula i huden var helt borta.

Totalt kanske vi tvångsmatade i knappt 2 veckor. Det var otroligt slitsamt. Vi matade väl ungefär 4 gånger om dagen, men vi gav nog lite mer per gång än vad ni gör. Min katts problem har inte återkommit efter detta och hon gick upp i vikt igen och hade inga men. Får ni ingen medicin som hjälper levern att återhämta sig?

Nej han har inte fått någon medicin alls (förutom Cerenian som han fick när vi märkte att han verkade må illa). Vad hette levermedicinen ni fick?

Just nu känns det som att dom räknar kallt med att han ska börja äta på egen hand och sen ska han på ett återbesök om två veckor och ta nya leverprover.
Kommer för mitt liv inte ihåg vad den kan heta... Jag vet att den var i flytande form och jag tror inte den var speciell för djur för jag fick den i en större flaska. Jag hoppas på att du får honom att äta väldigt snart. Jag vet hur kämpigt det är att tvångsmata :heart

Katter med fettlever bör sondmatas eftersom katter är svåra att tvångsmata för hand. Nämnde inte veterinären den möjligheten?

Katter med fettlever bör sondmatas eftersom katter är svåra att tvångsmata för hand. Nämnde inte veterinären den möjligheten?

Dom funderade på att sätta sond kvällen då han kom in men valde att inte göra det.

Själva tvångsmatningen går helt smärtfritt. Han sitter snällt och sväljer ner pastan vi sprutar in. Så det är inga problem att fortsätta så, jag är bara orolig för just det att han inte vill äta på egen hand. Och ifall han skulle behöva någon medicin för att hjälpa kroppen? Eller räcker det med mat som medicin?

Dom funderade på att sätta sond kvällen då han kom in men valde att inte göra det.

Själva tvångsmatningen går helt smärtfritt. Han sitter snällt och sväljer ner pastan vi sprutar in. Så det är inga problem att fortsätta så, jag är bara orolig för just det att han inte vill äta på egen hand. Och ifall han skulle behöva någon medicin för att hjälpa kroppen? Eller räcker det med mat som medicin?
Dricker han själv? Glöm inte att även spruta ner vatten om han inte dricker själv. Min katt blev väldigt uttorkad när hon matvägrade och fick vätskas upp hos veterinären.

Angående medicin är nog ändå det bästa att prata med veterinären. Känner ni er tveksamma, rådfråga flera veterinärer. Mat är dock det viktigaste, men jag fick ju lite andra mediciner till min katt men det är ju möjligt att det såg annorlunda ut i mitt fall.

Kommer för mitt liv inte ihåg vad den kan heta... Jag vet att den var i flytande form och jag tror inte den var speciell för djur för jag fick den i en större flaska. Jag hoppas på att du får honom att äta väldigt snart. Jag vet hur kämpigt det är att tvångsmata :heart
Är nog Ursofalk du tänker på.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 170
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 848
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Vår ena honkatt, 14 år gammal har ätit dåligt de senaste dagarna och varit allmänt trött och mest legat i sängen och sovit. Igår var vi...
2
Svar
20
· Visningar
20 417
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka